mygg318 Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Hei, lurer på om det er noen som har noen tips til å minke tikking i motoren på en e36 320? Det skal være greit med olje på den. Tikkingen øker som regel når motoren har gått litt. Må det skrues fra hverandre å skiftes løftere og tettninger og hele pakken el fins det noe som hjelper og reduserer det hvertfall? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Januar 24, 2012 Share Skrevet Januar 24, 2012 Det første du kan gjøre er å ha rett oljenivå på. Nummer to er å bytte til kvalitetsolje. Det pleier å gjøre underverker.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mygg318 Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2012 Noe som anbefales på en e36 320 som har gått 270? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Januar 25, 2012 Share Skrevet Januar 25, 2012 tikking får du sjeldent bukt med, men det kan hjelpe med en motorflush, evt bytte oljerøra i toppen, og ha på ny olje, og rett mengde;) Hvis ikke må du bytte ventilløftere, kamaksel osv.. Kan også hjelpe å bytte til en tykkere olje om tikkinga øker når motor blir varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Januar 26, 2012 Share Skrevet Januar 26, 2012 steg 1: kjøp biltemaolje (m50b20 tar ca 6.5L olje) og motorrens fra f.eks. omega (fåes på mekonomen) og filter, skift olje og filter og fyll på motorrens, la bilen kjøre på tomgang i ca 10min etter den har nådd driftstemp, etter det kan du ruse den litt på turtall i 2-3 minutter, slå av motor og tapp ut oljen (oljen kan være varm, så pass på.) bruk gjerne oljefanger fra biltema, jævlig praktisk. steg 2: kjøp god olje, fra f.eks. castrol eller mobil1, bmw anbefaler castrol, det gjør jeg og bruker selv magnatec 5w-40 på samme motor som deg (m50b20) kjøp nytt filter (orginalt eller tilsvarende) og omega motoroljetilsetning (tror den heter e909 eller noe sånt) alt dette finner du på mekonomen også, totalpris ca 1000 kr. (skaff deg gjerne mekonomen-kortet så får du 10%.) steg 3: etter du har kjørt biltemaolje og motorrens gjennom og kjørt bil på tomgang på driftstemp en stund, tapp ut olje og filter, ta gjerne ned bunnpanne også og gjør rent hvis du er nøye, skift deretter filter og tapp i ny olje, pass på at pakningen(e) smøres inn med olje før du bytter, dette hjelper mot lekkasjer. du trenger kanskje ny bunnpannepakning hvis du skal ta den ut. steg 4: fyll på omega tilsetningen og pass på at oljen holder seg mellom min-max merket, la bil kjøre på tomgang i ca 10min (trenger ikke driftstemp) og slå av, la bil stå en liten stund og peil olje, etterfyll ved behov. totalpris for dette er ca 1500-1800 kr for alt. evt kan du droppe flush og motorrens, men dette kan redusere resultatet ytterligere. PS: mekonomen hadde for en stund siden kampanje på magnatec 5w-40 for 399 pr 4L før vinteren, dette er i dag utgått men noen butikker kjører tilbudet fremdeles, eller lar deg få det for 399. Vet iallefall at mekonomen Åsane (BERGEN) fremdeles kjører det. Da har du flushet motor og renset. tilsatt kvalitetsolje og god tilsetning som gir veldig god smøring og holdbarhet for oljen. hvis tikking fortsetter da må du tenke på sliping av ventiler, skifte ventiler, ventilløfter, kam, kamsensor evt. bilen min gikk på biltemaolje før (forrige eier), den holdt seg 8000km og var ganske rein da jeg skiftet. jeg kjørte derfor ikke motorrens(flush) før skifte og min magnatec tok derfor "rens". etter ca 1200 kjørte km var oljen nesten svart, tok da en flush og skiftet til ny magnatec med omega tils. har kjørt 5000 nå og oljen har ikke antydning til fargeskifte enda. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mygg318 Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2012 Eg får prøve på dette. Mekonomen Åsane er den nærmeste så får prøve der. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 27, 2012 Share Skrevet Januar 27, 2012 Det er jo normalt at bilen begynner å tikke når den har gått så langt. Ventilene får etterhvert mer spillerom grunnet normalt slitasje og det er begrenset med hva man kan gjøre med det uten å modifisere ventilløftere etc--- Helt normalt men sjekk oljen selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå