Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei BMW venner.

Har en 99 320i E46. På langtur så døde bare motoren ut. Kjørte på cruisecontrol i 80 og så bare daffet den av. Fikk den hjem og tenkte at det bare var sprekk i belgen i innsuget.... men den gang ei. Den starter og går når den er kald, men jeg kommer bare 500 meter når jeg tror alt er ok..... har fått tips om sensorer på kam og veivakselen, kan det være noe i det. Er ganske oppegående på skruing, men er over 40, så trives best med forgassere.... :) Trenger noen tips....

Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere problem og biltype.

Skrevet

Det du kan begynne med er å ta en diagnose.

Nytter ikke å gjette med disse motorene da de er sensitive for alt :)

Ta en diagnose, og kom tilbake med feilkoder dersom du trenger mer hjelp etter det. De fleste verksteder (riktigenok ikke bakgårdsmekkere) har mulighet for en generell diagnose, BMW har dog det beste.

Veivføler på disse motorene SKAL ikke gjøre at den dør ut under kjøring da den vil kjøre på nødmodus.

Skrevet

nå tipper jeg du får litt kjeft for å ikke å ha tatt dette opp med de som utførte diagnosen.. hvis ikke det var deg selv da.. men da ville jeg tro du også kunne funnet ut hva feilkodene betydde..

var det verksted som tok diagnosen så er det mangel på service fra de eller interesse fra din side her... ikke stygt ment asså..:) ment men hvis noen tok diagnose for meg vil jeg ikke bare få noen nummer og bokstaver på en lapp....:)

Skrevet

Njaaa, lånte en OBD hos en kompis og fikk ut disse 2 feilkodene. Når man sjekker på nettet så står det:

"P0170 Fuel Trim (Bank 1), O2 control limit - Controler for lambda is too long beyond a min. or a max." og:

"P0173 Fuel Trim (Bank 2), O2 control limit - Controler for lambda is too long beyond a min. or a max."

Hvis man søker videre så finner man at årsaken kan være alt fra vacumlekkasje, falskluft, ødelagt O2 sensor, kam og veivakselsensorer, luftmengdemåler osv.

Derfor så lurte jeg på om noen andre hadde opplevd noe lignende og fått det fixet.

Jeg kunne jo selvsagt gått rett på lambdasondene og skiftet disse, men disse er jo ikke akkurat billige og det var jo dumt å skifte disse hvis de ikke var u/s.

Skrevet

Lamdasonde er i alle fall en sensor som forandrer signal ut fra temperatur.

Forholdsvis enkel sjekk det da.

Koble fra lamda og bilen skal gå ganske fint hele tiden.(den går da i nødmodus)

Skrevet

ville levert bilen til verksted hvis du vil være helt sikker på riktige feilkoder.. som du hadde jeg også prøvd meg hjemme med et diagnoseapparat...for å ha prøvd.. min e46 døde også litt av og til men da fikk jeg konkret feilkode ut fra diagnose på verksted på kamføler/innsugside..

se på denne siden så blir du ennå mer i tvil om koder...:)

http://www.obd-codes.com/trouble_codes/bmw/

Skrevet

OK. Hadde jo aldri luftet problemene her hvis jeg hadde planer om å levere bilen på verksted. Savner litt ideer istedet for forslag om å levere på verksted.... Trodde ideen med et slikt forum var å utveksle erfaringer og ordne ting selv......

Skrevet
Njaaa, lånte en OBD hos en kompis og fikk ut disse 2 feilkodene. Når man sjekker på nettet så står det:

"P0170 Fuel Trim (Bank 1), O2 control limit - Controler for lambda is too long beyond a min. or a max." og:

"P0173 Fuel Trim (Bank 2), O2 control limit - Controler for lambda is too long beyond a min. or a max."

Hvis man søker videre så finner man at årsaken kan være alt fra vacumlekkasje, , ødelagt O2 sensor, kam og veivakselsensorer, luftmengdemåler osv.

Derfor så lurte jeg på om noen andre hadde opplevd noe lignende og fått det fixet.

Jeg kunne jo selvsagt gått rett på lambdasondene og skiftet disse, men disse er jo ikke akkurat billige og det var jo dumt å skifte disse hvis de ikke var u/s.

Selv har jeg hatt deffekt kamsensor, denne kan du utelukke. Den gjør bare at bilen går litt dårligere, bruker noe mer bensin og "rykker litt" ved pådrag. Den fører altså ikke til noe stopp.

Skrevet
OK. Hadde jo aldri luftet problemene her hvis jeg hadde planer om å levere bilen på verksted. Savner litt ideer istedet for forslag om å levere på verksted.... Trodde ideen med et slikt forum var å utveksle erfaringer og ordne ting selv......

her mener jeg levere bilen til noen som kan sette en ordentlig diagnose å finne en konkret feil.. for så komme inn i forum å spørre om noen har gjort den jobben.. (feks bytte en sensor osv) slik gjør jeg det hvertfall. hvis ikke kan du jo ende opp med at alt under panseret er byttet før det blir i orden...:)

en diagnose hos proffe er maks 1000 spenn..

og ideen du har om forumet stemmer...:)

Skrevet

Kan nesten garantere At det er en defekt luftmengdemåler. Koster en 4000-5000 ny. Men husk hvis du tar av koblingen så må du kjøpe ny gummipakning så vær sikker at det er den.

Min stoppet engang på samme måte midt iforbanna fløyfjellstunnelen av alle herrens drittplasser. Så der var det måleren som har gjort sitt.

Ring til bmw og spør om tolkningen av de feilkodene. Hjemmediagnoseutstyr har ikke tilgang til alt så du vil aldri klare å hente ut alle feilkoder hvis du ikke har orginalt utstyr som koster en årslønn. En del inni der er kryptert

Skrevet
her mener jeg levere bilen til noen som kan sette en ordentlig diagnose å finne en konkret feil.. for så komme inn i forum å spørre om noen har gjort den jobben.. (feks bytte en sensor osv) slik gjør jeg det hvertfall. hvis ikke kan du jo ende opp med at alt under panseret er byttet før det blir i orden...:)

en diagnose hos proffe er maks 1000 spenn..

og ideen du har om forumet stemmer...:)

gullsakar har et poeng her.

Slik du beskriver feilen så blir det liksom ikke en konkret ting å foreslå.

Hvis den f.eks hadde jaget på turtall har, det vært enkelt å si hva problemet er, men som i ditt tilfellet blir vanskelig fordi det kan være så mye.

Det blir her foreslått lamda og lmm(luftmassemåler. disse er enkle å utelukke/eliminere med å koble de ifra. Motoren vil da straks gå i nødmodus og motor vil tilsynelatende gå som normalt.

For all del. Bruk forumet og spør. Gjerne om de dummeste ting. :wink:

Skulle jeg også ønske at vi fortsatt hadde forgasser og stiftetenning når det gjelder å reparere. :lol:

• 3 weeks later...
Skrevet

Hei, og takk for alle forslag. Jeg har prøvd alle, og det ene forslaget løste problemet. Og det var helt gratis. Det var "bmwmaxi" som på en måte løste saken. Feilen var ganske enkelt bensinmåleren/giveren.... Den sto på nesten halv tank, mens i realiteten så var tanken tom. Jeg prøvde å fylle 5 liter bensin på den, og vips så startet den. Når jeg så fylte opp tanken på bensinstasjon, så stoppet pumpa på 57 liter. Tanken rommer 60 liter så dermed var det innlysende at det var bensin som manglet. Jeg vil vel tro at måleren blir ok hvis jeg skifter giveren i tanken eller...... ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...