Peak Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Hei, kjøpte meg en e39 touring i oktober og etter en månde, ville ikke bilen starte opp. Så jeg fikk ladet opp bilen og dro opp på biltema og handlet et batteri der. Fungerte fint det men merker at bilen bare blir mer og mer tungstartet og idag morgest sa det stopp, det kommer litt lys i dashen, men ikke noe mer enn det. Bilen er en importbil, så jeg må skru på lysene til venstre for rattet for i det hele tatt få noe lys. Men når jeg skrur av bilen, trenger jeg da å skru av denne bryteren igjen? Selvom det ikke lyser når bilen er slått av? En annen ting er at når "GSM telefonen" er koblet i står den å lyser hele tiden, selvom bilen er skrudd av? Denne tok jeg da ut et par dager etter at jeg skiftet til batteriet fra biltema, og tenkte at det var den som var "synderen" Any idea's? (: Joachim.
Staum- Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Du har sjekket att dynamoen lader ? Høres da veldig ut som den har kveldet..
Peak Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Takker for svar "Staum-! Ville jeg ikke da ha merket det noe på kjøringen? Da det er dynamoen som tar over etter at jeg får start? Snakket med biltema nå, og de sa at batteriene deres var kun ladet opp 50-60% når de står i butikkhylla, så at det burde stå på lading litt før jeg satt det i. Prøver dette over natten, også får jeg nesten bare se det an. joachim.
hao Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Ville jeg ikke da ha merket det noe på kjøringen? Da det er dynamoen som tar over etter at jeg får start? Riktig det. Hvis ikke dynamoen har ladet under kjøring med flatt batteri ville den fort stoppet..
Peak Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Godt å høre, får håpe biltema selv har rett, og at jeg får sette batteriet på lading i natt
bjalle Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Ett tomt eller halvladet batteri skal helst stå ett døgn til lading for full effekt,ikke bare over natten,telefonen i din bil vil slukke etter ca 15 minutter,dette er normalt på e39 at den beholder strømmen en tid etter stopp.
hao Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Ett tomt eller halvladet batteri skal helst stå ett døgn til lading for full effekt,ikke bare over natten,telefonen i din bil vil slukke etter ca 15 minutter,dette er normalt på e39 at den beholder strømmen en tid etter stopp. Ja dette er viktig. Mange tror batteriet er ferdig ladet etter bare noen timer. Batteri 90 Ah Lader 4 A Regn selv. Det tar tid å lade et helt utladet batteri.
Peak Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Allright! Men, tror dere det for ladet seg litt om jeg tar meg en lengre kjøretur ikveld? Og skaffer en batterilader til i helgen hvor den kan stå i 24t. ? Har bruk for bilen til jobb i morgen tidlig nemlig, men går det ikke så går det ikke
OrjanBmw Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Dette høres veldig ut som om dynamoen holder på å ta kvelden, muligens viftereim. sjekk begge. om bilen lader nok kan du teste ved å måle strøm på kablene, skal normalt sett være over 12, min ligger på rundt 16. ellers kan det og være reim, da vil den ikke lade mye, hadde samme problem selv en gang, ladet akkurat nok til å drive bilen, men radio og lyd ble slått av, når jeg slo av bilen fikk jeg ikke start igjen, skiftet reim og det fikset problemet. koster ca 3-400 for reim og er lett å bytte, regn ca 20-30 minutt. ellers kan du også ta vedlikehold på batterikoblinger, hvis det har eiret eller lignende på kabler og fester kan dette trekke mye strøm og strupe strømførselen, skrubb med jernbørste eller evt. pussepapir.
