Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se i vognkortet hva din bil kan trekke, dette er testet og fungere...

Men du sier ikke noe om hvor langt du skal kjøre og i hvilket terreng, er det flat mark så er det kke noe problemer, men skal du bryte deg opp de Sveitsiske alper med 2 tonn på kroken så har jeg valgt en annen bil å dra med. Når det gjelder automaten så går det normalt greit, ikke tyn motor eller girkasse, la alt gå lett.

Skrevet

ja.. er jo det.. men med biltralle er det kunn større biler som er gode nok!

blir jo ende forskjellig kjøring.. men ja, kjøre rolig og la ting flyte, så er det vel ikke noe problem..

-får vertfall skifte olje på kassa føre sommern å trallesessongen begynner! :)

Skrevet

Dette kan en E34 525TD trekke om man har førerkort klasse BE:

Hvis tilhengeren har bremser, kan den veie maksimalt 1600 kg (tilhengerens egenvekt + last). Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.

Hvis tilhengeren ikke har bremser, kan den veie maksimalt 750 kg (tilhengerens egenvekt + last). Høyeste tillatte hastighet er 60 km/t. (Hvis tilhengeren veier mindre enn 300 kg, er høyeste tillatte hastighet 80 km/t.)

Har man kun B, er dette man må forholde seg til:

Tilhenger med bremser

Tilhengeren kan ha en tillatt totalvekt på maksimalt 1395 kg (se tilhengerens vognkort). Dette gjelder selv om bilens vognkort oppgir en høyere tilhengervekt. Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.

.Tilhenger uten bremser

Tilhengeren kan maksimalt veie 750 kg (egenvekt + last). Høyeste tillatte hastighet er 60 km/t. (Hvis tilhengeren veier mindre enn 300 kg, er høyeste tillatte hastighet 80 km/t.)

Skrevet
bmw e39 525tds a har lov til å dra 1900kg etter vognkorte i værtfal,

Nå var jo dette snakk om en E34 da, ikke en E39.

Jeg forholder meg bare til hva Statens veivesen sier.

Skrevet

Har du ei bra automatkasse skal nokk dette gå fint so lenge du kjører forsiktig og ikkje kjører "gris" med tralle bakpå. Men har du allerede tendenser på at kassa er dårlig ville eg tenkt meg om to gonger kansje!

Vist bilen din er chippa sliter den jo dog meir på kassa.. Kjørte sjølv godt over 2000 kg på henger med min tds (manuell) og synts den drog greit i bakkene og holdt fint farten på flatene :)

Meine ganske bestemt at min e34 525tds stv kan dra 1900 kg ifølge mitt vognkort :)

Skrevet

blir jo ikke så man kjører gris med tralle, det er jo å be om problemer! :b

å ikke er den chippa, helt orginal! :D

Skjønner ikke hvorfor det skal variere så felt i vognkortene. kan det være noe med import å gjøre?

Skrevet
blir jo ikke så man kjører gris med tralle, det er jo å be om problemer! :b

å ikke er den chippa, helt orginal! :D

Skjønner ikke hvorfor det skal variere så felt i vognkortene. kan det være noe med import å gjøre?

Nei, bilens egenvekt samt hengerens egenvekt og last skal totalt ikke overstige 3500kg på en vanlig personbil.

Men om en bil veier 500 kg så er det ikke sikkert man kan trekke 3000Kg med den for det, er andre faktorer som spiller inn også.

Skrevet
Nei, bilens egenvekt samt hengerens egenvekt og last skal totalt ikke overstige 3500kg på en vanlig personbil.

Men om en bil veier 500 kg så er det ikke sikkert man kan trekke 3000Kg med den for det, er andre faktorer som spiller inn også.

Her bommer du... det finnes nok av personbiler som har lov til å ha til og med over 3500kg på hengeren (f.eks Discovery, Defender, Rexton m.fl. har 3600kg hengervekt). En må naturligvis ha hengerlappen, men de er fortsatt personbiler som kjøres med kl. B. Og selv om du ikke har hengerlappen så har du lov å kjøre henger på 750kg med en bil med egenvekt på 3499kg.

