Gå til innhold

320d drar ikke..

jalo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Bilen, en 2000 320d, kmst. 261000.

Jeg har hatt bilen siden kmst 180.000 og den har ikke vært kjørt hardt/dratt tungt eller noe slik i mitt eierskap. Tidligere har den gått i kjøreskole.. (så jeg har skiftet clutch osv..)

Var ute å kjørte, gjorde et par forbikjøringer, men ikke noe tyning av bilen. Plutselig ville den ikke dra lengre, akurat som turboen ikke hjalp til. Kjørte til siden, hørte etter og hørte da at turboen plystret som vanlig. Stoppet/startet motoren og da fungerte bilen som vanlig, men plutselig ville den ikke dra lengre.. -kan også si at turboen plystret som vanlig da også, men ikke noe kraft i motor..

Ingen uvanlige lyder og ingen varsellamper i dashbord. Hva kan dette være??

-Turbo? (vet ikke om den har vært skiftet...)

-Luftmassemåler? (den har jeg skiftet for ca 50.000km siden..)

-dieselpumpe?

Evt. andre ting som kan forårsake dette??

Hvordan finne dette ut?

-Diagnose? (har en kompis som kan se på dette over helga)

Evt. visuell feilsøking?

Noen som har formening om hva dette kan være og om bilen ikke bør kjøres i det heletatt, eller om det går bra å kjøre den 1-2mil til verksted???

Håper noen kan komme med fornuftige innspill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur ista med bilen. Kjørte i 10-15 minutter og bilen fungerte som normalt, men så plutselig uten forvarsel "dauet den ut" igjenn. Mister "all drakraft"... -Virker som den går i noe slags nødmodus?? (hvis dette finnes på disse modellene????)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det er lmm... Men sist jeg hadde problemer, mistet jeg motorkraft i korte intervall, mere som "jokking".. Nå er kraften "helt borte", drar nesten ikke i det heletatt, og dette kommer og går med lange intervall (15 minutter +/-), som beskrevet i første innlegg.

Men defekt lmm kan vel også føre til slike symptomer..?? -håper det..

Skal finne ut hva som står på den imorgen, å bestille ny på ebay!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde akkurat slik du forklarer og hos meg var det Map sensoren som var defekt (Turbotrykksensor) og bilen gikk dermed i nødmodus og måtte stoppes/startes for å virke normalt igjen.

Du må ikke handle hverken LMM eller andre deler utifra synsing her på forumet. Kom deg på verksted å få tatt en diagnose så tar du det derifra. Blir fryktelig dyr måte å reparere på å handle deler utifra hva som kanskje er galt med bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å feilsøke litt før evt innkjøp av deler ja.. Skal ut å ta diagnose sammen med en kompis ikveld. Ikke lett å finne direkteårsak med bare diagnose, men håper å bli litt klokere etterpå.. Hvis jeg ikke finner ut noe fornuftig iløpet av de neste dagene blir det sikkert å svi av noen lapper på verksted.. I mellomtiden får jeg humpe rundt med en suzuki413 som jeg har stående -japansk komfort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å kjørte i en god halvtime uten at feilen kom.. Typisk når en har diagnoseutstyr i nærheten.. Slettet alle kodene som var fra før, og fant ut at det er to koder som kommer tilbake.

Disse er:

Kode nr. 05 "needle motion sensor"

Kode nr. 27 -ingen tekst fra utstyret som ble brukt.

Vet ikke hva nr.27 referer til. Har surfet litt på nett der det referes til varmeapparatet.. Trodde det kunne være referert til airbag, siden lampa lyser av og til.

Hvis noen vet for sikklert hva nr. 27 står for, hadde det vært fint å få tilbakemelding.

Jeg kommer nok til å bruke bilen til småkjøring, og når feilen dukker opp igjenn skal jeg koble på utstyret å se om det kommer flere koder i tillegg til de andre 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å kjørte i tre timer igår uten at feilen kom.. idag derimot kommer feilen rett som det er, men ikke den første halvtimen. Det var -5 grader igår, og +4 grader idag, kanskje dette er med å påvirke feilen...?? Feilen på diagnoseapp. når feilen kommer er: 10 controll, start injection.

Feilen kommer bort når jeg slår av/på tenningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med min og det var en turbotrykk sensor som sitter på baksiden av innsuget . Den dukket bare opp på diagnoseutstyret til bmw ikke når jeg tok diagnose andre steder. Vet ikke om det er stor forskjell på utsyret som andre verksteder bruker ? Flere sa at det måtte være lmm men det var det jo ikke så sparte noen tusenlapper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VNT styringen i turbo kanskje? På disse er det vakuumstyrt, og ikke elektrisk som på de senere e46. Har hatt ute noen vag turboer med samme vakuumstyring og gjort reint. De hadde sotet seg fast og var veldig slapp over 2k.

Når denne mekanismen setter seg fast i "oppspolingsmodus" altså under 2k omdreininger et sted, kveler den motoren når du passerer 2k omdreininger. Missforstå meg rett, den stopper ikke men blir veldig lat pga for høyt mottrykk i eksosen.

Den elektriske versjonen av aktuatoren har en del mer krefter, og setter seg derfor ikke fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... si at jeg får feilen og kjører til siden. -er det slik at jeg kan se på armen om den beveger seg når bilen står iro mens noen sitter inne i bilen å gasser, eller vil ikke armen bevege seg med mindre motoren blir belastet, (dvs bilen må kjøres..??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal bevege seg ved litt gassing, så det er mulig å se at det er liv hvertfall. Om du får fullt utslag tror jeg ikke. Den du har kan du tvinge frem og tilbake med håndmakt, da helst uten vacuumslangen på for mindre motstand.

Vacuumet er styrt av en magnetventil, så det kan jo og være den.. osv..

I noen av tilfellene jeg har vært borti så dukker dette opp på diagnose som "control deviation" el lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...