Gå til innhold

E39 523iat starter ikke i kulda - LØST!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vært i London fra fredag til igår. Igår kom jeg hjem og startet så vidt bilen for å rulle den frem 3 cm. Startet fint, men var på i kanskje 30 sekunder. Idag kom jeg ut for å starte bilen. Siden forrige start har snøen kommet til oslo og det har samtidig blitt vesentlig kaldere. Jeg startet bilen som så vidt kom på før den døde og batteriet var flatt. Jeg forsøkte å starte, men bilen hadde da litt symptomer på flatt batteri. Jeg målte spenning på batteriet til 9 volt. Jeg fikk huket tak i noe så eksentrisk som en stokk døv elektriker som skulle gi meg starthjelp. Men bilen startet ikke. Den kinner på litt høyere "fart" enn vanlig, men starter ikke.

Jeg tenker å dra tilbake etter jobb med en bil med skikkelig batteri og startmotor for å gi starthjelp. men om det ikke hjelper, hva kan det være?

Batteriet er 1,5 år gammelt, men Biltema.

Skrevet

Det var rimelig lett på m50b20 jeg hadde i min gamle E34 og det er stort sett likt på m52 og m54 ( kikka litt på dette selv om dagen)

ta av motordekselet og sett på igjen oljelokket.

Løsne coilene som er festa med 10mm og dra opp.

Så ser du pluggene nedi der.

Her har du for m54

http://forums.5series.net/topic/91975-d ... ug-change/

En annen DIY tok han ikke bort luftfilterboksene for han brukte en vinkla/fleksibel sak til den første/siste pluggen nærmest frontruta

Skrevet

Synderen viste seg å være tennplugger. Virket ikke som de har vært byttet på ÅREVIS. Ladet batteriet og byttet plugger. Kinnet i 20-25 sekunder og så startet alt som det skulle igjen. Har antagelig vært litt mye bensin i systemet som de gamle pluggene ikke klarte å håndtere.

k08yrb6p6697lflg2apd.jpg

Skrevet

Om du har startet bilen og latt den gå i 30sekunder så har E39 M52 en tendens til og bli helt rå og må gå på starteren i evigheter før den går igjen

Skrevet

Riktig som Azeton sier, det som skjer er at de mister all kompresjon pga bensin vasker vekk oljefilm på sylinderveggene. Derfor du følte den kinner fortere enn vanlig. Er aldri dumt å bytte plugger, men det hadde løst seg om du hadde kinnet en stund med gassen i bunn, da kommer de etterhvert.

Da jeg jobba på BMW fikk vi faktisk inn en bil med det "problemet", satt meg inn og kinna til den starta, tok den en prøvetur og starta den på nytt flere ganger, problemet borte og kunden skjønte ikke hvorfor han fikk bilen igjen så fort og billig ;)

Skrevet

Ja, men kinnet du med gassen i bunn konstant lenge? Er ikke sikkert det hadde fungert på din, men om bilen ikke fusket eller gikk dårlig så er det litt snodig at "alle" pluggene skulle plutselig bli defekte, må huske på at du fikk lufta sylinderne litt når du bytta plugger også, beklager kveruleringen ;)

Skrevet

hehe, hittil har jeg i løpet av et år byttet fire støtdempere, to luftbelger, radiator (med kjølevæsker etc), termostathus, løpehjul til reimer, casterstagsforinger foran pluss div foringer, reimer, olje, bremseklosser rund baut, og skal til uken i gang med nye hjulllagere foran og ny olje igjen. Skal samtidig bytte luftfilter og se på en e92 325i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...