Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg har en 316 E36 (94 mod),

Og dessverre tyder ting på at ECU(engine controll Unit (tror jeg det heter))'en har gått :( , så da da kommer spørsmålet,

Er det da bare å sette inn en ny? :)

Eventuelt, kan man sette inn ECU'en fra en 318,(og da dytte mer krefter ut av motoren?) ?

Og burde jeg kjøpe ny eller brukt?

Tusen takk for alle svar :D

Skrevet

Du finner nok en brukt til en billig penge. Spørs om det bare er plug and drive? kanskje noe glupt som startspærre der?! Rådfør deg på merkeforhandler!

Skrevet

Om du har startsperre ser du på nøkkelen. Den er da veldig stor.

Det var ikke standard med startsperre på E36 i 94.

Les av nr på hjernen og kjøp deg en ny fra dirtydicky

Skrevet

94 hadde som over her sier ikke EWS. Du må bruke en tilsvarende hjerne fra en 316 fram til 95/96.

Meg bekjent vil du ikke få økning i antall hk av å bytte hjerne.

Vil du ha mere HK, bytter du til en 318is motor og monterer skivebrems bak. Ganske plugg and play.

Håndbrekksviere og svingarmer med bremser og eksos. Deler fra en 320 går også minus eksosen da denne har sekser.

Hvorfor har ECUen din røket? Blitt fuktskadd?

Sjekk isåfall dreneringen til hylla der ECUensitter. Denne kan flyttes opp 2,5 3 cm slik at den ikke blir stående i vann. "Vanlig" problem på E36 dette.

P

Skrevet

Tusen takk for alle svar :)

Grunnet for at jeg tror ecu'en er defekt er at instrumentene på dashbordet helt tilfeldig går av og på (sånn som når man slår bilen av og på) men motor og alt annet virker ( har sjekket at det ikke er noen løse ledninger). Grunn nr 2 er at jeg var på et BMW verksted, hvor de skulle prøve å lese av hva som var feil, og de kom jeg ikke inn i systemet :( . Eventuelt hvis dette ikke er ecu'en hva er det da?

94 hadde som over her sier ikke EWS. Du må bruke en tilsvarende hjerne fra en 316 fram til 95/96.

Meg bekjent vil du ikke få økning i antall hk av å bytte hjerne.

Vil du ha mere HK, bytter du til en 318is motor og monterer skivebrems bak. Ganske plugg and play.

Håndbrekksviere og svingarmer med bremser og eksos. Deler fra en 320 går også minus eksosen da denne har sekser.

Hvorfor har ECUen din røket? Blitt fuktskadd?

Sjekk isåfall dreneringen til hylla der ECUensitter. Denne kan flyttes opp 2,5 3 cm slik at den ikke blir stående i vann. "Vanlig" problem på E36 dette.

P

Skrevet

Høres mer ut som om du har ett problem med instrumentpanelet eller ledningsnettet.

Ville ha sjekket det grundig først.

Lite trolig at noe annet er galt siden det bare er instrumentet som krangler.

P

Skrevet
Høres mer ut som om du har ett problem med instrumentpanelet. Villle ha sjekket det grundig først

Lite trolig at noe annet er galt siden det bare er instrumentet som krangler

P

Men hva da med at BMW verkstedet ikke klarte å komme seg inn på ECU'en og lese av feilmeldinger? :?

Skrevet

Og lese av feilmeldinger på E36 foregår ikke på selve ECUen, sitter en kontakt i motorrommet som man kobler seg inn på, kan hende at den er dårlig, dette burde du sjekke litt mer rundt.

  • 2 weeks later...
Skrevet

om ecu er gåen så ville ikke motoren din funka heller. Hadde samme prob på en e34, bytta hus og alt funket. går vel flere rele på dashbord, lite sannsynlig at alle fjusker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...