Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen her inne som har greier på rustbehandling av nye BMW'er, spurte forhandleren om dette når jeg hentet min nye F11, da fikk jeg til svar at dersom jeg rustbehandlet bilen så mistet jeg rustgarantien. Hørtes noe merkelig ut...

Tar i mot råd og tip...

John Kr

Skrevet

Dropp det. Du har 12 år garanti. De er også beskyttet fra fabrikk så jeg fatter bare ikke poenget med denne dritten. Synes jevnlig tectykerte biler ruster akkurat like mye som alle andre.

Skrevet

Jeg hadde ikke rustbehandlet en ny bil.

Grunnen til at rustgarantien bortfaller er at BMW ikke kan garantere hvordan arbeidet blir utført hos de som legger på rustbehandling. Tenk deg hva som skjer hvis det samler seg noe vann imellom skyddet og bilen...

Skrevet

De fleste bilmerker i dag, usikker på om Bmw er en av de, har avtaler med seriøse understellsbehandlere når det kommer til behandling av NY bil. Var jo jobbintervju i dag hos et firma som driver med dette, og der spurte jeg om det. Han sa at de aller fleste bilmerker skal kunne bli behandlet uten at garanti fra fabrikk faller bort. Det sier seg selv at dette hjelper mot rust, da du får gått over alle hulrom i bilen, som dører, kanaler, bagasjelokk, panser, innerskermer, dørstopler, rammevanger osv. Men det nytter jo ikke å dra på med en oljebehandling, da dette vil "vaskes" av etter første tur i regnvær, eller første besøk i vaskehallen. Jeg ville så absolutt sjekket opp med levrandøren, om dette virkelig er tilfelle, også ville jeg tatt kontakt med et seriøst firma som driver med ordentlig understellsbehandling. Det er så absolutt verdt pengene. En ny bil i dag kommer med minimalt hulromsbeskyttelse/understellsmasse, kontra hva bilene gjorde før, og at metall ruster like fort i dag som for 25 år siden, det er ikke noe å prøve å snakke seg bort i fra. Det er i alle fall mitt tips, hvis du har tenkt til å ha bilen så rustfri som mulig, så lenge som mulig. Det er også best å gjøre det asap da det blir mindre dritt og møkk som trenger inn i kriker og kroker som kan være vanskelig å få vasket skikkelig vekk.

Skrevet
ok, takker for deres innlegg, men hvor finner jeg garantivilkårene for min bil? Må sjekke om det var med noe hefter om dette i mappa til bilen.

Her ligger det en PDF-fil:

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=g ... kA&cad=rja

Står om nybilgaranti, rustgaranti og lakkgaranti. Tror du har fått med et likt hefte med bilen.

Tusen takk, dette var bra, trur jeg følger BMWs anbefalinger. Slik det ser ut nå så vil jeg avstå fra etterbehandling. Er ikke spesielt begeistret for alle disse hullene de borrer i dører og rundt omkring på karosseriet samt demontering av innerskjermer. Nå er det slik at min bil er ikke i daglig bruk og kjøres minimalt på saltede veier, jeg bruker også å vaske bilen grundig under etter hver gang den har vært kjørt på blaute/sølete veier. Trur min BMW varer noen år uten rust.

Skrevet

Litt begrepsforvirring? Jeg skjønner hva som menes, men det heter antirustbehandling.

Jeg ville ikke rustbehandle min F10, men har lurt litt på en antirustbehandling. Tectyl er nærmest der jeg bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...