Gå til innhold

E90 Clutch/ Svinghjul Feil - 2x utskiftninger >50 000 km


Ramos
 Share

Anbefalte innlegg

E90 2011 model 318d med N47D20C motor 136Hk/ 320Nm - produsert & levert Okt'2010.

Feil:

- "kengure-hopp" ved igangsetting, spesielt ved bakkestart med tung bil (full belastning)

Tok 6mnd før BMW påviste feilen, og kom med tilbakemelding om at dette var en feil der en pakning hadde røket, og smørevæske hadde kommet inn mellom kobling & svinghjul. Dette var årsaken til at bilen "glipper/ kenguru-hopper" ved forsiktig igangsetting da koblingsplatene og svinghjul har svekket friksjon og slipper pga høy moment.

BMWs reparasjon på feilen første gang: Utskifting av kobling og svinghjul. Da var bilen rundt 8mnd gammel med 21 000Km på teller. Hos meg ble feilen "sporet" alt da bilen var 2mnd gammel og knapt hadde 5000Km. Flere besøk på verksted, fikk alltid svaret - "innkjøringssymptomer" (???)

Nå, er bilen 14mnd gammel og har rundet 37 000 km på teller. Feilen er der igjen. I tillegg til dette har det kommet flere feil.

- Stabilisatorstag: ulyder ved fartsdumper og ujevn vei ved gitte hastigheter

BMW sier det er foringer/ stabstag feil pga norsk kjøreforhold. En utskifting allerede gjort for 2uker siden - feilen er fortsatt der etter reparasjon!

- Eksosanlegg: Ulyd/ resonans/ vibrasjoner ved 2000 omdr/min ved gitte forhold. (Varmkjørt bil/ kaldt ute - kun vinter) Kommer og går, vanskelig å påvise ved verkstedbesøk. Lyden er en spøkelse som driver meg vanvidd, men lever sitt eget liv og nekter å tre frem for mekanikerne.

Så, oppsummering av en fullspec'et ny 318d M-sport manuell dreven BMW til halv million kroner:

- clutch/ svinghjul skifte for andre gangs: venter OK fra BMW tyskland

- Stabstag blir sannsynligvis skiftet igjen eller foringer renset/smurt opp med et eller annet silikonlignende lyddempende smøremiddel (som kanskje fortrenger ulyden i en, tja 6mnd)

- Blir vel kanskje nødt til å leve med et vinterlig "Casper (the ghost)" eksosanlegg.

Med månedlige verkstedbesøk for å prøve og "bevise" disse feilen (som oftest tar tid, før BMW biter på sure eplet & svelger kosten (naturligvis)) - Er det da meg, eller har jeg grunn til å være med forbanna bilen ???

Er det noen som opplever noe av det samme?

Priser meg lykkelig over GARANTI - men tør ikke å regne på all tapt arbeidsstid jeg har måtte levere/ hente bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mer grunn til å være irritert på ditt lokale bmw-verksted, for å bruke for lang tid på å innrømme\fikse kjente feil. Både kenguruoppførsel og knirk i stabilisator fremme har vertfall mitt verksted visst om siden 2007,muligens tidligere også.

Regner med den nye lamellen kommer på 3-serien også da? For dette problemet kan være veldig irriterende når det kommer frem. På min kommer det bokstavelig talt i rykk og napp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble det bytta clutch og svinghjul på ved 24000 km, og fjærtårnslager ved 16000 km. Bilen er nå rulla 28000, og flyt en fungerer enda. Knirkinga i forstillinga derimot, er der enda. Dog ikke like kraftig som tidligere.

Har også hatt bilen inne på 4 hjulskontroll, pga av feil slitasje på dekk, og det var avvik på kontrollen.

Dette mente BMW kom av brukerfeil, men det nekta jeg for, så etter noe om og men, tok de det på sin kappe.

