Gå til innhold

Bytte motor fra M52TUB20 til M54B30

Anbefalte innlegg

Skrevet

du trenger nytt motornett, ny hjerne, ny gasspedal, litt omkobling på bilnettet og flash av EWS systemet på¨bilen din.

pluss ny girkasse, mellomaksel, diff, drivaksler, svingarmer bak, nav, håndbrekk.

Skrevet

Så jeg trenger egentlig ikke mellom aksel osv. bakover om jeg ikke skal ha det godkjent da? Og hva er det som må kobles om på bilnettet og hvorfor? :)

Skrevet

Det er mange forskjelligheter med m52 og m54 , mye lettere å hive nedi m52b28 da trenger du bare mellomaksling og girkasse . Og hjerne / esw

Skrevet
Så jeg trenger egentlig ikke mellom aksel osv. bakover om jeg ikke skal ha det godkjent da? Og hva er det som må kobles om på bilnettet og hvorfor? :)

Det er styringa til coilene og dysene som har annerledes kontakter og farger, så dette må kobles om i det første.

Ellers vil du ikke ha noe liv i bilen :)

Starter, dyser,og coiler, pluss evt en koblng for clutch bryter må kobles om i DME boksen.

I tillegg er jo gasspedalen elekjtronisk på M54 motorene , så du må jo selvfølgelig ha denne nye pedalen. Dette er også 6 ledninger som skal til DME.

Er også to nye kontakter, så disse må du kjøpe eller bare lodde sammen ledningene _(JALLA!!!)

Angående girkasse osv osv, så er det større svinghjul og clutch på M54B30 avhengig om du har 5 eller 6 trinns kasse så er det forskjel på aksling og slikt. Men da jeg bygde om til 2,5 litern så kjenner jeg ikke helt til 3.0 liter delene.

Men regn med en kostnad på drivlinja også. Og du BURDE finne deg et godt bremsesett, da jeg har prøvd å stoppe 192hk med 318 bremsene, og det er STOR forskjell :) Trust me. Du TRENGER ikke utsette deg og andre for fare.

Og så til slutt da, en liten moralpreken ettersom jeg har "vokst" opp litt fra 18års bilen og skjønt det som heter konsekvensvurdering:

Hvis du blir stoppa med en ikke godkjent ombygd bil : du må inn på visning og bygge tilbake til org.

Hvis du kjører noen ned og tar livet av en person med en ikke godkjent bi = du blir gjeldsslave og ALT kommer til å henge på dine skuldre :)

Mine 2 cent, men dette er jo helt opp til deg.

Still gjerne spørsmål over PM om du trenger mer hjelp til selve koblingen av ledninger.

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Var litt mer enn jeg trodde gitt, godt jeg ikke har kjøpt noen motor enda tror jeg.

Regnet med boksene, pedalen, gearkasse og motor M/ ledningsnett, har tittet litt rundt å prøvd å finne ut mest mulig om greine, så det er godt det er noen som kan noe om det der :D

åssen er det med m52tub28? Mye det samme, bare uten å koble om ledningsnett osv.?

• 2 months later...
Skrevet
M52Tu B28 er bolt on, annet map på hjernen. ingen omkobling.

Slenger meg på her, da jeg har tenkt å gjøre dette.

Hvor kan jeg få ny map på hjernen og hva med EWS ?

Skrevet

BMW sjapper kan gjøre dette, men spørs om de vil.

EWS vil være synket til din hjerne selv om du endrer software.

Evt kan RPM Motorsport i Kanada gjøre dette.

Skrevet
M52Tu B28 er bolt on, annet map på hjernen. ingen omkobling.

Slenger meg på her, da jeg har tenkt å gjøre dette.

Hvor kan jeg få ny map på hjernen og hva med EWS ?

Snakk med "Eirik Viste" her på forumet, han ordner dette gjennom kjente, for en rimelig sum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...