ls44mm Skrevet Januar 6, 2012 Share Skrevet Januar 6, 2012 Er det noen her som har gjort det på bilen sin? Tenkte å ringe funderud antirust å få behandlet bilen under. Er forsåvidt ganske flink til å vaske bilen ofte, og den ser fin ut under, men kan vell ikke skade å oljebehandle den? Noen erfaringer/tips/innspill? Snakk om 01 model Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet Januar 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2012 Ingen?! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Januar 6, 2012 Share Skrevet Januar 6, 2012 Bedre å gjøre det selv. Koster deg 100kr + arbeidstimene. Så slipper du å bli lurt av slephendte profittjagere;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet Januar 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2012 hm... jo, men virker som de gutta på funderud gjør en god jobb. Har lest litt andre steder... og ca 1200-1400 er ikke verdens undergang av summer jeg har brukt på noe med 4 hjul... Men selve oljebehandling, det er god ideé? Eller? Blir så usikker... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Januar 6, 2012 Share Skrevet Januar 6, 2012 Det var svært billig ja! Veit om folk som tar nærmere 4000kr. Gjør de en god jobb er det en veldig god ide. Faren min har brukt oljebehandling i 40 år på bilene sine. Har ikke opplevd noe mer rustangrep enn det som var i tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Januar 7, 2012 Share Skrevet Januar 7, 2012 oljebehandling er ikke noe vits. Det sier seg selv at olja vil skylles bort neste gang du kjører i regnvær. Ta heller bilen din til et firma som driver med skikkelig understellsbehandling, typ Mercasol. Det koster litt mer, men til gjengjeld gjør de en skikkelig jobb, i motsettning til de som tilbyr oljebehanling av bilen din mens du sitter å venter.. Sier seg selv at det er jalla. Ordentlig understellsbehandling tar fort en del timer;) Håper du driter i oljebehandlinga:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet Januar 9, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2012 Jo, men er mercasol noe likt tectyl og den rettningen? Bare annet navn? Voks aktig? Om det er det, så er det ikke anbefalt på gamle biler da de har som regel noe rust fra før. Plus at voks aktig behandling kan tørke opp og sprekke noe opp. Ut ifra det jeg har hørt. Har ikke hørt at oljen blir vasket bort med en gang :S Hadde håpet på at den hold seg på i en stund. Tenkte kjøre oljebehandling 1 til og med 2 ganger i året. Vasker bilen med underspyling hver gang btw. Om det har noe å si... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Januar 15, 2012 Share Skrevet Januar 15, 2012 Hvis de som gjør dette, gjør det riktig, så skal rust fjernes. Selvfølgelig visse begrensninger, men har vært borti ganske rustne biler selv, og rusta slipes vekk så godt som mulig, for å påføres rust-stopp, grunning, tynnstoff og tykkstoff. Dette er hvertfall mye bedre enn å ikke gjøre noe, og så lenge det er rent og tørt der "tectylen" blir påført, sprekker den ikke opp eller detter av. Underspyling vil ikke ha noe å si på Mercasol behandlingen, vil tro det går hardere utover olja. Det sier seg jo selv at olje vil renne vekk, samt at alt av foringer og gummi under bilen ikke er glad i olje. Mercasolen skal etterbehandles hvert annet år, dette for blandt annet å holde tykkstoffet og tynnstoffet fleksibelt, og for å gå over bilen, mtp evt rust o.l. Så for min del er valget enkelt:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Januar 15, 2012 Share Skrevet Januar 15, 2012 oljebehandling er ikke noe vits. Det sier seg selv at olja vil skylles bort Hør på Hauso. ser du under bilen din ser du at voksen som er der er tåelig glatt. Ta ei runde med stålkosten så suplerer du med vanlig understellsmasse og tynt i hullrommene. Men ja du gjør det fint selv på bukk, ikke understells-gørr på roterende og bevegelige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Januar 15, 2012 Share Skrevet Januar 15, 2012 Har tidligere oljebhandlet mye hos funderud, og det er absolutt ikke tull. Olja de bruker er en spesiell blanding som ikke renner av med det første, bilen er god og greasy lenge. Funderud er heller ikke ferske i bransjen, gammern der vet hvor han skal sprøyte inn guffa for å si det sånn. Er det ikke hull blir det borra og plugga, de tar seg GOD tid og er nøye! Min tante hadde en gammel Toyota Carina som hun alltid olja før vintern, det er ikke ofte man ser en 89 mod Toyota som passerer 250 000 uten er rust flekk i kanaler eller hjulbuer. Ditt valg, jeg oljer og det funker som faen! Den rusta som er eskalerer ikke og det kommer ikke nye flekker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Januar 15, 2012 Share Skrevet Januar 15, 2012 stort sett samme som jeg driver med da. Bare at jeg bruker et såkalt tynnstoff inni kanaler, dører, hulrom osv, borrer og plugger der det skal gjøres, så går jeg over med tykkstoff på bilens underside, ut med plastikk osv. Personlig hadde ikke jeg gått for olje, men det er jo min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet Januar 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2012 Tja... Jeg har bestemt meg for olje. Hos funderud. Har lest andre steder, og det er bedre å kjøre på med olje først, også gå over til tykkstoff om man skulle ombestemme seg enn motsatt. Som sagt, referer bare det jeg har lest. Jeg kan si ifra hva jeg synes om produktet etter jeg har fått bilen behandlet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scoot Skrevet Januar 17, 2012 Share Skrevet Januar 17, 2012 Det er ikke ren olje gutta bruker der oppe, de blander med noe andre greier. Skrudde av dekselet inne i bagasjerommet på farfars gamle Merce for noen måneder siden, han behandla den der oppe i 2009, der var det fortsatt godt med "olje" enda Min erfaring er hvertfall meget positiv! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ls44mm Skrevet Mars 1, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2012 Er jo år og dag siden jeg hadde bilen hos funderud, men har ikke hatt tid *host vært lat host* Skriver en kort "review" Møtte opp, helt grei sted. Familie drevet, det liker jeg. Venter i nabohuset, bilen settes i garasjen under loven. Høres kanskje jalla ut, men er ikke det! Kjørte bilen opp på bukk, spurte pent om jeg kunne titte på bilen før og ta bilder iom bilen er nykjøpt og jeg har ikke løftet den opp på bukk før. Knipset så par bilder. (se nederst for before/after) Selve behandlingen var gjort på ca time. Sa at jeg ville kjøre bilen ut selv, da jeg er litt nazi på crem interiør og arbeidsdress. Han som gjorde jobben var fra øst-europa, men hadde alt under kontrol. Virket veldig ryddig og seriøst fyr. Selve Funderud kom innom på slutten tror jeg. Møtte han der nede på slutten av økta ihvertfall. Begge brukte hansker og var forsiktig med bilen. Igjen, pluss i boka. Selve olja virket noe tynt? Så sånn ihvertfall. Så nesten ut som det var litt "grått" med farge i den. Den ble sprøytet også i hullromene på dørene osv. (der det skal bli sprøyta inn regner jeg med) Så tørket de av rund dørhåndtakene sånn incase det var noe på de siden jeg skulle kjøre ut bilen selv. Pluss i boka for det å. Fikk også tittet under når de var ferdig og ble besvart på alle mine spørsmål. Bra! Knipset så par bilder før vi satt ned bilen. Har ikke noe spessielt minus/pluss å si da jeg ikke er noe ekspert på understellsbehandling, men kan dra fram par punkter. *Lukter olje i bilen/brent olje i 2-3 døgn. Helt for jævlig å leve med, men man dør ikke. Måtta slenge på en baum, noe jeg egentlig ikke tåler *Det drypper noe av bilen de første døgnene. For dere som er så heldig og har garasje med gølv som det går ann å spise fra, legg på noe som kan ta opp oljen. For oss vanlig dødelig; offentlig garasje plass fikk smørt seg *Det gjenstår som sagt å se hvordan bilen ser ut til høsten, da jeg skal dit neste gang. Da får man bedre utrykk av oljen. *Pris: 1600 Det er jo vekslepenger i forhold til hva vi gutta ellers bruker på bilen, så synes det er verdt så langt. Og om jeg finner ut at dette var ikke noe å skryte over, så legger jeg på med tykkstoff eller ihvertfall den duren. Bilen er jo til tross alt over 10 år Og de syns desverre. Gir de 4 av 6. Grunn: Vet ikke om oljen er bra før til høst, da jeg ser understellet på nytt derfor ned i karakter. God service og det virker som de har peil, pluss meget gunstig pris og det er vell bedre enn ingenting. PS: Fikk beskjed om å ikke vaske med høytrykk på understellet. Samma for meg, siden jeg gjør det ikke uansett. Spurte om understellsvask på stasjoner er "høytrykk", men fikk beskjed at det var bare å vaske, null stess. Sånn. My 2 cent. Håper det hjelper de som søker på forum før de spør med å bestemme seg på understellbehandling. Before (se bort fra insane svetting) After Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEspenK Skrevet Mars 1, 2012 Share Skrevet Mars 1, 2012 Artig med en oppdat ls44mm. Gir de 4 av 6 Lukten skyldes minusene som er fler enn 2.Plussene er servicen og bildene! Minusene er sprøytet olje på eksos, driv-mansjetter, styrekuler, tannstang-mansjetter og tilmed hjulene. Er beskjeden om ikke høytrykk permanet er væsken for tynn, tenk deg selv en bil i 100kmt i norges natur Nå er jeg vist direkte igjen men det er neppe nytt for noen Min dom utfra bilder og tekst. Spillolje dytter du fint i dørene selv og en boks med understells-masse, en kost og 2T på rygg i garasjen gir deg 9999999 x så bra resultat som dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå