Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en form for slå/ klunke lyd. Den oppstår når jeg kjører i humper og huller i veien. Kan dette være foringer? Bærekuler eller fjærbeinslager som er slitt? Er det vanskelig og skifte bærekuler og fjærbeinslager eventuelt ???

Kimmen!

Skrevet

Forholdsvis mye som kan lage slik lyd, så mitt forslag er å jekke opp og gå over foringer/stag selv.

Casterstag kan være vanskelig å oppdage om de er slitte, samme gjelder forsåvidt bærekuler.

Er enkelt å bytte det meste i forstilling på E39, bare husk at det er justering på både caster og camber.

Skrevet
Hei.

Jeg har en form for slå/ klunke lyd. Den oppstår når jeg kjører i humper og huller i veien. Kan dette være foringer? Bærekuler eller fjærbeinslager som er slitt? Er det vanskelig og skifte bærekuler og fjærbeinslager eventuelt ???

Kimmen!

Jeg fikk samme slå/klunkelyd ->>>>>>>> lenkearm var gående. Det er lett å sjekke. Ligger under bilen, dytter opp på lenkearm, så hører du lyden.

lenkearm nr.6

r9kdzvikig3ivx2s7eyv.gif

Skrevet

Okei. Takk for tips:) Jeg kan prøve å skifte lenkearmene /stabilisator stagene. De er lett å bytte, og det er heller ikke de store kostnadene;)

Skrevet

Er enkelt å bytte det meste i forstilling på E39, bare husk at det er justering på både caster og camber.

Jeg har skrudd MYE på forstillingen på min 97 E39, og kan ikke forstå hvordan du kan justere noe annet enn spissing? Forklar gjerne.

Når det gjelder bytt av deler har jeg brent meg på uoriginale og billige deler. De holder rett og slett ikke lenge nok. Kjøp originalt, selv om det koster.

Skrevet
. Kjøp originalt, selv om det koster.

Det koster helt j* med orginale:

bærearm -2300 pr stykk

castestag - 1900 pr stykk

lenkerarm- 700 pr stykk

Jeg har hørt det er Lemførder som leverer til BMW. Jeg bestilte både for- og bakstilling fra Tyskland 10100 kr inkludert mva og fortolleravgift. Jeg har skiftet hele forstilling, få se når er de røkt igjen.

http://www.car-parts24.com/BMW/5er-E39/ ... kungsteile

De trekker fra 19% VAT. Prisen er inkludert VAT. Når du skriver inn addressen, så trekker de fra VAT.

Skrevet

De der stagene mellom bærearm og stabstag kalles ofte "kakkelstag". Har inntrykk av at de er forbruksvare på nesten alle biler.... Så lyden kan komme derfra. Hvis du kjører bilen opp på bukker, ligger under å holder rundt kule-/endeledd på stagene, mens noen gynger bilen, vil du kjenne om det er slakke i de.

Skrevet

Jeg har skrudd MYE på forstillingen på min 97 E39, og kan ikke forstå hvordan du kan justere noe annet enn spissing? Forklar gjerne.

Når det gjelder bytt av deler har jeg brent meg på uoriginale og billige deler. De holder rett og slett ikke lenge nok. Kjøp originalt, selv om det koster.

Jeg er og spent på hvor man justerer caster og camber (om ikke det er modifisering av topplager du tenker på)

Vanligste synderne til klunking foran er endefestene på stabstager (som mudbug viste til), og casterstag.

Skrevet

Edit: Selv om original koster; jeg har kjørt i stykker uoriginale camber og caster stag på 40.000km....

Sånn generelt gjelder det vel også at disse er montert på korrekt vis. Jeg har hørt at indre bolt skal strammes etter at bilens vekt hviler på foringen, hvis ikke så ryker foringen ganske raskt igjen. Og da hjelper det ikke at man har kjøpt original BMW.

Skrevet

Vanligste synderne til klunking foran er endefestene på stabstager (som mudbug viste til), og casterstag.

...og er det skrangling (ikke klunking) som man kun hører med vinduene åpne så er det som regel småstein/grus som ligger mellom bremseskjold og spindel/nav. Ikke så relevent for dette tilfellet sannsynligvis, men greit å nevne i tilfelle noen med liknende symptomer en gang i fremtiden skulle finne på å søke opp tråden igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...