Alt i alt er jeg fornøyd både med bilen og forhandleren, og jeg har neppe kjøpt min siste nye BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble det bytta clutch og svinghjul på ved 24000 km, og fjærtårnslager ved 16000 km. Bilen er nå rulla 28000, og clutchen fungerer enda. Knirkinga i forstillinga derimot, er der enda. Dog ikke like kraftig som tidligere.

Har også hatt bilen inne på 4 hjulskontroll, pga av feil slitasje på dekk, og det var avvik på kontrollen.

Dette mente BMW kom av brukerfeil, men det nekta jeg for, så etter noe om og men, tok de det på sin kappe.

Alt i alt er jeg fornøyd både med bilen og forhandleren, og jeg har neppe kjøpt min siste nye BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Min 2009 E91 320D (163HK) med 65000 km har også problemet med at clutchen sperrer ved igangkjøring. NAF garantiutløpstest fikk bekreftet dette. Skal til forhandler nå i februar for å få det undersøkt og forhåpentligvis fikset. Så jeg er spent. Hadde meldt fra om problemet ved en tidligere service, men da klarte ikke (forhandler) verkstedet å reprodusere feilen. Dette siden problemet først dukker opp etter at bilen er kjørt varm (ca 20 min) og det hadde de ikke tatt seg tid til å gjøre. I følge NAF skal BMW ordne dette, men det gjenstår å se.

- Eksosanlegg: Ulyd/ resonans/ vibrasjoner ved 2000 omdr/min ved gitte forhold. (Varmkjørt bil/ kaldt ute - kun vinter) Kommer og går, vanskelig å påvise ved verkstedbesøk. Lyden er en spøkelse som driver meg vanvidd, men lever sitt eget liv og nekter å tre frem for mekanikerne.

Dette høres ut som regenerering av dieselpartikkelfilter (DPF). Dette vil i så fall opptre ved varm motor og ved jevn hastighet over 80km/h (eller belastning som gir høy temperatur på avgassene). Det sprøytes diesel inn i partikkelfilteret som antennes der og brenner det rent. Dette kan oppleves som vibrasjoner/romling. Men det skal ikke opptre kontinuerlig, bare av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Min 2009 E91 320D (163HK) med 65000 km har også problemet med at clutchen sperrer ved igangkjøring. NAF garantiutløpstest fikk bekreftet dette. Skal til forhandler nå i februar for å få det undersøkt og forhåpentligvis fikset. Så jeg er spent. Hadde meldt fra om problemet ved en tidligere service, men da klarte ikke (forhandler) verkstedet å reprodusere feilen. Dette siden problemet først dukker opp etter at bilen er kjørt varm (ca 20 min) og det hadde de ikke tatt seg tid til å gjøre. I følge NAF skal BMW ordne dette, men det gjenstår å se.

Da fikk bilen en ny clutch og et nytt svinghjul. Ved hjelp av NAF garantiutløpstest, dekket bmw heldigvis dette. Men de nevnte at dette var et kjent problem, så det burde gå greit å få det verifisert/utbedret uten NAF test.

Resultatet er overveldende. Bilen føles som ny og det er mye lettere å gire jevnt. Stor forbedring av kjøreopplevelsen. Vet ikke om de byttet ut delene 1:1, eller om det er installert nyere, oppdaterte deler (f eks sterkere clutch). Er uansett fornøyd med å slippe å betale noe ekstra for å få dette gjort. Anbefaler alle som har igjen garanti og opplever dette problemet å få det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Min 2009 E91 320D (163HK) med 65000 km har også problemet med at clutchen sperrer ved igangkjøring. NAF garantiutløpstest fikk bekreftet dette. Skal til forhandler nå i februar for å få det undersøkt og forhåpentligvis fikset. Så jeg er spent. Hadde meldt fra om problemet ved en tidligere service, men da klarte ikke (forhandler) verkstedet å reprodusere feilen. Dette siden problemet først dukker opp etter at bilen er kjørt varm (ca 20 min) og det hadde de ikke tatt seg tid til å gjøre. I følge NAF skal BMW ordne dette, men det gjenstår å se.

Da fikk bilen en ny clutch og et nytt svinghjul. Ved hjelp av NAF garantiutløpstest, dekket bmw heldigvis dette. Men de nevnte at dette var et kjent problem, så det burde gå greit å få det verifisert/utbedret uten NAF test.

Resultatet er overveldende. Bilen føles som ny og det er mye lettere å gire jevnt. Stor forbedring av kjøreopplevelsen. Vet ikke om de byttet ut delene 1:1, eller om det er installert nyere, oppdaterte deler (f eks sterkere clutch). Er uansett fornøyd med å slippe å betale noe ekstra for å få dette gjort. Anbefaler alle som har igjen garanti og opplever dette problemet å få det sjekket.

Bilen er inne på (merke)verksted igjen pga vibrasjoner under igangkjøring. Fikk vite at clutchen har blitt byttet totalt 5 ganger på bilen! Dette er altså en 2009 modell som har gått 75000km. Sist bytte ble gjort i februar ved ca 70000km.

Nå skulle de bytte clutch igjen, men denne gangen med en revidert versjon av delen. Dette dekkes heldigvis fortsatt av garanti siden den forrige feilslåtte utbedringen skjedde under garanti.

Den forrige 3-serien jeg eide (E30 touring fra 1991) hadde den samme clutchen i hele perioden jeg eide den (4 år og over 50000km) og den hadde aldri feil. Skulle tro at clutcher er velkjent og gjennomprøvd teknologi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Den vibreringen ved igangkjøring er jo vanlig på BmW hvis en slurer for mye. Kommer av hardykoblingen som fungerer som en demper ved overføringene imellom kardangen. Men registrerer også at E9X synes å ha et problem med clutch/massehjul men det vil jeg tro og går litt på kjøremåte. Hvis du følger girindikator og kjører f.eks 4 gir i oppoberbakke i 50 så går det fint. Mn det gir enorme belastninger på drivverket og massehjul. Så gir heller ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

2 år gammel tråd ... men min har vibrert av og til en god stund nå.

 

Virket det bedre ved bytting av den reviderte clutchen ? Måtte  svinghjulet byttes?

 

Gammel tråd ja! Men er jo fortsatt aktuelt. For å presisere hva som ble gjort på bilen min den gangen:

 

Det stemmer ikke at clutch hadde blitt byttet 5 ganger. Jeg ble feilinformert av verkstedet. Både clutch og svinghjul ble byttet (bør uansett gjøres når man først har skrudd opp clutchhuset) en gang, så kom problemet tilbake. Deretter ble det byttet en gang til, med revidert del.

Det er dobbeltmassesvinghjulet som er problemet. Det er denne det er revidert del av.

 

Har nå gått 60.000km uten antydning til problemer. Så det hjalp veldig. Men det er klart at det er en dyr reperasjon. Min gikk på garanti.

 

 

Den vibreringen ved igangkjøring er jo vanlig på BmW hvis en slurer for mye. Kommer av hardykoblingen som fungerer som en demper ved overføringene imellom kardangen. Men registrerer også at E9X synes å ha et problem med clutch/massehjul men det vil jeg tro og går litt på kjøremåte. Hvis du følger girindikator og kjører f.eks 4 gir i oppoberbakke i 50 så går det fint. Mn det gir enorme belastninger på drivverket og massehjul. Så gir heller ned

 

Aldri hatt problemer med min kjøremåte tidligere, og har kjørt en del BMW og andre bakhjulsdrevne biler. Jeg slurer ikke unødvendig på clutchen. Det var helt tydelig at det var komponentene. Ga seg helt, og har ikke kommet tilbake.

 

Enig i at det belaster dobbeltmassesvinghjulet mest ved lave turtall, og at man bør ta seg bryet med å gire ned.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...