Gå til innhold

Bosch 5.0 ABS hydraulisk enhet koblingskjema (LØST)


Ahagmann
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte om noen satt på en oversikt over kontaktpinnene til den hydraliske enheten til Bosch 5.0 på en 1998 E39 523IA. Skal vist stå i Bentley manual v2, men har ikke lyst til å gå til innkjøp bare for dette.

har forøvrig funnet oversikt over kontaktpinnene til hjernen som sitter under dashbordert på passasjersiden, men skal sjekke om det er noe kabelbrudd mellom disse kontaktene. Saken er den at får opp feil på hjernen under diagnose, har kjøpt brukt hjerne, men får opp samme feilen. Atnispinn og ABS lampe lyser. Har byttet alle ABS følere untatt venstre foran (ingen feil på denne ved diagnose). Ifølge BMW der jeg bor skulle det ikke være nødvendig å kode om hjernen iom at det er Bosch 5.0 og ikke 5.3 tom 5.7.

Ovesikten over kontaktpinnene fra hjernen er som følger hvis noen andre skulle ha behov for det:

Pin Type Description / Signal type Connection /

Measuring notes

1 E Voltage supply, terminal 15 Terminal 30 voltage supply Fuse F17 DDE Fuse F31 DME

2 A Valve control Hydraulic unit, Left front inlet valve

Relay control

3 A Relay control Valve and motor relay

4 Not used

5 Not used

6 A Valve control Hydraulic unit, Right rear inlet valve

Relay control

7 A Relay control Motor relay

8 Not used

9 A Engine speed signal Left front wheel speed splice

10 A Engine speed sensor voltage supply Left front speed sensor

11 E Engine speed sensor signal Right rear speed sensor

12 A Engine speed sensor voltage supply Left rear speed sensor

13 E Engine speed sensor signal Left rear speed sensor

14 A Engine speed sensor voltage supply Right front speed sensor

15 E Engine speed sensor signal Right front speed sensor

16 Not used

17 Not used

18 A Increase idle speed signal Engine control module (DME)

19 E B+ power/feedback Engine control module relay, terminal 87

20 Not used

21 Not used

22 Not used

23 A Voltage control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME

24 E Generator signal Generator control splice DME

25 A Valve control Hydraulic unit, Left rear outlet valve

26 A Valve control Hydraulic unit, Intake valve

27 A Valve control Hydraulic unit, Right front outlet valve

28 M Ground Ground point

29 M Ground Ground point

30 A ABS malfunction indicator lamp Instrument cluster

31 A ASC malfunction indicator lamp Instrument cluster

32 Not used

33 A Valve control Hydraulic unit, Left front outlet valve

34 A Valve control Hydraulic unit, Right rear outlet valve

35 E Engine speed sensor signal Left front speed sensor

36 A RH rear engine speed signal Transmission control module (AGS)

37 A Relay control Valve relay

38 A Engine speed sensor voltage supply Right rear speed sensor

39 M Component ground ASC throttle position sensor DME

40 A LH rear engine speed signal Left rear wheel speed splice

41 Not used

42 A RH front engine speed sensor Right front wheel speed splice

43 A Throttle position sensor voltage supply ASC throttle position sensor DME

44 E ASC passive sensor signal ASC/DSC switch

45 Not used

46 E/A Data link TXD Data link connector

47 Not used

48 E Brake signal Brake light switch

49 A Valve control Hydraulic unit, Changeover valve

50 Not used

51 E Throttle actuator terminal 30 voltage supply Fuse F8 DME

52 A Valve control Hydraulic unit, Left rear inlet valve

53 A Ground control Auxiliary throttle position motor (ADS) DME

54 A Valve control Hydraulic unit, Right front inlet valve

55 M Ground Ground point

56 Not used

57 Not used

58 Not used

59 Not used

60 Not used

61 E/A CAN-bus high Engine control module (DME)

62 Not used

63 E/A CAN-bus low Engine control module (DME)

64 Not used

65 Not used

66 Not used

67 E Throttle position sensor slider voltage ASC throttle position sensor DME

68 Not used

69 Not used

70 Not used

71 Not used

72 Not used

73 Not used

74 Not used

75 Not used

76 E Park brake signal Park brake switch

77 A Ignition timing signal Engine control module (DME)

78 Not used

79 Not used

80 Not used

81 A Ignition fade-out signal Engine control module (DME) DME

82 Not used

83 A Transmission influencing signal Transmission control module (AGS) DME

84 A Power Hydraulic unit DDE Hydraulic unit

85 Not used

86 Not used

87 Not used

88 E DKI signal Engine control module (DME) DME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en omgang med multimeteret fant jeg ut at jeg ikke hadde noen ledningsbrudd mellom ABS hjernen og den hydrauliske enheten. Men det var to kontaktpinner på den hydrauliske enheten som jeg ikke vet hva går til (og som jeg TROR ikke kommer fra ABS hjernen...), noen som vet?

Mulig at en av de to ukjente er jord?

jcp0xgn5bqbs3g4lud62.jpg

Neste punkt på programmet blir vel å sjekke jordingpunkter til ABS hjernen og den elektroniske delen til den hydrauliske enheten, men vet ikke hvor jordingspunktene er slik at jeg kan sjekke motstand mellom (mtp på kabelbrudd i ledningsnettet). Noen som har en oversikt over hvor disse punktene er?

Edit: Etter litt googling fant jeg dette på forumet til Bimmerfest http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=304000 .

Skal sjekke dette og komme tilbake med resultat, det kan jo være fler der ute som har ABS problemer de ikke klarer å fikse hvor dette kan være tilfelle...

Edit: Har nå sjekket jordingspunktet som er i linken over, men det var som det skulle være. Begynner å gå tom for hvordan jeg skal løse dette problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekket at det ikke er noe ledningbrudd mellom hjerne og ABS følere samt jordkabel til ABS hjerne med multimeter.

Tror nok at jeg bare må innse nederlaget å prøve å kode om den nye brukt hjernen. BMW her jeg bor trodde (men ikke helt sikre...) at det ikke var nødvendig med Bosch 5.0.

Men ser på dette som siste utvei, med mindre noen har noen kreative forslag... ( Blir fort 2000kr for koding og sletting av feilkoder :evil: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Da er problemet løst!

Har vært hos BMW og kodet om hjernen, men dette alene hjalp ikke. I tillegg til dette måtte det monteres orginale BMW ABS sensorer HF og HB.

Sluttsummen på moroa ble 6790 kr. ABS føleren jeg hadde kjøpt fra KOED fungerte ikke, så styr unna de billigste derifra. Det er ihvertfall min subjektive oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så har du rett i det du sier mht abs følere.

OEM virker bestandig, men jeg har lest om mange her på forumet som har skiftet til uoriginale følere, og ikke får fikset problemet sitt.

Men det er uansett veldig positivt at du fikk fikset dette på din bil! Synd det ble noe kostbart da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så har du rett i det du sier mht abs følere.

OEM virker bestandig, men jeg har lest om mange her på forumet som har skiftet til uoriginale følere, og ikke får fikset problemet sitt.

Men det er uansett veldig positivt at du fikk fikset dette på din bil! Synd det ble noe kostbart da...

Jepp, det var godt å få på plass ASC og ABS :) Kommer nok til å være skeptisk til deler som ikke er OEM i forhold til "mekanisk og elektrisk materiell" fremover ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Har nå sjekket at det ikke er noe ledningbrudd mellom hjerne og ABS følere samt jordkabel til ABS hjerne med multimeter.

Tror nok at jeg bare må innse nederlaget å prøve å kode om den nye brukt hjernen. BMW her jeg bor trodde (men ikke helt sikre...) at det ikke var nødvendig med Bosch 5.0.

Men ser på dette som siste utvei, med mindre noen har noen kreative forslag... ( Blir fort 2000kr for koding og sletting av feilkoder :evil: )

Hvordan sjekket du forbindelse mellom hjerne og ABS føler??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Har nå sjekket at det ikke er noe ledningbrudd mellom hjerne og ABS følere samt jordkabel til ABS hjerne med multimeter.

Tror nok at jeg bare må innse nederlaget å prøve å kode om den nye brukt hjernen. BMW her jeg bor trodde (men ikke helt sikre...) at det ikke var nødvendig med Bosch 5.0.

Men ser på dette som siste utvei, med mindre noen har noen kreative forslag... ( Blir fort 2000kr for koding og sletting av feilkoder :evil: )

Hvordan sjekket du forbindelse mellom hjerne og ABS føler??

Hei jeg sjekket altså fra kontakten til hjernen til abs føleren får å se etter kabelbrudd. Mulig at jeg skrev noe uklart... Skal man se om det er noe galt med selve hjernen må man foreta en diagnose hos BMW. Har i ettertid ordnet meg en pc med DIS og INPA, så slipper jeg ihvertfall blodpris på diagnose hos BMW lenger ;)

Edit: ang abs følere: Kjøp på ebay hvis du skal bytte orginale følere selv!

fks: http://www.ebay.com/itm/NEW-Hella-BMW-A ... a0&vxp=mtr I dette tilfellet så tastet jeg bare inn varenummeret til det jeg skulle ha.

I mitt tilfelle koster det 899 kr fra ebay med frakt og norsk moms. Hvis jeg skal kjøpe fra GS bildeler så koster det 1318 kr + frakt. Mulig det koster ca 1500kr eller mer hvis du drar til en BMW forhandler?

Håper dette hjelper litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...