fredrikbv Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Noen som vet nøyaktig når den nye type iDrive kom til BMW 5 serie? Ser at noen 2008/2009 modeller har flere knapper rundt iDrive kulen, mens noen kun har den ene knappen bak kulen. Regner da med at de bilene med flere knapper rundt kulen har den nye iDriven? Hva ellers var nytt utenom disse knappene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Jeg har lest forskjellige ting, men ingen 2008-modeller har ny iDrive. Noen mener denne kom når 2009-modellene ble lansert (september 2008) og noen mener mars 2009. Det var også en periode der bilene fikk de nye knappene rundt hjulet, men med den gamle iDriven. Mulig denne perioden var mellom september 2008 og mars 2009. Ville derfor sjekket dette ekstra nøye om du ser på en bil produsert i dette tidsrommet. Biler med den nye typen iDrive har kun en "cd-spiller" foran, mens biler med den gamle typen har to. Biler uten navigasjon og biler med navigasjon business (den lille skjermen) beholdt det gamle systemet hele tiden, men med ny iDrive-kontroll. Den nye typen iDrive (CIC på fagspråket) er et helt nytt system med raskere hardware, nytt grensesnitt og mye bedre skjerm. Det står litt info om dette i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredrikbv Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2012 Skjønner. Så de med liten skjerm fikk da egentlig aldri den "nye" iDriven? Takker for utmerket svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Nei, ikke på e60/e61. Bare hyggelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredrikbv Skrevet Januar 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2012 Kjipt det da. Jeg tenker å kjøpe meg en 2009 mod E61 fra Tyskland. Skal ha automat og full M-pakke. Får inntrykk av at de fleste bilene med M-pakken har den "lille" iDriven. Altså har de også den gamle iDriven bare med de nye knappene.. Har du merket det, at det er flest med den lille når det gjelder M-pakken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 Jeg tror ikke det har noe med om bilen har M-pakke eller ikke, men husk at det ikke finnes biler uten skjerm, navi eller ei. Jeg tror det går mer på at mange folk velger bort navigasjonen til fordel for andre ting. Når det er sagt kan jo den nye typen iDrive ettermonteres. Jeg har gjort dette i min e61, ligger litt bilder og info om dette i linken om bilen i signaturen her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredrikbv Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2012 Nei, tenkte litt det samme, folk velger gjerne vekk noe for å heller ha M-pakken. Ble meget bra i bilen din med den nye iDriven Jeg vurderer nå en 2009 mod med den lille gamle iDriven (den har de nye knappene rundt hjulet). Den kalles vel business og har navigasjon, men viser den da kun piler? Og hva må til for å oppgradere til Professional, er det bare str på skjermen som er forskjell? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Om det står at bilen har navigasjon er det greit nok, men hvis ikke blir skjermen kun brukt til radio, kjørecomputer og de tingene der. At bilen har skjerm betyr ikke at den har navigasjon. Business-navigasjonen viser kart på nyere biler, så det er i korte trekk kun skjermstørrelsen som er forskjellig. Du må bytte computeren, dekselet rundt askebeger og skjerm. I tillegg må det legges noen ledninger og byttes noen kontakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredrikbv Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2012 Okey.. Står at det går ja, er en 09 modell. Regner meg det finnes guider til dette, men først må man få bilen i hus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredrikbv Skrevet Februar 3, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2012 awt, har et spm til jeg lurer på. Tenker da gamle type iDrive systemet, forskjell mellom Business og Professional. Hva er forskjellen utenom stor skjerm? Ser du får Business med navigasjon også, men er det riktig at ingen Business har opplegg for blåtann og telefon? Stemmer det også at det er flere/bedre lydanlegg i biler med Professional? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 3, 2012 Share Skrevet Februar 3, 2012 De første versjonene av navigasjon business hadde kun pilvisning, mens de senere har kart også. Jeg vet ikke når denne endringen skjedde. Navigasjon professional har en egen "CD-rom" for navigasjonsdata, mens navigasjon business bruker samme CD-spiller som man bruker til musikk. Jeg er litt usikker, men jeg tror denne kun er et problem om man skal vise kart og at pilene vil fungere uansett. Bluetooth, stereo og navigasjon har ikke noe til felles, så alt går på hvilke ruter som ble krysset av når bilen ble kjøpt. Biler uten navigasjon kan gjerne ha både bluetooth og stor stereo, mens biler med navigasjon professional ikke har noe av dette. Nå henger dette ofte sammen riktignok. Folk som kjøpte det ene kjøpte gjerne det andre også, mens folk som ikke så nødvendigheten med dette ikke tok noen ting. Det kan også hende det har vært gunstige tilbud og pakker som har gjort at biler som har navigasjon professional ofte også har bluetooth og større stereo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredrikbv Skrevet April 13, 2012 Forfatter Share Skrevet April 13, 2012 Er det mulig å bytte den gamle iDrive kulen til den nye? Har en 08 mod, men ikke den med de knappene rundt kulen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Ja det er mulig, men det trengs noe programmering uten at jeg helt vet hva. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SN_Performance Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 Jeg har en 09 E61 med knappene rundt iDrive kulen, men ikke ny software, bilen har proff. Navi, seperat dvd rom for kart. Men altså den gamle softwaren, bilen er førstegangs registrert 01.09. Så da er mitt spørsmål, er det kun softwaremessig min ikke er "ny", eller er det en slags kvasi løsning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 13, 2012 Share Skrevet April 13, 2012 I "overgangsfasen" ble de fleste bilene levert med det gamle systemet og den nye iDrive-kontrollen. Biler med den lille skjermen fikk aldri det nye systemet, kun ny kontroll. Det er ikke mulig å endre noe av dette med software, da hardwaren er helt annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå