Fidelio Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Hei Har en bmw 320ci m sport 2003 mod motortypen er M54B22 og den drikker jo en god del (syntes nå jeg) når jeg ligger i 110km/t så ligger turtelleren i overkant av 3000rpm og syntes det egentlig er litt mye. Hadde en ford mondeo 1997 tidligere og den la langt under 3000 i 110 km/t Hva er årsaken? Har ikke så veldig mye peiling på girkasser. og overgangen fra 4 til 5 på turtelleren er ikke så veldig stor som de andre girene. Bilen er nettopp kjøpt hos forhandler og har garanti på den. Kan det være noe galt? Eller er det sånn den skal være? Er ganske så blank på dette temaet
Bimmer327tic Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Nå er det en del år siden jeg kjørte en slik bil med samme motor, så jeg husker ikke hvilket turtall jeg hadde i de forskjellige hastighetene. Men jeg synes dette hørtes mye ut. Har du sjekket instruksjonsboken? Det pleier vel og stå en graf der med forskjellige hastigheter i de forskjellige girene. Stemmer det ikke overens med din bil så er det vel fare for at differentialen har blitt byttet en gang i tiden.
Lars89 Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Har du automat eller manuell girkasse? Det har med utvekslingen på girkasse og differensial å gjøre. Hvis dette plager deg veldig mye kan du sette på differensial fra 323, 325 eller 328 manuell. Disse har en annen utveksling og du vil da få lavere turtall. Ulempen er tregere akselerasjon.
Henrik K Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Det er nok helt normal utveksling for den modellen. Vurderte selv en slik, og reagerte på det samme under prøvekjøring i motorveihastighet. Savnet et 6. gear på den. Min 323ci (M52B25TU) er litt mer "langbeint".
Fidelio Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Skrevet Januar 27, 2012 Der kom det svar Har manuell ja. Finner ingenting i instruksjonsboka, Står også på Tysk Så diffen kan være byttet ut? Bilen være veldig turtallsvillig når toppfarten skal være 226. Hvor skal det stå i boken i tilfelle?
Fidelio Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Skrevet Januar 27, 2012 Ja skulle nesten ha hatt seks gir. Er det dyrt med overdrive? virker egentlig veldig amerikansk å ha noe slikt:P Og om det er mulig på bmw da.
Lars89 Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Overdrive? Annen diff er nok veien å gå. Byttet på et par timer hvis man har gjort det før
Fidelio Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Skrevet Januar 27, 2012 ja hvorfor ikke? er som sakt blank på girkasser og div rundt den. Men hvis jeg bytter den blir den vel mer daff?
bcrazy Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Ser ikke helt problemet. Helt vanlig girutveksling til BMW å være på denne motorstørrelsen. ett 6 gir ville heller ikke redusert forbruket så veldig mye. Hvor mye bruker bilen på mila? Å sette på en diff med lavere (numerisk) utveksling vil føre til at motoren må jobbe mer på de forskjellige gir og forbruket vil nok ikke gå ned av den grunn. Motoren på din 97 mondeo hadde nok en helt annen momentkurve enn det du har nå på din M54b22.
kjølen Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Har selv en variant av e 46ci,turtall/gearutveksling du nevner er riktig og passer bilen bra.
Fidelio Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Skrevet Januar 28, 2012 Har ikke sakt at det er noe problem. Bare lurer på hva som er årsaken og har fått svar på at det ikke er noe galt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå