dav-a Skrevet Desember 10, 2011 Skrevet Desember 10, 2011 Min gamle bil (E46, sedan 1999) fikk ny radiator, og ny av tanken ved siden av. Alt fingerte fint i noen dager, hadde selvfølgelig 50/50 med frostveske og vann. Problemet er at plutselig sluttet varmen å komme i klima anlegget. Så har vi funnet ut at vannet ikke sirkulerer, så vi får ikke lufta systemet fritt for luft riktig heller. Er vannpumpa og termostaten et bytte som mest sannsynlig vil løse hele gåta? Hva trur dere? Mvh Davida
oleo Skrevet Desember 11, 2011 Skrevet Desember 11, 2011 Motorkjøling er jo et forholdsvis enkelt system... Vannpumpa skaper trykk og termostaten åpner for utskiftning av temperert vann. Hvis du ikke har sirkulasjon vil nødvendigvis motor gå varm og til slutt koke. Vanligvis vil en defekt termostat henge seg slik at den ikke lukker... Og motor blir ikke ordentlig varm når det er kaldt ute. Men for å svare direkte på spørsmålet så ville jeg byttet både vannpumpe og termostat. Det koster ca. 1000,- for begge deler tilsammen fra koed.no og er forholdsvis enkelt å bytte selv.
dav-a Skrevet Desember 11, 2011 Forfatter Skrevet Desember 11, 2011 Motorkjøling er jo et forholdsvis enkelt system... Vannpumpa skaper trykk og termostaten åpner for utskiftning av temperert vann.Hvis du ikke har sirkulasjon vil nødvendigvis motor gå varm og til slutt koke. Vanligvis vil en defekt termostat henge seg slik at den ikke lukker... Og motor blir ikke ordentlig varm når det er kaldt ute. Men for å svare direkte på spørsmålet så ville jeg byttet både vannpumpe og termostat. Det koster ca. 1000,- for begge deler tilsammen fra koed.no og er forholdsvis enkelt å bytte selv. Ja! Tusen takk for detaljert svar, oleo! Da skal jeg bytte det på bilen så fort som over hodet mulig.
Shattered Skrevet Desember 12, 2011 Skrevet Desember 12, 2011 Får håpe det er vannpuma da Begynner å bli litt lei xD
dav-a Skrevet Januar 16, 2012 Forfatter Skrevet Januar 16, 2012 Løsningen var ny termostat, vannpumpa fungerte som den skulle. Vannet begynte å sirkulere riktig igjen, og luftet kjølesystemet korrekt. Etter 100 meter, kom varmen i klima. Senere kom det en ny lekkasje (mest sannsynlig bak motoren, rør til klima), men dette er også nå da løst av dagens eier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå