Gå til innhold

Simen's BMW 523Ia E39

Simentp
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er jo ikke veldig vanskelig å vite hva som kommer ut.. Kjenner/lukter det fort...

Og ja det er spylervæske og ryggelys som blir varslet i bilen..

Hehe, ja man skulle da tro det. Det ligger en så mye graps, veistøv, og annet dritt i bunnen av dekselet så det som renner ut blir blandet med alt slags mulig annet dritt så før det renner ut så har det jo blandet seg med så mye annet. Men det er ikke spylervæske, for det må være en type olje/smøremiddel. Det etterlater seg jo tydelige spor i grusen etter seg, og når jeg kjørte med den her i forigårs så ligger olje/væske sporene etter den enda, og det har regnet i mellomtida så det må være noe som setter seg ganske godt..

Men sånn som det kommer ut så kjennes det ut som en veldig ''tynn'' olje, det er jo mest trolig ikke motorolje heller fordi når det lakk som mest så hadde motoren en god temp (Temp måleren sto midt på) og olja som kom ut hadde ikke noe særlig høyere temp enn lufta (20'c+-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av dekslet og sett noe under da?

Girolje lukter dritt, bremsevæske er "tørt" og dritt å få på fingra...

Nei, har ikke kommet så langt enda. Skal få tatt av plata i løpet av neste uke, blir en liten spontanferie til Ullared i helgen så det blir bra!

Er så vannskelig å si hva det er når det blandes med alt slags mulig annet dritt på den plata før det renner ut, er jo avfetting og all slags dritt rester som ligger igjen der fra før :/. Men det lukter ikke dritt, det gjør det ikke. Er jo også litt fuktig olje liggnendes men samtidig er det ikke for tørt.. Men skal få tatt av plata så fort jeg kommer hjem så finner jeg ut av noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Skal få sett om jeg ikke får skrudd av plata under bilen idag. Skal også få tatt noe autosol på chrome listene da de begynte å bli veldig falmet. Så blir nok endel bilder på updaten senere.

Har også bestilt meg en OBD bluetoot sak som jeg skal få testet, blir artig og se om det faktisk virker, selv om jeg har dårlig trua på de billig sakene på ebay :P

EDIT: Noen som har noen erfaring med Megahjul.no? Fant noen greie felger og dekk der men det virket nesten for billig til å være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke skrudd av plata under idag ettersom jeg kom på at jeg hadde lånt bort jekken min så da blir det vannskelig å få den plata av..

Ellers så tok jeg bare en vask og polerte bilen, hørte med en Amcar entusiast hva slags voks han brukte for bilene var så blanke, så da sa han at biltema voksen til mørke biler var veldig bra, og at han brukte de veldig mye til sine biler, så da måtte jeg selvfølgelig teste. Resultatet ble veldig bra, ihvertfall i forhold til prisen!! Kostet bare 139kr for hele kit'et, noe som er rene kuppet når man ser hva man får for pengene.

Hva man får med i kit'et (Vokssvampen og kluten var i utgangspunktet gul før jeg brukte den :P )

IMAG0501.jpg

Litt resultat av voksen, blitsen gjorde at ripen så veldig mye mer synlig en hva den egentlig var, i tillegg til at gammel turtle wax lå igjen i ripa.

IMAG0499.jpg

Så etter voksen, ble meget fornøyd, måtte lete etter den for jeg så den nesten ikke med det blotte øye med mindre man visste den var der.

IMAG0500.jpg

Så en liten bekymring, fikk opp denne når jeg flyttet bilen idag. (Ettersom batteriet er dødt på bilen må jeg bruke startkabler på den for å flytte den, regner med det kom av att batteriet var dårlig og dårlig kontakter rundt forbi for når jeg dauet den og startet den igjen så gikk det vekk, prøvde og kjøre den litt opp på turtall osv men feilmeldingen kom ikke igjen, er lite lysten på å bytte kasse nå!! :( )

IMAG0498.jpg

Ellers blir det mest sannsynelig mer skruing imorgen, skal se om jeg får byttet batteriet, er ett h*lvette å komme til siden anlegget er bygget som det er, må ut med den plexiglassplata, braketten forsterkeren er koblet til, forsterkeren osv+++ så er endel jobb, skal ihvertfall få det ut iløpet av uka da ting begynner å roe seg litt ned å og jeg får mer tid til bil :P

Men uansett så skal jeg av med plata under bilen i morgen for å sjekke hvor det lekker, fikk tilbake jekken idag så da er det i boks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jepp, da var det f*cked... Kjølern til autmoatkassa lekker som en sil. Kjørte en tur ned i veien her (100m), og kassa ville ikke gire og etter meg var det en grønnsvart stripe med olje. Kassa er nok i nødmodus uten at det står noe videre beskjed om dette i instrument panelet. Må nå av med fangeren og div og få byttet denne, er det noen som har en liggende rundt kr.sand(vest-aust agder) så gi beskjed!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da må jeg bare finne en girolje kjøler. Skal ringe rundt til diverse bil opphoggere på mandag og høre om de har kjøler. Hvis ikke bestiller jeg en ny en :)

Har fått skrudd litt ellers idag og, tok av frontspoileren (Måtte ha den av for skulle ta av beskyttelses plata under og den hvilte oppe frontspoileren), så tok jeg som sagt av de platene under bilen så jeg fant ut hvor det lakk..

Er det noen som vet hvordan jeg kan ta ut girolje kjøleren på enkleste vis?

Er det enklest og ta av hele frontfangeren eller er det letteste å ta opp hele radiatoren?

Fikk skrudd ut forsterkeren og div av anlegget idag, da jeg skulle ha ut batteriet og få ladet det.

Litt bilder fra idag:

Har en følelse den blir stående der en stund :P

IMAG0510.jpg

Måtte til og med fram med slepekroken idag, nedtur

IMAG0511-1.jpg

Ble myyye mer åpent under bilen når jeg fikk ut platene

IMAG0512.jpg

Demontering av anlegg

IMAG0514.jpg

Demontering av anlegg2

IMAG0515.jpg

Spottet noe under kondensatoren, begynte å lure på om det var en sikringsholder

IMAG0516.jpg

NOPE, det var batteri nr.2 som jeg har lett etter lenge! Endelig fant jeg ut hvor det lå. Det var dog litt av en prosses å komme til..

IMAG0517.jpg

Sånn det står nå:

IMAG0520.jpg

Noe av det som ble tatt ut

IMAG0521.jpg

Det var alt for nå, begynner som sagt å lete etter oljekjøler og hovedprioritet er jo å få fikset dette nå, skal ha bilen oppe å gå i løpet av neste uke er målet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da begynner ting å falle litt på plass. Har fått hentet meg en girolje kjøler, så nå skal jeg få montert den. Fikk tak i ett sett ac schnitzer replica felger, skal lakke disse å kanskje bruke de som vinterfelger.

Ellers har jeg begynt å ringe litt rundt etter olje osv, skal nok få ett verksted til å fylle på olje for meg da det er lite som skal til for at ting kan gå galt, spesielt når jeg ikke har tilgang til løftebukk for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er oljekjøleren byttet så nå mangler det bare å få fyllt på olje så er den kjørbar. Skal ha bilen på eu kontroll så er ett par småting jeg skal gjøre før den skal dit. Må ta av bremseskivene og pusse de ned, bilen har stått en stund så det trengs. Skal prøve å få fylt på olje og eu godkjent bilen i løpet av uka, da plana er å kjøre bilen oppover fra kr.sand til molde neste helg. Litt vell optimistisk men det får så være. Er tross alt endel og gjøres. Kan jo bla.a nevne feste sideskjørtene, montere anlegget, sette på frontspoiler, lakke felgene, pusse bremsene, lakke vinge og bakrute senker og montere di. Er ikke alt som trengs å gjøre, men skal ihvertfall få gjort det viktigste først så den er kjørbar og eu-godkjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen levert inn til verkstedet, så nå blir det fylt på ny automatolje og tatt eu kontroll i morgen. ''overhalte'' bremsecalipterne og pussa litt rust på begge sidene av bremseskiva før jeg satt den inn så jeg ikke får feil på det, når bilen har stått en stund så samler det seg alltid litt rust på sånne plasser. Håper bare at den går igjennom i morgen nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært på eu godkjenning og fått 2stk 2'er feil. Begge to er sånn sett små feil og skal rettes opp iløpet av kvelden. Men det som haster litt nå er å få en ny eu godkjenning innen i morgen, er det noen som vet om lørdagsåpne verksted i Kr.Sand eller Agder områdene??? Haster litt :P

EDIT: glemte jo forresten å skrive at jeg fikk lappen idag, så nå er det snart tut å kjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med lappen Simen! :D

Og lykke til med å få bilen på vegen snart! ;)

Takk for det! :)

Bilen har hatt seg en tur på vegen idag, testkjørte den ned til en kompis sånn at jeg fikk sveist eksosen så nå skal den gå igjennom, en tur på verkstedet på etterkontroll imorgen så er det i boks! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Off, da er det kjedeligste som kunne skje skjedd... Subben er død!

Det er spenning fram til forsterkeren, forsterkeren får signal og forsterkeren sender ut signal? (110-150v på fullt slag), så nå må jeg mest antagelig demontere hele skiten av det som står baki der fra før, også sjekke ledningene som går bak til subben.. Dette er noe jeg aller helst ville satt vekk til han som bygde anlegget men mtp at han bor 60mil unna blir det litt i lengste laget. Kan jo endel elektronikk selv men er alt det andre med å demontering av kasse osv jeg er mer bekymret for :P

Men ellers starter bilen og sviver som ei klokke, har ikke hatt noe problem med den etter jeg fikk lappen :)

En ting jeg lurer på er om noen vet hvor OBD2 porten er på disse bilene, jeg har sett at noen har den under i myntrommet men er ingen der med meg(?), har kjøpt meg en sånn OBD2 bluetooth dings (ELM327) som skulle ha vært artig å teste om fungerte. Er det alternative plasser denne kan være plassert? Er en 1996 modell dette, så er 1gen E39 men trodde alle E39'er hadde invendig OBD2 port?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...