Gå til innhold

Bytting av motor

Eirik_Ie
 Share

Anbefalte innlegg

Har et oppussings prosjekt på en 318 e36, jeg fikk nylig et tilbud på en motor (2,5 liter) så tenke nu på alt det me registrering av bytte av motor osv. Vet man må bytte bremse, gjøre nåkka forsterkninge ellernåkka sånt(?), men e det nån som vet ka det kommer til å koste sånn ca? :)

Btw, det e ikke skilt på biln den skal på godkjenning neste vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Send søknad til ditt lokale BT om ombygging av bilen. Skriv nedw chassis nr også på din bil og hvilken motor som er i og hva du skal ha neri.

2: Undersøk hva som er forskjellig, du må nok bytte bremser, dempere, og noen stag pluss kanskje drivlinje også.

3: Skaff papirer på hvor alt du bruker kommer fra, dette MÅ du ha når du skal inn på godkjenning, dette inkluderer også papirer på motor.

4: Bilen kan ikke overskride totalvekta som er på 318.

5: Lykke til

PS: Prisen er alt etter hva du gjør det til med dela, men timen for godkjenning koster 500,- .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt noen "lettete" karosserideler til e36.

Eventuelt ekstrautstyr i motorrommet kan kobles ut under godkjenning.

Sett på små dekk og felger under godkjenning.

Mye som kan gjøres, kommer ann på hvor langt man vil gå.

Finn maks forakselvekt i din bil, og finn ut hvor mye tyngere motoren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg fikk til svar da jeg vurderte ombygging av min E28 i fjor sommer. Så da har du ett utgangspunkt.

1. Motor fra donorbilen bør være av 1986 modell eller nyere slik at støy og avgass er ok.

2. Ved ev. import av motor må avgass og støy dokumenteres på lik linje med reg. av en bruktimportert bil.

3. BMW merkeverksted må dokumentere at råkarosseriet på en E 28 518i er likt med en E 28 528 i.

4. BMW merkeverksted må dokumentere at understell, styring, drivverk og bremser er oppgradert til 528 i.

5. Hvis det skulle være mye forskjell i understell som f.eks fjærbein/nav så vil 4-hjulskontroll bli aktuelt.

6. Det skal fremvises kvittering, eventuelt tolldeklarasjoner på hvor motor og ev. girkasse stammer fra. Motornummer på 528 i motor må oppgis.

7. Det kreves tilstrekkelig nyttelast for det antall sitteplasser kjøretøyet er registrert for. Tillatte akselvekter / tillatt totalvekt kan ikke overskrides.

Ved at du har en bil med originalt 4-sylindret motor og setter i en 6-sylindret motor, kan det være stor mulighet for at tillatte akselvekter eller totalvekt kan overskrides(se pkt 7). Vi anbefaler at du undersøker dette før du går videre med prosjektet.

Søknad om en slik ombygging kan du skrive på et vanlig A4 ark. Skriv hva ombyggingen består i samt få med reg.nr på bilen som skal ombygges og din adresse / tlf.nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...