kje-ahel@online.no Skrevet Januar 24, 2012 Skrevet Januar 24, 2012 Hei BMW venner. Har en 99 320i E46. På langtur så døde bare motoren ut. Kjørte på cruisecontrol i 80 og så bare daffet den av. Fikk den hjem og tenkte at det bare var sprekk i belgen i innsuget.... men den gang ei. Den starter og går når den er kald, men jeg kommer bare 500 meter når jeg tror alt er ok..... har fått tips om sensorer på kam og veivakselen, kan det være noe i det. Er ganske oppegående på skruing, men er over 40, så trives best med forgassere.... Trenger noen tips.... Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere problem og biltype.
SweetBMW Skrevet Januar 24, 2012 Skrevet Januar 24, 2012 Det du kan begynne med er å ta en diagnose. Nytter ikke å gjette med disse motorene da de er sensitive for alt Ta en diagnose, og kom tilbake med feilkoder dersom du trenger mer hjelp etter det. De fleste verksteder (riktigenok ikke bakgårdsmekkere) har mulighet for en generell diagnose, BMW har dog det beste. Veivføler på disse motorene SKAL ikke gjøre at den dør ut under kjøring da den vil kjøre på nødmodus.
kje-ahel@online.no Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Skrevet Januar 27, 2012 Tok en diagnose, og fikk ut feilkode P0170 og P0173. Sjekket litt på nettet og fant ut at det kunne være flere ting..... Noen som har vært borte i lignende ?
gullsakar Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 nå tipper jeg du får litt kjeft for å ikke å ha tatt dette opp med de som utførte diagnosen.. hvis ikke det var deg selv da.. men da ville jeg tro du også kunne funnet ut hva feilkodene betydde.. var det verksted som tok diagnosen så er det mangel på service fra de eller interesse fra din side her... ikke stygt ment asså.. ment men hvis noen tok diagnose for meg vil jeg ikke bare få noen nummer og bokstaver på en lapp....
kje-ahel@online.no Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Skrevet Januar 27, 2012 Njaaa, lånte en OBD hos en kompis og fikk ut disse 2 feilkodene. Når man sjekker på nettet så står det: "P0170 Fuel Trim (Bank 1), O2 control limit - Controler for lambda is too long beyond a min. or a max." og: "P0173 Fuel Trim (Bank 2), O2 control limit - Controler for lambda is too long beyond a min. or a max." Hvis man søker videre så finner man at årsaken kan være alt fra vacumlekkasje, falskluft, ødelagt O2 sensor, kam og veivakselsensorer, luftmengdemåler osv. Derfor så lurte jeg på om noen andre hadde opplevd noe lignende og fått det fixet. Jeg kunne jo selvsagt gått rett på lambdasondene og skiftet disse, men disse er jo ikke akkurat billige og det var jo dumt å skifte disse hvis de ikke var u/s.
hao Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Lamdasonde er i alle fall en sensor som forandrer signal ut fra temperatur. Forholdsvis enkel sjekk det da. Koble fra lamda og bilen skal gå ganske fint hele tiden.(den går da i nødmodus)
gullsakar Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 ville levert bilen til verksted hvis du vil være helt sikker på riktige feilkoder.. som du hadde jeg også prøvd meg hjemme med et diagnoseapparat...for å ha prøvd.. min e46 døde også litt av og til men da fikk jeg konkret feilkode ut fra diagnose på verksted på kamføler/innsugside.. se på denne siden så blir du ennå mer i tvil om koder... http://www.obd-codes.com/trouble_codes/bmw/
kje-ahel@online.no Skrevet Januar 29, 2012 Forfatter Skrevet Januar 29, 2012 OK. Hadde jo aldri luftet problemene her hvis jeg hadde planer om å levere bilen på verksted. Savner litt ideer istedet for forslag om å levere på verksted.... Trodde ideen med et slikt forum var å utveksle erfaringer og ordne ting selv......
bmwmaxi Skrevet Januar 29, 2012 Skrevet Januar 29, 2012 De feilkodene får du også opp hvis du går tom for bensin, eller defekt bensinpumpe.
Kjell Z3 Skrevet Januar 29, 2012 Skrevet Januar 29, 2012 Njaaa, lånte en OBD hos en kompis og fikk ut disse 2 feilkodene. Når man sjekker på nettet så står det: "P0170 Fuel Trim (Bank 1), O2 control limit - Controler for lambda is too long beyond a min. or a max." og: "P0173 Fuel Trim (Bank 2), O2 control limit - Controler for lambda is too long beyond a min. or a max." Hvis man søker videre så finner man at årsaken kan være alt fra vacumlekkasje, , ødelagt O2 sensor, kam og veivakselsensorer, luftmengdemåler osv. Derfor så lurte jeg på om noen andre hadde opplevd noe lignende og fått det fixet. Jeg kunne jo selvsagt gått rett på lambdasondene og skiftet disse, men disse er jo ikke akkurat billige og det var jo dumt å skifte disse hvis de ikke var u/s. Selv har jeg hatt deffekt kamsensor, denne kan du utelukke. Den gjør bare at bilen går litt dårligere, bruker noe mer bensin og "rykker litt" ved pådrag. Den fører altså ikke til noe stopp.
gullsakar Skrevet Januar 29, 2012 Skrevet Januar 29, 2012 OK. Hadde jo aldri luftet problemene her hvis jeg hadde planer om å levere bilen på verksted. Savner litt ideer istedet for forslag om å levere på verksted.... Trodde ideen med et slikt forum var å utveksle erfaringer og ordne ting selv...... her mener jeg levere bilen til noen som kan sette en ordentlig diagnose å finne en konkret feil.. for så komme inn i forum å spørre om noen har gjort den jobben.. (feks bytte en sensor osv) slik gjør jeg det hvertfall. hvis ikke kan du jo ende opp med at alt under panseret er byttet før det blir i orden... en diagnose hos proffe er maks 1000 spenn.. og ideen du har om forumet stemmer...
quandt1960 Skrevet Januar 29, 2012 Skrevet Januar 29, 2012 Kan nesten garantere At det er en defekt luftmengdemåler. Koster en 4000-5000 ny. Men husk hvis du tar av koblingen så må du kjøpe ny gummipakning så vær sikker at det er den. Min stoppet engang på samme måte midt iforbanna fløyfjellstunnelen av alle herrens drittplasser. Så der var det måleren som har gjort sitt. Ring til bmw og spør om tolkningen av de feilkodene. Hjemmediagnoseutstyr har ikke tilgang til alt så du vil aldri klare å hente ut alle feilkoder hvis du ikke har orginalt utstyr som koster en årslønn. En del inni der er kryptert
hao Skrevet Januar 29, 2012 Skrevet Januar 29, 2012 her mener jeg levere bilen til noen som kan sette en ordentlig diagnose å finne en konkret feil.. for så komme inn i forum å spørre om noen har gjort den jobben.. (feks bytte en sensor osv) slik gjør jeg det hvertfall. hvis ikke kan du jo ende opp med at alt under panseret er byttet før det blir i orden...en diagnose hos proffe er maks 1000 spenn.. og ideen du har om forumet stemmer... gullsakar har et poeng her. Slik du beskriver feilen så blir det liksom ikke en konkret ting å foreslå. Hvis den f.eks hadde jaget på turtall har, det vært enkelt å si hva problemet er, men som i ditt tilfellet blir vanskelig fordi det kan være så mye. Det blir her foreslått lamda og lmm(luftmassemåler. disse er enkle å utelukke/eliminere med å koble de ifra. Motoren vil da straks gå i nødmodus og motor vil tilsynelatende gå som normalt. For all del. Bruk forumet og spør. Gjerne om de dummeste ting. Skulle jeg også ønske at vi fortsatt hadde forgasser og stiftetenning når det gjelder å reparere.
kje-ahel@online.no Skrevet Februar 16, 2012 Forfatter Skrevet Februar 16, 2012 Hei, og takk for alle forslag. Jeg har prøvd alle, og det ene forslaget løste problemet. Og det var helt gratis. Det var "bmwmaxi" som på en måte løste saken. Feilen var ganske enkelt bensinmåleren/giveren.... Den sto på nesten halv tank, mens i realiteten så var tanken tom. Jeg prøvde å fylle 5 liter bensin på den, og vips så startet den. Når jeg så fylte opp tanken på bensinstasjon, så stoppet pumpa på 57 liter. Tanken rommer 60 liter så dermed var det innlysende at det var bensin som manglet. Jeg vil vel tro at måleren blir ok hvis jeg skifter giveren i tanken eller...... ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå