Gå til innhold

Dette kan ikke være gåen topp??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

520i, 1996mod.

Ingen tikking eller ulyder noe sted. Alt virker bra.

Utetemp. var -13.

Problem:

Bilen hadde akkurat blitt varm (ca 10min kjøring) og ut fra et lyskryss drar jeg 1.gir til 3500-4000rpm.

Jeg har sjeldent over 3000rpm, så nå fikk jeg en overraskelse.

Hvit røyken stod som bare det. Jeg la den i 2.gir og ga full gass til 5000-6000rpm og jeg røykla alt jeg passerte. Aldri sett så mye hvit røyk.

Jeg tenkte umiddelbart topppakning. Jeg stoppet og ser at den er noe lav på kjølveske. Det skulle bare mangle tenkte jeg. Jeg fylte på med ca 1/2 liter vann og da var det helt fullt.

Jeg skulle kjøre en langtur, så sur og lei måtte jeg bare fortsette.

Da jeg hadde kjørt bilen 30min +++, så prøvde jeg igjen ut fra en rundkjøring. Da var det vesentlig mindre røyk, men fortsatt nok til å lure på om det var en liten lekkasje et sted.

Etter 1-2timer så virket alt normalt igjen.

Altså; etter at motor var blitt skikkelig varm og vært i bruk 1-2timer, så virket det ikke lenger som det var noe problem. Ved full gass både stille og under fart, så var det knapt noe tegn til røyk.

=)

Skrevet

Sikker på at du ikke bare forveksler med fuktighet i eksos kontra varm eksos?

Det pleier som regel å ryke litt ved første "pådrag" etter bilen har blitt varm.

M50/2 har en tendens til å ryke litt mer enn "vanlig" de første 10 min. Det er ihvertfall min erfaring.

Skrevet

skru av olje lokket sjekk om det er hvitt i toppen/ åpne lokket til kjølevannet... lukt etter eksos. start opp .. og kjenn om det blir trykk nedi ekspansjonstanken .. sjekk peilepinnen om fargen er normal....

høres bare ut som kondens for meg, siden det blei borte...

akkurat bytta motor i min , til en m52b28 stod i en garasje og fyra opp .. aldri sett så mye røyk.. tenkte detsamme som deg.... men ettr en stund blei alt i orden!:)

Skrevet

Dra på oftere, så du ikke fyller hele eksosen med store mengder vann. Det er det du har gjort nå. Bare å gasse på videre, ingenting og engste seg for

Skrevet
Dra på oftere, så du ikke fyller hele eksosen med store mengder vann. Det er det du har gjort nå. Bare å gasse på videre, ingenting og engste seg for

Hmm. Kan det være så enkelt da? :)

Jeg var redd det var sprekk i toppen som tettet seg da det ble skikkelig varmt.

Høres ikke ut som noe problem, er nok som de andre her sier, kondens i eksosanlegget ;)

Aldri vært borti så mye røyk forårsaket av kondens. Det var helt sinnsykt med hvit røyk.

M50/2 ryker det mye av, sommer som vinter:-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Takk for gode tips. Håper det er så smertefritt :)

Skrevet
Dra på oftere, så du ikke fyller hele eksosen med store mengder vann. Det er det du har gjort nå. Bare å gasse på videre, ingenting og engste seg for

+ 1.

Det kan danne seg mye vann i eksosen.

Kjør hardt med varm bil og den blir borte.

Litt fukt i eksosen som møter kald luft vil gi mye damp (hvit røyk)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...