evi Skrevet Desember 16, 2011 Forfatter Skrevet Desember 16, 2011 Nja.. Kan jo være. Tenkte jeg skulle fylle på igjen med kjøleveske i morra å se hva som skjedde med den. Kommer jo ikke vann i olja, så den skummer ikke. Men toppen burde da ikke sprekke helt uten videre?
T. Thøgersen Skrevet Desember 16, 2011 Skrevet Desember 16, 2011 Kan skje hvis den har kokt en eller annen gang. Men, hvis komp.testen var bra, blir det vel mindre sannsynlig at pakningen er så dårlig at det blander olje/vann der. Det skader ikke å bytte kjølevæske og olje og se hva som skjer.
Onkel Ballong Skrevet Desember 17, 2011 Skrevet Desember 17, 2011 Det KAN jo være noen som har hatt et sløvt øyeblikk, og fylt på olje i radiatoren. Jeg har sett det skje før.
evi Skrevet Desember 17, 2011 Forfatter Skrevet Desember 17, 2011 Hahaha, ja.. Flere som har foreslått det. Jeg vet det ikke er meg, og tviler på at verkstedet jeg hadde den på gjorde det. Skulle ønske det hadde vært så enkelt.
TM custom Skrevet Desember 17, 2011 Skrevet Desember 17, 2011 Kompresjonen kan godt være på stell selvom toppakningen har røket fordi dette måles med korte kraftige støt. Prøv sylinderlekasjetest og trykktest av kjølesystemet som jeg skrev tidligere så finner du det fort ut for dette måler ved å holde jevnt trykk over tid
evi Skrevet Desember 19, 2011 Forfatter Skrevet Desember 19, 2011 Jeg har renset kjølesystemet så godt jeg klarer nå, så skal jeg fylle på igjen og se hva som skjer med den nye væska. Kommer tilbake til saken når jeg vet mer. Noen som har en god guide på hvordan man lufter kjølesystemet på M30B35? Har funnet noen, men synes likevel det er litt dårlig forklart (eventuelt min evne til å forstå ).
evi Skrevet Januar 8, 2012 Forfatter Skrevet Januar 8, 2012 Har renset kjølesystemet godt nå. Kjør et par hundre kilometer, og det var kun et par milimeter olje på toppen av ekspansjonstanken. Tror det er bare rester som kommer opp! : ) Ingen god forklaring på hvorfor det ble slik tho. Fant ut at etter jeg hadde hatt bilen på verksted for oljeskift (ren latskap) så hadde de fyllt for mye olje på den. Den hadde gått et stykke med ca en liter for mye olje. Kan dette være årsaken? Selv om det er for mye olje, burde det vel ikke komme seg inn i kjølesystemet? Uansett, bilen bruker "tidvis" for mye bensin. Den kan gå i fem minutter med vanlig forbruk, så skifter den plutselig til å bruke dobbelt så mye. Når den blir helt varm, prøver den å kvele seg ved tomgang / lavt turtall. Dette også varierer når den gjør. I går ville den ikke starte etter at jeg hadde kjørt den inn i en varm garasje. Dro bare på starteren og holdt på å starte når det var en stund siden sist jeg hadde prøvd, men ikke noe håp. Tok ut pluggene og de hadde en del sot på seg og var fuktige av bensin. (Det var ikke antydning til sot på de for en måned siden). Jeg lot de ligge i å tørke ved hundre grader for så å børste de med stålbørste. Når jeg satt de inn igjen startet den på første omdreiningen til starteren. Da hadde også plugghullene stått åpne og luftet seg. Hadde også helt på noe kondensfjerner. Noen som klarer å se noen mulig sammenheng i noe av problemene? Virker som den får for mye bensin, men hvor vil feilsøkingen lønne seg å starte?
evi Skrevet Januar 15, 2012 Forfatter Skrevet Januar 15, 2012 I går ville ikke bilen starte når jeg skulle hjem fra jobb. Eller.. Den starta, og sto på tomgang mens jeg skrapte is. Når jeg setter meg inn i bilen, setter den i drive og gir gass. Da kveles den med en gang. Den må vel drukne da? Nå har den iallefall fått nye plugger og ny lambda, mangler bare å montere sammen igjen.
evi Skrevet Januar 29, 2012 Forfatter Skrevet Januar 29, 2012 Lambda og plugger er montert. Strammet lmm også. Skal ta ny CO måling til uka. Nye dempere, bremser, bærearmer og stabstag har også kommet i posten, så har da noe å finne på.
evi Skrevet Februar 3, 2012 Forfatter Skrevet Februar 3, 2012 Og der var oljen endelig hvit. Da bestilles ny toppakning snarest. Noen som vet hvor det bruker å være bra pris, leveringstid og kvalitet? Vet ikke om jeg trenger 1.72mm eller 2,02mm enda. Kan jeg sette på orginal pakning hvis toppen er frest? Hva vil skje med komperesjon på de 3 tiendelene, og har det andre konsekvenser? Setter pris på alle tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå