Gå til innhold

Vurderer '01 525dat med 265K km. -Er jeg idiot?*Kjøpt!!!*


sveinis
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, svar meg ærlig folkens.

Ser på en E39 525dat som er svært godt holdt, alle servicer fulgt, samme eier siden den ble kjøpt ny i Norge. Har jo hatt en 530dat tidligere, så vet litt hva det går i, selv om jeg nå ser på "lillebroren". Har ikke testa bilen enda, men skal kjenne godt etter hvordan den girer, turbolyder etc.

Men, hva tror dere om kilometerstanden (mye langkjøring visstnok)?

Er det gambling på høyt nivå, bør jeg regne med et turbobytte snart for eksempel? Og har noen en formening om pris på forsterking/skikkelig service av automatkasse på disse bilene? Tenker ikke da på reparasjon av ødelagt kasse, men gjennomgang av ei fungerende kasse.

Hvis noen har erfaring med høy km på M57-motor og E39, er jeg glad for tilbakemelding. :applause:

Ah, jeg vil så gjerne tilbake til BMW!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo de "typiske" problemene med disse motorene mtp drivstoff-delen.. Men det er du sikkert klar over allerede.

Trenden har blitt slik at jo mindre km.stand en bil har, jo bedre er den. Dette er ikke jeg enig i. Man kan finne et langt bedre eksemplar som har gått 2 ganger mere, men har vært vedlikeholdt på en annen måte.

Bilen er snart 11år gammel, noe som vil si at den har gått ca 24.000km i året i snitt. Om bilen har hatt samme eier over lang tid, og servicer er fulgt, samt at bilen bærer preg av godt vedlikehold, så hadde jeg ikke vært noe mere negativ til denne, enn til en som hadde gått f.eks 180.000km.

Stikk og se på bilen, siden du har hatt lik bil før så vet du vel litt hva du skal se etter osv, så tenker jeg du danner deg et bilde av om bilen er noe og ha eller ikke :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Jørgen :)

Mye står og faller på hvordan den kjennes ut når jeg kjører den ja. Skal teste den neste uke.

Lurer litt på hvordan turboen er etter så mange km, bør jeg skifte denne uansett som et slags "føre var" tiltak? Kjedelig å ende opp med biter av skovljul i blokka...

Hvor mye må man betale for en bytteturbo tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 265k er det rimelig store sjanser for at turboen allerede er bytta ut ihvertfall 1 gang ;)

Er ikke umulig at det er gjort noe med girkassa, og den har nok fått ett par nye dyser iløpet av sitt liv :)

Hvilken årsmodell er dette? Har selger historikk på hva som har blitt gjort?

Om han har historikk og oljeskift er gjennomført gjevnlig samt prisen er ok, ville ikke jeg vært utrygg på å kjøpe denne bilen.

En ting jeg ville ha gjort for å forebygge er å ta oljeskift på motor og girkasse, samt bytte veivhusventilasjonsfilter. Dette ville jeg gjort uansett F om bilen har vært på service for bare 5000km siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt frem til 250' km med 530d, fremdeles original turbo, dyser og girkasse. Jeg kjenner flere som har eller har hatt E39 og E53 med høy km-stand. De har heller ikke hatt problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en 2001 modell.

Bilen er i veldig godt fulgt opp og servet. Alle servicer fulgt, de fleste tatt hos BMW i Tyskland, siden første eier (far til nåværende eier) er ihuga BMW-mann og mener at kun tyskere kan BMW skikkelig :) De siste to åra er det tatt servicer på et lokalt verksted her i området, ikke merkeverksted, men kun fagfolk som har skrudd på denne bilen.

Skal prøve å få snakke med første eier for å høre om han vet noe mer om skifte av turbo/dyser/service på automat.

Bilen gikk som varebil i 8-10 år og var i den perioden mye langkjørt.

Har som sagt ikke sett/testa bilen selv enda, så alt dette er oppgitt av selger og taes derfor med en ørliten klype salt til jeg selv får sjekka opp i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt frem til 250' km med 530d, fremdeles original turbo, dyser og girkasse. Jeg kjenner flere som har eller har hatt E39 og E53 med høy km-stand. De har heller ikke hatt problemer med dette.

Såpass, det er ikke verst!

Kjøremønster,omgivelsesforhold og ikke minst vedlikehold har alt å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget jeg vil frem til er at du overdramatiserer feilfrekvensen. Jeg bytta løftepumpa i tanken og matepumpa under bilen på den 530d jeg hadde mellom 150' og 250' km. Total påkost med verkstedtimer ca 6 lapper. Det har vært en god del tilfeller av turbohavari (hvilket gjerne skyldes tett veivhusventilasjon) og dyseproblemer, men det skjer ikke på absolutt alle biler.

Girkassene holder fint om de ikke chippes eller misbrukes. Jeg har dratt svært mye campingvogn og tilhenger, men brukte ofte lavere gir for å begrense påkjenningen på kassen. Det lønner seg også å låse den i gir slik at den ikke veksler opp og ned hele tiden, da dette sliter heftig på lamellene. Med originalt hengerfeste skal de også ha oljekjøler på kassen, slik at oljetemperatur ikke skal være noe problem om man bruker kassen fornuftig. Jeg hadde tidligere en E34 520ia og da luktet det heftig svidd girolje i lange bakker med campingvogn/henger på slep. Den kassen hadde det garantert ikke bra.

Ellers ble det selvsagt byttet en god del slitedeler, så godt som alt av understell og bremser foruten calipere, hjullager rundt om og et par kontrollarmer i forstilling. Bilen var fremdeles svært tight og fin da jeg byttet den inn på 250' km og ruller fremdeles meg bekjent like fint den dag i dag. Dette er jo noe man vil få uansett hvilken motor som står i bilen. For trådstarters del vil jeg tro svært mye er byttet på den km-standen dersom bilen fremdeles føles frisk og tight.

Av de uforutsette tingene jeg dukket borti var et pussig periodisk problem et års tid med at den brant sikringen til motorstyring ved start. Verken jeg eller verksted fant ut av det, men jeg tror det var fukt et sted. Jeg hadde en neve sikringer i hanskerommet og byttet bare til jeg fikk start. Ellers svikta motorfestene og det store eksosoppheng bak katalysator, med det resultat at eksosen knakk tvert av rett etter flens på turbo. Bytta fester og oppheng, fikk TIG-sveiset eksosen og det holdt kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke være redd for kilometerstand, spesielt når du er kjent med biltypen.

Har ca 311000km på tellern på min 530d. Original automatkasse som oppfører seg utmerket (aldri dratt henger). Turbo byttet ved 265', mest sannsynlig pga ikke byttet veivhusventilasjonsfilteret..

Ny turbo alene koster vel fort 10 lapper. Rep av automatgirkasse begynner vel ved det dobbelte vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og testa bilen her om dagen. Den føltes veldig tight og fin ut i drivverk, eneste var et lite rykk når den giret fra andre til første i gangfart. Dette husker jeg at jeg hadde på 530'en også, så kan ikke tro at dette er så farlig. Ellers giret den helt mykt og fint under fullt pådrag og ved vanlig kjøring.

Det var noe vibrasjoner i bakvogna ved kryssing av kumlokk etc, så det kan nok hende at traversforinger må byttes om en stund.

La merke til at rattet stod noen få grader skeivt ved kjøring rett frem, kan vel tyde på at den har fått en smell i forstillinga på et eller annet tidspunkt, og selgeren kunne bekrefte at han hadde skadet høyre framfelg for noen år siden, men at den da hadde vært inne til reparasjon. Ellers dro den ikke til noen sider ved bremsing, f.eks.

Bremser/dempere etc virket bra, interiøret er veldig fint holdt. Eneste minus er at noen pixler i radioen var svake, dette hadde selger aldri opplevd før, men nå hadde bilen stått i 1,5mnd uten bruk og disse feilene hadde dukket opp etter det.

Ellers trodde selger at det ikke var gjort noe hverken med turbo eller automat. Han har som sagt bare levert bilen inn til service hver gang indikatorene har vist at det var på tide, og bedt dem gå over hele bilen. Kan altså regne med at turboen er original, og at det ikke er foretatt olje/filterskift på kassa.

Kort sagt var bilen veldig bra, hadde jeg ikke visst km-standen så hadde jeg aldri tippa at den var gått såpass mye. La inn et lavt bud, selgeren måtte tenke på det noen dager, skal snakke med han igjen i kveld.

Kjøper jeg den kommer jeg først og fremst til å skifte veivhusfilter, samt ta skifte av olje/filter og flushing på kassa.

Var artig å prøve 525'en. Syntes den var temmelig frisk, selv om ikke bunndraget var det samme som i 530'en med AC-Schnitzer tuning og 218 hk :D

Noen siste formaninger å komme med der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pixelfeilene kan du ordne selv til en liten pris, om det ikke går over av seg selv. Er en nettside som selger ny kabel som fikser dette.

Høres ut som du har fått med deg de fleste momenter som er greit å sjekke. Usikker på det med giringa bare. Var det konsekvent?

Hvordan var det mtp rust? Bakluke for eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pixelfeilene kan du ordne selv til en liten pris, om det ikke går over av seg selv. Er en nettside som selger ny kabel som fikser dette.

Høres ut som du har fått med deg de fleste momenter som er greit å sjekke. Usikker på det med giringa bare. Var det konsekvent?

Hvordan var det mtp rust? Bakluke for eks?

Ja, håper at pixelfeilene gir seg etter noe tids kjøring. Husker den forrige også hadde disse tendensene.

Det med giringa var ikke konsekvent. Jeg opplevde det to ganger da jeg kjørte sakte gjennom et byggefelt med fartsdempere. Klarte ikke å provosere det fram ved kjøring i rundkjøring etc. Det var ikke noe slag, men et lite rykk.

Rust: noen små bobler (2-3 mm diameter) under lakken helt øverst på A-stolpene inn mot vinduslista, og litt rust langs falsen under vinduet i bakluka. Ellers så og si rustfri, til og med i hjulbuene bak. Dørene så også greie ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da slo jeg til og fikk bilen for en pris jeg mener må være grei.

Så får tiden vise hvor stor idiot jeg er... :lol:

Her er et bilde av bilen:

omj373vv25jvqjvex569.jpg

Kommer til å bli gjort diverse oppgraderinger på den etterhvert, så lager vel en tråd.

Uansett herlig å være BMW-eier igjen! Og rettmessig medlem av bimmers.no atter en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper bilen, så ta den med til et understellsbehandler firma, typ Mercasol, der finner de den rusta som evt finnes:) Grader skjevt på rattet kan være så enkelt som at om endeledd o.l er bytta, at disse ikke er heelt korrekt jusert;) Behøver ikke være smell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...