Ahagmann Skrevet Januar 1, 2012 Share Skrevet Januar 1, 2012 Hei. Lurte om noen satt på en oversikt over kontaktpinnene til den hydraliske enheten til Bosch 5.0 på en 1998 E39 523IA. Skal vist stå i Bentley manual v2, men har ikke lyst til å gå til innkjøp bare for dette. har forøvrig funnet oversikt over kontaktpinnene til hjernen som sitter under dashbordert på passasjersiden, men skal sjekke om det er noe kabelbrudd mellom disse kontaktene. Saken er den at får opp feil på hjernen under diagnose, har kjøpt brukt hjerne, men får opp samme feilen. Atnispinn og ABS lampe lyser. Har byttet alle ABS følere untatt venstre foran (ingen feil på denne ved diagnose). Ifølge BMW der jeg bor skulle det ikke være nødvendig å kode om hjernen iom at det er Bosch 5.0 og ikke 5.3 tom 5.7. Ovesikten over kontaktpinnene fra hjernen er som følger hvis noen andre skulle ha behov for det: Pin Type Description / Signal type Connection / Measuring notes 1 E Voltage supply, terminal 15 Terminal 30 voltage supply Fuse F17 DDE Fuse F31 DME 2 A Valve control Hydraulic unit, Left front inlet valve Relay control 3 A Relay control Valve and motor relay 4 Not used 5 Not used 6 A Valve control Hydraulic unit, Right rear inlet valve Relay control 7 A Relay control Motor relay 8 Not used 9 A Engine speed signal Left front wheel speed splice 10 A Engine speed sensor voltage supply Left front speed sensor 11 E Engine speed sensor signal Right rear speed sensor 12 A Engine speed sensor voltage supply Left rear speed sensor 13 E Engine speed sensor signal Left rear speed sensor 14 A Engine speed sensor voltage supply Right front speed sensor 15 E Engine speed sensor signal Right front speed sensor 16 Not used 17 Not used 18 A Increase idle speed signal Engine control module (DME) 19 E B+ power/feedback Engine control module relay, terminal 87 20 Not used 21 Not used 22 Not used 23 A Voltage control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME 24 E Generator signal Generator control splice DME 25 A Valve control Hydraulic unit, Left rear outlet valve 26 A Valve control Hydraulic unit, Intake valve 27 A Valve control Hydraulic unit, Right front outlet valve 28 M Ground Ground point 29 M Ground Ground point 30 A ABS malfunction indicator lamp Instrument cluster 31 A ASC malfunction indicator lamp Instrument cluster 32 Not used 33 A Valve control Hydraulic unit, Left front outlet valve 34 A Valve control Hydraulic unit, Right rear outlet valve 35 E Engine speed sensor signal Left front speed sensor 36 A RH rear engine speed signal Transmission control module (AGS) 37 A Relay control Valve relay 38 A Engine speed sensor voltage supply Right rear speed sensor 39 M Component ground ASC throttle position sensor DME 40 A LH rear engine speed signal Left rear wheel speed splice 41 Not used 42 A RH front engine speed sensor Right front wheel speed splice 43 A Throttle position sensor voltage supply ASC throttle position sensor DME 44 E ASC passive sensor signal ASC/DSC switch 45 Not used 46 E/A Data link TXD Data link connector 47 Not used 48 E Brake signal Brake light switch 49 A Valve control Hydraulic unit, Changeover valve 50 Not used 51 E Throttle actuator terminal 30 voltage supply Fuse F8 DME 52 A Valve control Hydraulic unit, Left rear inlet valve 53 A Ground control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME 54 A Valve control Hydraulic unit, Right front inlet valve 55 M Ground Ground point 56 Not used 57 Not used 58 Not used 59 Not used 60 Not used 61 E/A CAN-bus high Engine control module (DME) 62 Not used 63 E/A CAN-bus low Engine control module (DME) 64 Not used 65 Not used 66 Not used 67 E Throttle position sensor slider voltage ASC throttle position sensor DME 68 Not used 69 Not used 70 Not used 71 Not used 72 Not used 73 Not used 74 Not used 75 Not used 76 E Park brake signal Park brake switch 77 A Ignition timing signal Engine control module (DME) 78 Not used 79 Not used 80 Not used 81 A Ignition fade-out signal Engine control module (DME) DME 82 Not used 83 A Transmission influencing signal Transmission control module (AGS) DME 84 A Power Hydraulic unit DDE Hydraulic unit 85 Not used 86 Not used 87 Not used 88 E DKI signal Engine control module (DME) DME Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ahagmann Skrevet Januar 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2012 Etter en omgang med multimeteret fant jeg ut at jeg ikke hadde noen ledningsbrudd mellom ABS hjernen og den hydrauliske enheten. Men det var to kontaktpinner på den hydrauliske enheten som jeg ikke vet hva går til (og som jeg TROR ikke kommer fra ABS hjernen...), noen som vet? Mulig at en av de to ukjente er jord? Neste punkt på programmet blir vel å sjekke jordingpunkter til ABS hjernen og den elektroniske delen til den hydrauliske enheten, men vet ikke hvor jordingspunktene er slik at jeg kan sjekke motstand mellom (mtp på kabelbrudd i ledningsnettet). Noen som har en oversikt over hvor disse punktene er? Edit: Etter litt googling fant jeg dette på forumet til Bimmerfest http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=304000 . Skal sjekke dette og komme tilbake med resultat, det kan jo være fler der ute som har ABS problemer de ikke klarer å fikse hvor dette kan være tilfelle... Edit: Har nå sjekket jordingspunktet som er i linken over, men det var som det skulle være. Begynner å gå tom for hvordan jeg skal løse dette problemet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ahagmann Skrevet Januar 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2012 Har nå sjekket at det ikke er noe ledningbrudd mellom hjerne og ABS følere samt jordkabel til ABS hjerne med multimeter. Tror nok at jeg bare må innse nederlaget å prøve å kode om den nye brukt hjernen. BMW her jeg bor trodde (men ikke helt sikre...) at det ikke var nødvendig med Bosch 5.0. Men ser på dette som siste utvei, med mindre noen har noen kreative forslag... ( Blir fort 2000kr for koding og sletting av feilkoder ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ahagmann Skrevet Januar 21, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2012 Bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ahagmann Skrevet Mars 7, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2012 Da er problemet løst! Har vært hos BMW og kodet om hjernen, men dette alene hjalp ikke. I tillegg til dette måtte det monteres orginale BMW ABS sensorer HF og HB. Sluttsummen på moroa ble 6790 kr. ABS føleren jeg hadde kjøpt fra KOED fungerte ikke, så styr unna de billigste derifra. Det er ihvertfall min subjektive oppfatning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 8, 2012 Share Skrevet Mars 8, 2012 Desverre så har du rett i det du sier mht abs følere. OEM virker bestandig, men jeg har lest om mange her på forumet som har skiftet til uoriginale følere, og ikke får fikset problemet sitt. Men det er uansett veldig positivt at du fikk fikset dette på din bil! Synd det ble noe kostbart da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ahagmann Skrevet Mars 8, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2012 Desverre så har du rett i det du sier mht abs følere.OEM virker bestandig, men jeg har lest om mange her på forumet som har skiftet til uoriginale følere, og ikke får fikset problemet sitt. Men det er uansett veldig positivt at du fikk fikset dette på din bil! Synd det ble noe kostbart da... Jepp, det var godt å få på plass ASC og ABS Kommer nok til å være skeptisk til deler som ikke er OEM i forhold til "mekanisk og elektrisk materiell" fremover ja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plumbo Skrevet August 1, 2012 Share Skrevet August 1, 2012 Har nå sjekket at det ikke er noe ledningbrudd mellom hjerne og ABS følere samt jordkabel til ABS hjerne med multimeter.Tror nok at jeg bare må innse nederlaget å prøve å kode om den nye brukt hjernen. BMW her jeg bor trodde (men ikke helt sikre...) at det ikke var nødvendig med Bosch 5.0. Men ser på dette som siste utvei, med mindre noen har noen kreative forslag... ( Blir fort 2000kr for koding og sletting av feilkoder ) Hvordan sjekket du forbindelse mellom hjerne og ABS føler?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ahagmann Skrevet Oktober 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2012 Har nå sjekket at det ikke er noe ledningbrudd mellom hjerne og ABS følere samt jordkabel til ABS hjerne med multimeter.Tror nok at jeg bare må innse nederlaget å prøve å kode om den nye brukt hjernen. BMW her jeg bor trodde (men ikke helt sikre...) at det ikke var nødvendig med Bosch 5.0. Men ser på dette som siste utvei, med mindre noen har noen kreative forslag... ( Blir fort 2000kr for koding og sletting av feilkoder ) Hvordan sjekket du forbindelse mellom hjerne og ABS føler?? Hei jeg sjekket altså fra kontakten til hjernen til abs føleren får å se etter kabelbrudd. Mulig at jeg skrev noe uklart... Skal man se om det er noe galt med selve hjernen må man foreta en diagnose hos BMW. Har i ettertid ordnet meg en pc med DIS og INPA, så slipper jeg ihvertfall blodpris på diagnose hos BMW lenger Edit: ang abs følere: Kjøp på ebay hvis du skal bytte orginale følere selv! fks: http://www.ebay.com/itm/NEW-Hella-BMW-A ... a0&vxp=mtr I dette tilfellet så tastet jeg bare inn varenummeret til det jeg skulle ha. I mitt tilfelle koster det 899 kr fra ebay med frakt og norsk moms. Hvis jeg skal kjøpe fra GS bildeler så koster det 1318 kr + frakt. Mulig det koster ca 1500kr eller mer hvis du drar til en BMW forhandler? Håper dette hjelper litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå