sufii Skrevet Januar 14, 2012 Skrevet Januar 14, 2012 Hei dere der ute Dette gjelder en BMW E39, 523ia 1996, IKKE steptronic, men tiptronic dersom det har noe å si. Da har jeg mistanker om at girkassa begynner å bli sliten, bilen har vel nå rullet 255 000 km. Jeg tror girkassa tikker, denne tikke lyden følger turtallet og forandres litt når du setter den R (revers). Og er som regel lik i de andre girene. - Jeg har planer om å flushe eller bytte olje på kassa for å utelukke det. Noen der ute som har meninger og erfaringer angående dette så er det bare å komme med det! mvh sufii
sufii Skrevet Januar 14, 2012 Forfatter Skrevet Januar 14, 2012 aha, så det har ingen annen betydning? Hva kan tikkingen være? Kanskje noe som ligger løst i bunnpannen og magnetene ikke har fått skikkelig tak i det?
Bmwrob Skrevet Januar 15, 2012 Skrevet Januar 15, 2012 Ta og lag en video med tikkingen og last opp på youtube. Så linker du den her.
sufii Skrevet Januar 15, 2012 Forfatter Skrevet Januar 15, 2012 Her er en video, så kan dere der ute høre lyden, er fra litt forskjellige steder i motorrommet, samt under bilen.
jojr Skrevet Januar 16, 2012 Skrevet Januar 16, 2012 jeg syntes det høres mer ut som ventiler som tikker, for det skjer vel ikke så mye i gearkassen når bilen står stille
Kure Skrevet Januar 16, 2012 Skrevet Januar 16, 2012 jeg syntes det høres mer ut som ventiler som tikker, for det skjer vel ikke så mye i gearkassen når bilen står stille Enig... Tror heller på ventiler..
sufii Skrevet Januar 16, 2012 Forfatter Skrevet Januar 16, 2012 Hmm, kan godt være. Men da var det å bytte alle ventilene også da. Vanskelig å finne ut hvem av dem som tikker regner jeg med.
Hawkon88 Skrevet Januar 16, 2012 Skrevet Januar 16, 2012 Kan være mange grunner til at det er tikking. Kan være feil/dårlig olje, slitne kamaksler, ventilfjører etc. Har girkassen begynt å kødde seg, er det egentlig for seint å flushe kassen.
jojr Skrevet Januar 16, 2012 Skrevet Januar 16, 2012 Er ikke så enkelt at det er lite olje på motor da?
sufii Skrevet Januar 16, 2012 Forfatter Skrevet Januar 16, 2012 Nei uheldigvis ikke, tatt oljeskift to ganger og fylt på oppi mot 6 Liter olje, sjekker peilepinnen ofte.
sufii Skrevet Januar 16, 2012 Forfatter Skrevet Januar 16, 2012 Hawkoon: ja, det vet jeg. Men det jeg ikke vet er hvordan man feilsøker dette. - det er sant, men bilen girer helt fint, hadde bare mistanke om at det var kassa, men kan jo fullt mulig være ventil tikking.
Stonescream Skrevet Januar 16, 2012 Skrevet Januar 16, 2012 Tror det er motoren din som tikker. Jeg hadde tikking i gamlebilen en volvo v40, men det var bare på spesielle gir og når jeg trykka gassen hardt. Da økte også tikken med hastigheten på hjula. Det er ikke slik lyd du har.
sufii Skrevet Januar 16, 2012 Forfatter Skrevet Januar 16, 2012 aha, så det var kassen din som tikket? Hadde bare en liten mistanke om at det var kassa. Men er fullt mulig at det er motoren ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå