Gå til innhold

Oljebehandling E39

ls44mm
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg leverte min inn til Mercasol-benhandling, etter å ha overtatt min fars E34 14 år gamle, rustfrie, E34 som han hadde inne til behandling da han kjøpte den.

Hadde den innom for etterbehandling en gang i blant, og først da bilen passerte 20 år, begynte det å ruste litt i kanalene.

Tok derfor å leverte inn E87'en da jeg fikk den til lands også..

Først steames bilen, slik at den er gullende ren under, og innimellom alle krinkelkroker.

Så sprayes bilen med en tynnolje over alt, også inni alle hull (det var også aktuelt og borre hull for å fylle i tidligere, men dette var i allefall verkstedet jeg var innom sluttet med pga. mye finelektronikk).

Når det har stått og tørket, sprayes bilen med et tykt, grumsete tjærelignende stoff (i motsetning til tectyl, blir ikke denne olje hard og porøs) som blir værende som en beskyttende hinne utenpå tynnoljen, som i sin tur holder oksygen og fuktighet borte fra metallet.

Strålende fornøyd :-)

Vel verdt den lille summen det koster (det er ikke mer enn et par understellsdeler før du er oppi samme prisen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde E39en hos Funderud sensommeren ifjor, og ser vi bort ifra lukta som henger igjen i et par dager, har jeg lite å utsette på jobben.

Hadde bilen på bukk for noen dager siden, og alt ser veldig bra ut så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Flott å høre at noen andre har også god erfaring...

@EspenK

Kunne gjort jobben selv, men blir hvert øyblikk pappa og verksted ligger litt lenger unna, plus vi ikke har bukk. Så gidder rett og slett ikke å ta jobben selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du betalte for lite. Jeg betalte vel 3000 eller 3500 for den siste bilen jeg leverte. Det var dog en mer omfattende prosess, tok vel en hel dag omtrent... Først ble den grundig rengjort under, mer husker jeg ikke. Jo, husker at det lukta DRITT i et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

unne gjort jobben selv,
Ser den :)

Det jeg ville frem til er at jeg mener du er lurt.......

Jeg ser at mange er fornøyd å uten å starte noen enorm diskusjon ser det ut som dr....arbeid.

Det finnes forskjellige komponeneter under bilen og disse skal behandles forksjellig. På bildene ser det ut for meg som "Ringeren av Notre Dame" har gått fra spredere til hengerfeste med en dyse på ryggen, eller er det Funderud selv som har stått ved siden av bukken med kaffekoppen i venstre og høyre med en tilfeldig rettet sprøyte-pistol. Neida ls44mm jeg prøver ikke å drepe gleden ved nybilen men siden mange var fornøyd forklarte jeg kort. Hadde jeg blitt forespeilet dette resultatet ville min første setning blitt: Er du komiker og hvem skal betale for rengjøringen av bilen? Jeg hadde gått med på at Funderud stilte med bukk og avfetting mens jeg selv styrte høytrykken.

Nå tar jeg menigene mine utfra bildene men om det blir "nybil" i år ville kanskje det vært en mulighet på et pusse-treff! Å inspisere en bil fra Funderud..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har understells behandla 5'ern vår med mercasol.

Bilen var der i to dager.

Dag 1 vasker dem skikkelig å fjerner evt rust og tørke skikkelig så dem kan ha på guffe på dag 2. Så går mao 2 dager så skjønner at det koster litt.

Jeg er livredd for rust å syns di 4000 kronene er vel verdt annethvert år :)

Bilen våres var åsså rustbehandla i forbindelse med oppbyggingen / hel lakkeringen. Å han på Mercasol som har drevet med dette i 30 år mente at den rustbehandlinga ikke var tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det IKKE skal brukes spillolje da denne inneholder syre og annen skit, det som brukes er sagkjede olje da denne inneholder visse stoffer som gjør at den fester seg bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke hvordan olje de bruker, men det er vell ikke skadelig for bilen... De har en god del kunder til tross alt. Som virker fornøyde.

Hvis jeg finner ut til høsten at det var bare no drit, så blir det evnt Mercasol. En ting er sikkert. Jeg skal understellsbehandle bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg har sagt tideligere, men enkelte her er jo ikke interessert i å ta i mot tips fra folk som vet hva de snakker om, så er oljebehandling bare tøys. Vasket de bilen før de begynte? Neppe. Tok de ut evt plastikkskjermer? Neppe.. Du var der hele tiden mens de holdt på? tok vel ikke mer enn en times tid tenker jeg? Alle med litt fornuft skjønner at dette ikke er måten å gjøre det på. Stikk innom nærmeste firma som driver med antirustbehandling av typen Mercasol, og spør litt rundt det, så skjønner du hva jeg mener. Der leverer du bilen fra deg på morran dag 1, bilen løftes opp, hjul, plastikk, osv taes av. Sterk såpe sprayes over alt på bilens underside/hjulhus/understell, og lar virke. steames deretter med varmt vann, ca 60 grader og 180 bar. Alt vaskes rent. Bilen tørker over natta med kraftig vifte under seg (sirkulasjon er viktig) Dag to, da bilen er tørr og ren begynner man med tynnstoff i hulrom, rammevanger, kanaler, dører, bagasjeluke, panser o.l. Deretter påføres tynt lag med tynnstoff (penetrerende og rusthindrene) over hele bilen (under vel og merke) ca 100 my tykkelse. Dette funker også som en primer for tykkstoffet, som i og for seg er et dødt stoff. (Det stopper ikke rust, men fungerer som et slitebelegg så du ikke sliter rett på bilens bunn. Dette påføres over hele bilen, og skader ikke gummiforinger mansjetter etc. Eksosanlegg, bremser, drivaskler og mellomaksler sprøytes ikke. Deretter monteres alt av plastikk og hjul, bilen vaskes og leveres til kunde. Vaskinga tar ca 30-40 min, litt avhengig av hvor skitten bilen er. Tynn/tykkstoff tar ca en time til sammen. Du kan mene hva du vil om oljebehandling, men snakk med en som har greie på det, så får du høre hva han mener om oljebehandlinga di.

Den "spesial" olja de bruker penetrerer dårlig, den er alt for tynn og renner av ved første regntur (greit, det kan ha noe for seg i dører o.l, der er jeg enig) Olja biter ikke på rene flater, og vil dermed ikke feste seg til annet enn møkka du har under bilen. Det blir jo litt som å male i sandkassa di;) Den er heller ikke spesielt snill mot gummiforinger, mansjetter, bremseslanger osv. Den er også skrekkelig tynn, og det vil dryppe masse fra bilen helt til du har kjørt vekk olja i regnvær. Det er ræva hvis du har litt fin garasje. Dette kan også forekomme i mindre grad med Mercasolen, men som oftest drypper det fra seg hos forhandleren etter jobben er gjort.

Prisen er rimelig i forhold til en antirustbehandling med Mercasol, helt til du ser hva du får for pengene. Jeg tipper pris på en e34/e39 full behandling, vil ligge på ca 4500 kr, noe jeg mener ikke er ille fordi du får mye igjen for de pengene.

Du kan heller ikke bare slenge tykkstoff (mercasol 3 feks) over den olja, da det ikke vil feste. Da må bilen vaskes ren igjen, og du bør begynne over again. Jeg er til dels enig med de som sier at man kan gjøre dette hjemme i garasjen, men det er nytteløst å begynne å klæsje det på en møkkete bil. Du lakkerer vel ikke på en skitten bil? Får du vaska bilen ordentlig under, og latt det tørke, kan du få et greit resultat. Det er alikevel lettere og mye bedre om du har ei sprøyte å bruke, samt verktøy for å komme ordentlig inni dører, rammevanger kanaler o.l. Sorry langt innlegg, men håper det kan hjelpe noen til å velge rett:) God kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljebehandling er IKKE tøys, det er ikke like holdbart som understellsmasse MEN det hindrer rustdannelse veldig godt selv om man må olje hvert år, det blir for dumt å si at oljebehandling er bortkastet, jeg har også jobbet med undrestellsbehandling ,antagelig før de fleste her inne var født så jeg vet veldig godt hva jeg snakker om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...