Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

har en e36 som varmeapperat mitt ikke funker i! å jeg er ikke noe mester på noe av det der.

men jeg hører at vifta går heller ikke, hvor kan det da være brudd og hvor er selve vifta???

kan det være selve vifta som er gåen eller må jeg bytte hele varmeapperatet??

MVH

Nicklas.

Skrevet

Du tenker sikkkert på at det ikke blir varmt i kupén. Sjekk kjølevæskenivået ditt og luft systemet, så får du nok varme i bilen igjen :) Du lufter systemet ved å sette tenninga på trinn 2 for derheter å sette varmeapperatet på (f.eks på trinn 1 eller 2). Skru opp lufteventilen (du finner den rett til venstre for påfyllingslokket til kjølevæska). Det skal da komme bobler opp av ventilen hvis du har luft i systemet.

Skrevet
Du tenker sikkkert på at det ikke blir varmt i kupén. Sjekk kjølevæskenivået ditt og luft systemet, så får du nok varme i bilen igjen :) Du lufter systemet ved å sette tenninga på trinn 2 for derheter å sette varmeapperatet på (f.eks på trinn 1 eller 2). Skru opp lufteventilen (du finner den rett til venstre for påfyllingslokket til kjølevæska). Det skal da komme bobler opp av ventilen hvis du har luft i systemet.

ok skal skjekke, men det kommer ikke luft i det heletatt, hører ikke at vifta starter eller noe :P

Skrevet

Har du vanlig slike vriknapper for varm/kaldluft eller klimaanlegg m/AC osv..?

Om du har klimaanlegg sjekk om alle kondensatorene er i orden. Jeg hadde samme problem på min. Jeg hadde to-soners klimanlegg på E36. Søkte litt rundt og det stod at man måtte bytte, men plutselig kom jeg over en side hvor en kar hadde bare byttet en kondensator. Det var greit å bare betale 25,- istedet for 3000,- .. Jeg var heldig at dette var problemet.

Skrevet
Har du vanlig slike vriknapper for varm/kaldluft eller klimaanlegg m/AC osv..?

Om du har klimaanlegg sjekk om alle kondensatorene er i orden. Jeg hadde samme problem på min. Jeg hadde to-soners klimanlegg på E36. Søkte litt rundt og det stod at man måtte bytte, men plutselig kom jeg over en side hvor en kar hadde bare byttet en kondensator. Det var greit å bare betale 25,- istedet for 3000,- .. Jeg var heldig at dette var problemet.

det er helt standar, ikke ac eller noe

legger ved bilde fra så ser dere at det er helt standar!

b5fxptodoovqrcjmj7hj.jpg

Skrevet

Et godt tips hvis noe av det elektriske har sluttet å fungere, sjekk sikringene. Er som regel disse som har røket. :)

Skrevet

Ok, da er ikke det jeg nevnte problemet.

Har lest litt rundt og de sier følgende:

Sjekk sikringen, det er meget sjelden den er gåen på vitesystemet så det er lite sannsynlig, men uansett lurt å se. Se om motstanden er røket/dårlig kontakt, kan også være selve vifta/viftemotoren. Begynn med det billigste: Sjekk sikringen, deretter motstanden og videre vifta.

Kilde: viewtopic.php?f=1&t=176288

Skrevet
Ok, da er ikke det jeg nevnte problemet.

Har lest litt rundt og de sier følgende:

Sjekk sikringen, det er meget sjelden den er gåen på vitesystemet så det er lite sannsynlig, men uansett lurt å se. Se om motstanden er røket/dårlig kontakt, kan også være selve vifta/viftemotoren. Begynn med det billigste: Sjekk sikringen, deretter motstanden og videre vifta.

Kilde: viewtopic.php?f=1&t=176288

men hvor er selve vifta å motstanden??

Skrevet

Ta en titt her:

http://tis.spaghetticoder.org/e36/318i_(M40)_SAL/Heating_and_Air_Conditioning/heater_with_operation/

Se helt til høyre, der står det mye. Forresten en meget bra DIY-side :)

Der ser du diverse alternativ. Du skal sikkert ha denne for bytte av vifte om jeg ikke tar helt feil:

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/10/17

Hvis ikke har du jo Bentley-manualen for E36:

https://rs102l3.rapidshare.com/#!downlo ... 72|R~0|0|0

Der står det om varmeapparatet/vifta på PDF-side 447 av 759..... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...