The Edge Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Hei, kjøpte meg en e39 touring i oktober og etter en månde, ville ikke bilen starte opp.Så jeg fikk ladet opp bilen og dro opp på biltema og handlet et batteri der. Fungerte fint det men merker at bilen bare blir mer og mer tungstartet og idag morgest sa det stopp, det kommer litt lys i dashen, men ikke noe mer enn det. Bilen er en importbil, så jeg må skru på lysene til venstre for rattet for i det hele tatt få noe lys. Men når jeg skrur av bilen, trenger jeg da å skru av denne bryteren igjen? Selvom det ikke lyser når bilen er slått av? En annen ting er at når "GSM telefonen" er koblet i står den å lyser hele tiden, selvom bilen er skrudd av? Denne tok jeg da ut et par dager etter at jeg skiftet til batteriet fra biltema, og tenkte at det var den som var "synderen" Any idea's? (: Joachim. Min e39 er også importert. Den er etter at den kom til norge, programmert for automatisk kjørelys. Da står lysbryteren alltid på, og lysene kommer på automatisk med tenninga, og skrur seg av når en skrur av tenninga. Så jeg lar lysbryteren alltid stå på. Jeg også fikk problem med utladet batteri etter at jeg hadde hatt bilen i en uke. La også merke til at lyset på telefonen min alltid var på(selv etter de nevnte 15 min), og tok vekk sikringene til den da jeg uansett ikke bruker den. Etter det har det ikke vært problem. Så for min del tror jeg det var telefonen som tappet. Før jeg koblet den fra, prøvde jeg med simkort i telefonen men fikk ikke noen reaksjon på den i det hele tatt, så jeg tror uansett det var noe galt med den og at det kanskje er årsaken til at den lyste hele tiden..
OrjanBmw Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 vet at noen biler som blir importert til norge mangler nordisk dynamo, dvs at den ikke produserer nok strøm for å drive bilen i kulden
hao Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 ellers kan du også ta vedlikehold på batterikoblinger, hvis det har eiret eller lignende på kabler og fester kan dette trekke mye strøm og strupe strømførselen, skrubb med jernbørste eller evt. pussepapir. Dette er også et viktig punkt som svært mange ikke tenker på eller ikke orker å ordne.
Peak Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Takker for gode svar. Var nå ute å fikk strøm med kabler at en kamerat, og tok meg en litt lengre kjøretur til Oslo, når jeg nå kom tilbake, skrudde jeg av bilen et par ganger og deretter skrudde den på igjen, uten noe problem, starta med en gang. "The edge" - jeg har nok ikke automatisk innstilte kjørelys så, skal huske på å slå av den bryteren, hver gang jeg forlater bilen fra nå av, hehe. "Orjan" - Takk for gode tips, skal se litt hvordan det går fremover, om det er reima som begynner å ta kvelden eller om det er selve dynamoen. Eller at jeg faktisk ikke har nordisk dynamo. Ja, jeg sjekket etter irring på polene og tilførselen, men det er faktisk veldig pent å rent der... Men hva tror dere? Kommer den til å starte i morgen tidlig? Med litt motorveiskjøring gjort ikveld? Så kjøper jeg inn en batterilader imorgen og lar den står 24t gjennom lørdagen.
OrjanBmw Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 ville målt batterikoblingen for hvor mye bilen lader jeg, hvis den er lav er det nok reim / dynamo, reimen kan du ganske enkelt teste ved å ta på den, hvis den er ganske bøyelig og slitt/tynn i sporene er det på tide å bytte, sammenlign gjerne med en ny. (f.eks. fra biltema, har jo 30dg retur uansett... eller du kan kjøpe deg reimspray (40kr) og spraye på reim, hvis ladingen går opp tyder det på at reim fikk mer grep pga spray og glapp før, bør skiftes. du kan også teste på en veldig lett måte da, ta en tur, parker og mål batteristyrken, la bil stå av i noen timer og mål igjen, hvis batteristyrke har gått merkbart ned er det sannsynligvis noe som trekker. gjør det samme, men koble av batteriet, mål det etter noen timer, hvis det har mistet kraft er det batteriet som er feil med. Hvis det er feil med at bilen trekker strøm ville jeg fjernet sikringer, noen par om gangen, og målt etter noen timer, hvis det slutter å trekke strøm har du funnet synderen, da får vi isåfall komme tilbake til hva som kan være problemet.
Henrik K Skrevet Januar 27, 2012 Skrevet Januar 27, 2012 Hadde trøbbel med strømtom E39 jeg også. I mitt tilfelle var det viftemotstanden som var synderen. Vifta levde sitt eget liv, og fortsatte å gå etter at tenningen var skrudd av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå