fotan Skrevet Januar 12, 2012 Share Skrevet Januar 12, 2012 Jeg skal bytte støtdempere foran på min E39 (525 DAT 2002 mod) Touring i hælga...har kjøpt helt ordinære dempere fra GS...noen som har gode råd ..guide...etc Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere spørsmål og biltype. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Januar 12, 2012 Share Skrevet Januar 12, 2012 skru av hjulet ta på rustfjerner på alle boltene du skal løsne, vent 5min Mens du venter, måler du hvor langt ned demperen er "skubbet" nedi klammeret nede. Det skal være likt på begge sider. Løsne topplager (13mm pipe) løsne låsebolt på navet (tror det er 17 eller 19mm) presse ned navet og få ut demperen fra hjulhuset. lirke og dra ut demperen. sette på fjerklemmer. løsne topplager samme framgangsmåte bare i motsatt rekkefølge når du skal montere igjen. Jeg anbefaler deg å bytte topplagre dersom de er noen år gamle. En ny låsemutter på toppen av demperen er også lurt. Pass på at denne er fingjenget med samme gjengestigning som det skal være. Det er også en fordel å sette inn boltene med molykote eller et annet fett som er beregnet for å minske friksjonen mellom mutter og bolter, så blir demonteringen lettere neste gang. En liten (1/4") skralle er en fordel på toppen, og en større (1/2") er en fordel nede. På bolten som holder demperen fast nede, er den skrudd både gjennom klammeret, og bolten på yttersiden. Greit å løsne mutteren på baksiden 1-2runder før du løsner bolten fra navet. Så holder du bare en fastnøkkel på mutteren mens du "skraller" fra boltehodet. Når du monterer, pass på at du har montert demperne så langt ned som mulig, da demperen er kon i nedre feste punkt. Pass på at du har montert demperen likt på begge sider. Pass på at fjæren ligger godt i sporet sitt både i demperen (inkl gummien i bunn) og i topplageret på topp. Få en kompiss til å hjelpe deg med å sikte når du skal ha topplageret gjennom karosseriet på monteringen igjen. kan være litt tricky å få den gjennom og få på en mutter på oppsiden alene.. Ligger sikkert noen diy på nett.. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 12, 2012 Share Skrevet Januar 12, 2012 Mener at man må av med pendelstaget/bikkje beinet/stabilisator staget også for å få navet nok langt ned. I tillegg så måtte jeg ta av bremsecaliper da bremseslangen ble for kort når navet skal helt ned. Ellers så høres dette greit ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Januar 12, 2012 Share Skrevet Januar 12, 2012 Jeg slapp å demontere dette sist. Måtte riktig nok ta løs bremseslangen fra ene plastikk klipsen men.. Får du problemer med å få demperen ut av hjulhuset kan du jo sette på fjærklammerne når demperen står på. En kompiss som står på navet kan også være en fordel. Det er hvertfall en STOR fordel/nødvendig bak. Jeg anbefaler deg forøvrig å lese noen diy-guide på jobben som inneholder bilder, så får du en bedre oversikt før du begynner. Jeg ville uansett prøvd å gjøre jobben først UTEN å demontere styrestag/stab stag etc. da disse er kon, og ofte noe dritt å demontere/montere uten riktig verktøy- og selv da kan det være vanskelig uten å ødelegge de gummibelgene etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fotan Skrevet Januar 12, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2012 Takk for utfyllende svar Må nok ringe GS å bestille meg lager til toppen da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå