Gå til innhold

Johnsens e30, Trenger e30 m40/m42 bunnbanne!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kjøpte du alt "blåseutstyr" på Biltema? :) Sand også? Stor kompressor? :)

Fint prosjekt, med fine planer!

kompressoren er min fars, han driver eget snekker firma, er vel bare 20 liter. ikke noe problem på den lille blåseren faktisk :)

Alt er fra biltema, anbefaler den fineste sanden, den som er merket 60, ikke den 80:) Funker kjempe bra om man har litt talmodighet. Funker ikke helt optimalt på anbefalt trykk som er 4-6 bar, men om man setter opp til 6.5 til 7 så tar den det meste, også uten å gå for dypt i metallet. Men går fortere om man sliper ned det værste først.

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Planen var jo litt julemekking ikveld, men så kom jo stormen......

EDIT: HVA HETER BREMSESKJOLD PÅ ENGELSK? eller hvor kan jeg få bremseskjold billigere en 400kr stk som de er på koed... drøyt å måtte betale 1600 for bremseskjold.. :(

• 2 weeks later...
Skrevet

Har så smått fått kommet igang igjen etter Jula..

Hadde forøvrig bursdag i går, og ble litt bortskjemt og fikk ei presse! dette gjør foring og hjullager bytte mye mye enklere!

5kmayzeay5hh0pob6qx7.jpg

Aldri mer..

i7lrnz5sm4f974s9u2qa.jpg

Ellers driver jeg på med å lage et sandblåse kabinett selv, som blir kostende under 200kr alt jeg trenger har jeg :) Glasset forran er noe de bruker til diverse skilt osv, som jeg fikk fra den lokale reklame/skilt/folie sjappa. Håper denne holder og ikke blir helt ødelagt av sanda med en gang bare..

m5msp1qxn7jxe4z6782x.jpg

Godt nytt år! :)

Skrevet

Bygd ferdig sandblåsekabinettet! fungerer helt topp :D

Utsende skal jeg ikke si noe om, men funger sikkert like bra for meg som de små man får kjøpt..

1x4ygj8rn37v74bo1hkn.jpg

Kobla på støvsuger, den tar ikke inn sanden, men kun alt støvet.

n6on5kj2zj6haqe2h0a9.jpg

Begynte også å sandblåse ene kalipteren bak.

eaowartaju3rpwrlz5lx.jpg

55p96o0wrqwwh4nfss4p.jpg

Ferdig resultat :)

oy3rfzjny8jwpejrd5zn.jpg

Tokk også ut stempelet og alle pakningene, har kjøpt nye.

i9m31jnxz7rtxxqsp79p.jpg

Mulig jeg også honer opp silynderene, men tror ikke det er nødvendig da det ser helt strøkent ut innvendig. ingen striper i stempel og silyndere osv.

nn1owyo33nvc23kmaw04.jpg

Er honing av kalipper like nøye som i en motor?

Skrevet
Blir bra det hær :applause:

Takk for den :)

Strongflex forings kittet er forøvrig i tollen, så har det i løpet av uka :D Spent på kvaliteten!

Noen anbefalinger til lakk på kalipperne? tenkte selv på matt sort eller "gull". Biltema varmelakk eller noe :)

Skrevet

Tips hvor man får kjøpt sandblåser av litt større kaliber? Trenger ikke akuratt noen båt sandblåser, men noe som tar mer en 5mmx5mm om gangen, klar over at jeg trenger en større kompressor :) Tenker på noe som vil ta traversers osv litt mer effektivt uten å bruke 2 dager med en punkt sandblåser.

Skrevet

Jeg har sandblåser fra thorsov, egen tank på hjul med slange. Er ikke dysesystem, kun et håndtak med "av/på". Enkel billig sak som gjør jobben, kan justere mengde sand så den liker jeg.

Kjøpte den på tilbud for en stund tilbake, husker ikke prisen. Men har sandblåst deler av motorrommet mitt med den og er storfornøyd.

Lykke til videre! Kjekt å vite at jeg ikke er den eneste studenten her inne som har prosjekt på gang :)

Skrevet

Tøfft :) Hvordan er disse sandblåserne? Hvor stort areale tar de om du holder den stille over et punkt, med den avstanden den fungerer best på? Ser flere sånne til 1-2tusen kroner :)

Ser ut til å bli bra dette prosjektet ditt å! :)

Ser du må kjøre "fattigmansbil" du å for å finansiere prosjektet hehe, 3tusen kronsers volvo 740 her hehe, ikke greit å være student :lol:

Skrevet

Jeg leverte traversen og begge fjærbeina forran, fikk dette sandblåst og grunnet med zinkgrunning. Dette var ikke så dyrt. Så er vel billigere å levere det å få det gjort. Men kommer ann på hvor mye du skal sandblåse selvfølgelig og om du har flere ting du skal sandblåse senere.

• 2 weeks later...
Skrevet

Uheldig som jeg er har jeg fått en form for lungebetennelse og har pga det ikke gjort noe på bilen på snart 2 uker..

Har noen spørsmål angående ombygging til skivebrems bak, utenom å legge om bremserør bak, er det noe mer jeg bør tenke på? første gang jeg gjør dette, så regner med det ikke bare er å ta av bakstilling å sette på den nye :) Må BKF byttes?

ellers har jeg bestilt en hau med ting.

- Billig senkesett, "orginale" dempere med senkefjær

- Borra bremseskiver med org bremseklosser, blir greenstuff på sikt.

- Nye bremserør og slanger

- En haug med små ting som bolter osv.

• 2 weeks later...
Skrevet

Er da så godt som friskmeldt og har gjort ferdig begge caliperne bak :D Etter min mening ble de helt strøkne.

Fått på 3 strøk med varmelakk, tåler opp til 650 grader.

nyygz13ihsi92vfed9ay.jpg

Påbegynt rengjøring av sylinder, pusset fint med 1200 våtslip for å få bort overflate rusten i sylinder. Vasket med caliper rens etterpå.

tkr7g7gdhangyh3xwujy.jpg

Stempelet begynner å bli bra :)

jhqfc4bz1pmeyz5ng6e6.jpg

Presset inn stempelet

63h5majzs9z8r8xgnsyn.jpg

aa0iagfecvles6nbwq0d.jpg

Tokk meg sikkert 10min bare å få dratt pakningen over i sporet den skulle ligge.

På med forseglingsringen, så har man en nesten så god som ny caliper :D

6ee2kjs7835g0djfw61e.jpg

2 stk strøkne calipere.

ebmclz8wf5ddd8hxhw8s.jpg

Beklager dårlige mobilbilder, men bruker heller pengene mine på bilen en på kamera :wink:

Ingen som kan svare meg på spørsmålet angående ombygging til skivebrems bak? (se forrige post)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...