Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har problemer med en E39 Touring med M-Tech understell og nivåregulering. Den føles "glatt", sporete og ustabil og kjøre med. Dette gjelder spesielt bak. Der sporer den veldig mye. Dette gjaldt mye på sommerdekkene som er 235/45 17, og enda værre på vinterdekkene som er 195/65 15. Dekkene er Nokian Hakkapelitta 7 som er kjørt på en sesong.

Når det er litt glatt ute så vingler den med rumpa så fort den får sjansen, og det blir værre jo fortere du kjører.

Jeg har hatt den på verksted for å sjekke foringer, og stag. Men det var veldig bra. Det eneste han kunne nevne noe på var den ene av de 4 foringene som holder traveresen. Den begynte muligens å bli litt slitt. På hjulstillingskontrollen ble et stag justert 1 mm, men ellers så var det perfekt.

Jeg byttet stab stagene forran nå rett før EU-kontrollen. Men det har heller ikke hjulpet noe spesielt. Noen som har noen idèer?

Skrevet

Min opplevends noe ustabil på ræva, da var de såkalte 'knirkeforingene' helt utslitt, var sideveis slakke på nesten 1 cm. Du vil da også merke betydlig slitasje på innsiden av dekkene. Hvis du ikke har slitasje på dekkene så holder jeg en knapp på traversforing(ene) som Odd-M sier.

Skrevet

Mitt tips er også at traversforingene er klare for utskifting. Jeg skal bytte mine snart. Hvor langt har bilen din gått?

Skrevet

Bilen har gått 405 000, men det har blitt byttet ut alt av foringer og stag på den noen ganger fordi den sliter dekkene skeivt. Jeg hadde den på verksted nettopp for at de skulle sjekke hva som kunne gjøre den ustabil, og da sjekket dem alt under sa dem.

Holder en knapp på traversforingene jeg også. Selv om han sa det var så lite slitasje på dem at det burde jeg ikke en gang merke. Knirkeforingen vet jeg dem er nøye på, for den måtte jeg bytte på en annen 5-er jeg hadde for bare noen mnd siden og den sa han var helt fin.

Noen som har noen formening om det vil hjelpe å bytte stabstag og stabstagforing bak?

Tusen takk for tips! :D

Skrevet
Bilen har gått 405 000, men det har blitt byttet ut alt av foringer og stag på den noen ganger fordi den sliter dekkene skeivt. Jeg hadde den på verksted nettopp for at de skulle sjekke hva som kunne gjøre den ustabil, og da sjekket dem alt under sa dem.

Holder en knapp på traversforingene jeg også. Selv om han sa det var så lite slitasje på dem at det burde jeg ikke en gang merke. Knirkeforingen vet jeg dem er nøye på, for den måtte jeg bytte på en annen 5-er jeg hadde for bare noen mnd siden og den sa han var helt fin.

Noen som har noen formening om det vil hjelpe å bytte stabstag og stabstagforing bak?

Skiftet traversforingene på min og den ble som en drøm etterpå :-) , men de såkalte knirkeforingene bør og sjekkes.

Å bytte disse er lett med riktig verktøy , bare og sette bil på bukker og bruke jekk på diffen , løsne ene side og slippe forsiktig ned ca 5cm ( som på ene bilde )

Pass på ledninger til nivåsensor og bremseslanger/varslere, ABS sensorer

Slik så mine ut etter 265.000 km

6btnvlwn9orz10o16k3t.jpg

Brukte dette verktøyet , enkelt to 2,5 timer og bytte alle :-)

qqf8lq6qwr91ay0ya0py.jpg

gwxxddzral49zjszhjk8.jpg

Skrevet

Skiftet traversforingene på min og den ble som en drøm etterpå :-) , men de såkalte knirkeforingene bør og sjekkes.

Å bytte disse er lett med riktig verktøy , bare og sette bil på bukker og bruke jekk på diffen , løsne ene side og slippe forsiktig ned ca 5cm ( som på ene bilde )

Pass på ledninger til nivåsensor og bremseslanger/varslere, ABS sensorer

Slik så mine ut etter 265.000 km

http://images.bimmers.no/files/6btnvlwn9orz10o16k3t.jpg

Brukte dette verktøyet , enkelt to 2,5 timer og bytte alle :-)

http://images.bimmers.no/files/qqf8lq6qwr91ay0ya0py.jpg

http://images.bimmers.no/files/gwxxddzral49zjszhjk8.jpg

Hvor kjøpte du det verktøyet der ? Så ut som det gjorde jobben :)

Skrevet

Den metoden som står beskrevet på www.autopower.se under mekartips (søk der etter e39 touring, så kommer det opp to linker) fungerer helt fint den også.

Men du trenger egentlig ikke den store skiven som de snakker om, holder med en av de firkantbrikkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...