Mener hengervekten skal være bestemt ut fra x antall (10?) bakkestarter innenfor et ganske kort tidsrom, i hhv. 8% og 10% stigning, og i Norge er det tallene på 10% man benytter seg av pga. mye bakker. Dette handler nok om at en skal ikke bli stående med brennende clutch etter bittelitt køkjøring på E18. Hengeren skal jo i teorien håndtere bremsingen av egen vekt selv, og samme skal bilen. Derfor får man "rare" tilfeller hvor f.eks. en Freelander 1.8 bensin kan dra 2 tonn, eller en Transporter med 83hk kan dra 2.2 tonn. Det er rett og slett fordi de har veldig lavt 1. gir og dermed klarer seg bra i disse testene. Og det er en logikk bak dette. Derfor kan heller ikke en M5 dra allverdens, den har rett og slett ikke lavt nok førstegir.

Hvis noen har inngående kjennskap til dette og kan bekrefte eller rette, så hadde det vært kjekt.

Og, 1600kg for å dra biltralle er i minste laget, typisk biltralle veier jo 600kg.

Skrevet

Totalvekten av hengeren skal aldrig overstige egenvekten på trekkbilen. Basta.

Samlet "aktuell totalvekt" på over 3499kg er det aldrig lov å kjøre med kun B!

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... +tilhenger

Men, en ting er jo om du bor sånn til at du "bryr deg" om dette. Jeg selv har kjørt med henger på over 2 tonn bak både Hyundai sonata og MB 123 300tdt.

Men du skal være oppmerksom og avpasse farten veldig forsiktig, for det er en meget viktig faktor i dette eksempelet.

Skrevet

Her bommer du... det finnes nok av personbiler som har lov til å ha til og med over 3500kg på hengeren (f.eks Discovery, Defender, Rexton m.fl. har 3600kg hengervekt). En må naturligvis ha hengerlappen, men de er fortsatt personbiler som kjøres med kl. B. Og selv om du ikke har hengerlappen så har du lov å kjøre henger på 750kg med en bil med egenvekt på 3499kg.

Mener hengervekten skal være bestemt ut fra x antall (10?) bakkestarter innenfor et ganske kort tidsrom, i hhv. 8% og 10% stigning, og i Norge er det tallene på 10% man benytter seg av pga. mye bakker. Dette handler nok om at en skal ikke bli stående med brennende clutch etter bittelitt køkjøring på E18. Hengeren skal jo i teorien håndtere bremsingen av egen vekt selv, og samme skal bilen. Derfor får man "rare" tilfeller hvor f.eks. en Freelander 1.8 bensin kan dra 2 tonn, eller en Transporter med 83hk kan dra 2.2 tonn. Det er rett og slett fordi de har veldig lavt 1. gir og dermed klarer seg bra i disse testene. Og det er en logikk bak dette. Derfor kan heller ikke en M5 dra allverdens, den har rett og slett ikke lavt nok førstegir.

Hvis noen har inngående kjennskap til dette og kan bekrefte eller rette, så hadde det vært kjekt.

Og, 1600kg for å dra biltralle er i minste laget, typisk biltralle veier jo 600kg.

Skulle ha stått førerkort klasse B der.

Har man BE kan man kjøre bil+henger med en samlet totalvekt opp til 7500kg.

Har man klasse B kan man dra en Biltralle uten last sånn i utgangspunktet.

Men jeg skjønner godt disse reglene jeg, dro engang en biltralle (Men en Opel Rekord 2.4 stasjonsvogn) etter en Peugeuot 405 med utslitte dempere og bremser, gikk greitt så lenge jeg kjørte bortover, men nedover var livsfarlig, både henger og bil vinglet frem og tilbake, i tilegg kjørte jeg forbi Onkel Blå, hadde jeg blitt stoppet hadde jeg nok mistet lappen i lang tid fremover.

Så bilen/bilene bør være dimmensjonert for å takkle økt vekt nedover så vel som oppover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...