Gå til innhold

Justering av bensinmengde etc. E39 turbo, vanskelig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg vurderer og kjøpe meg en bmw e39 523 med montert turbokit ca 250bhp er det i den som er til salgs men det som står i annonsen er det jeg lurer på da , det dere ser under her er det som er noe av det som står i annonsen!

er det mye som må gjøres for at den bilen skal funke som den skal

Takk på forhånd :D !..

En artig bil for en som har litt kjennskap til turbo og litt skruing. Motor og drivlinje er i beste velgående, og den er fullt kjørbar, men den trenger noe justering av bensinmengde/etc. for å gå reint og strøkent.

Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere spørsmål og biltype.

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg kan gi deg det beste tipset du kan få:

Legg det fra deg.

Hvis du ikke har noe spesielt kjennskap til turbo bmw og eller bil generelt,

så sparer det deg for mye tid og penger.

Snakker av erfaring.

Skrevet

jeg har erfaring innen bil da jeg har jobbet på et mekomen verksted som lærling og av hva jeg har lært mg selv :)

men når det kommer til turbo osv.. så har jeg ikke spess erfaring innen det .

etter det jeg forstår på den annonsen så er det vel kun bensin mengden som må justeres ? .. jeg vet ikke helt

sikkert men bare aner en misstanke :P

Skrevet

Høres det for godt ut til å være sant, er det oftest det. "Trenger bare litt justering av bensintrykk etc" holder ikke som unnskyldning, det er så enkelt at det hadde enhver relativt oppegående person gjort føre salg.

Så det kan være mye annet feil, men på den andre siden kan det jo være så enkelt også. Men....

Uten datasprut blir det oftest mye fomling i blinde med tiljuksa masssemålere, originalt tenningsanlegg osv som kan kødde det til.

Men har du lyst til å bruke mye penger på lære deg, og ha noe å fordrive tida med, høres det greit ut. :)

Skrevet

Du må sette deg inn i selgers posisjon også. Hvorfor skal han selge hvis det bare er å justere bensinmengde?

En typisk gjenganger når det gjelder salg av turbo bmw.

Her bør/må det datasprut til, og da må du regne med 10-20k minst.

Må si det lukter trøbbel lang vei ut ifra det jeg kan se på bildene.

m52 er ikke akkurat det beste alternativet når det kommer til pustehjelp heller.

Skrevet

Jeg har turbobil som går som ei klokke, uten datasprut... fekzen fikser en bra chip for en liten slant. og det funker bra... hvorfor mener du at ikke m52 egner seg for overlading? hvorfor skulle den egne seg noe mindre enn m50? fordi den har alublokk? den tåler kanskje ikke 5-600hk men de færreste har behov for det uansett...

Bilen er fin, minimalt med rust og mulighet for litt pulver for en som gidder å ta tak i det. Nåværende eier gidder ikke eller har ikke mulighet til å ta tak i det. det kan kanskje virke som han ikke har mest kjennskap til turbomotorer?

Dette er så billig at selv om motoren var defekt så hadde det ikke vært noe dårlig kjøp...

Skrevet

for å si det sånn...

hvis selger har lagt ut mangfoldige tusen kroner på ombygging av motor osv, og det eneste som gjenstår er en småting som bensininstilling...

da hadde han selvfølgelig fikset dette selv, prøvd bilen og nytet sitt arbeid, for så å eventuellt selge bilen som en vellykket ombygd bil...

her har han sikkert prøvd lenge og ikke finner feilen, symptomene kan være like som de man får med feil bensinmengde og da kan en bruke det som "feilen", fordi dette er en ting som er lett å fikse, og derfor lett å selge.

blir litt vanskeligere å selge hvis man skriver " ja... jeg prøvde å bygge om motoren men har gjort noe feil eller noe... vet ikke helt!"

Skrevet

Julian.

Bilen har gått 250k, og med turbo blir sjangsen desto større for at toppakning ryker.

Når man da skal skifte pakning er problemet at gjengene i blokka på disse ofte ryker når den først har gått varm, og blokka er da kast.

Jeg har også hatt forskjellige typer chip fra fekzen, og han er sikkert en flink fyr,

men problemet er det å justere en bil når du ikke har den forran deg på en benk, eller evt landevei.

Du ser også den problemstillinga?

Det at selger ikke fikser dette "lille" problemet ser jeg også på som rart.

Han vet godt selv at prisen stiger dersom han får den til å fungere som den skal.

Men for all del... den er nok verdt en titt!

Skrevet

Er sjangsen mye større for at det går varmt med turbo? Nei, ikke hvis ting er på stell... Arp bolter er jo en veldig fin ting å ha... Sånn som jeg har blitt fortalt det går den fint og bra men må "lirkes" forbi 3000... Det tyder på at det ikke er noe galt med motoren ;)

Når det gjelder turbochip så er det selvfølgelig ikke det optimale men veldig greit for en hverdagsbil da alt fungerer som originalt.. Er ikke noe værre med en sånn chip enn en chip til en original motor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...