jalo Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Min 2000 320d lager en suselyd når jeg gir på, og samtidig mener jeg den er latere enn før.. Suselyden er høy når turboen lader og hvis jeg brått slipper gassen for å gire etterpå, høres den også... Er dette en lyd fra turbo som er i dårlig shape, eller er det lekkasje på trykkrør/innsugsmanifoil?? Kunne også tenkt meg å koble på turbotrykksmåler bare for å se. noen som vet hvor den kan kobles til på denne bilen og hva trykket skal være?
martinwenberg Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Turboen " plystrer " jo når du kjører, men er det skikkelig unormal lyd? Svart røyk av eksosen? Turbotrykksmåler trenger bare pluss og minus.. Du kan hente det fra radioen, men den kan bli ødelagt siden det ofte er mye støy og forstyrringer der. Det følger også med en vacum slange til turbotrykksmåleren. Denne kan du koble til der det går en slange fra turboen og til wastegaten. Er bare tull at du må borre hull i innsuget for å få vacum til den. Det som skjer da er at når motoren går på tomgang så vill nåla på måleren gå på minus siden, det er eneste forskjellen. Edit: En original turbo som ikke er justert på, skal vell lade sirka 0.2-0.3 i trykk hvis jeg ikke tar helt feil.. Er ivertfall sånn på noen av audi.
jalo Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Ikke noe svartrøyk, bare en hvinete suselyd ved belastning som øker ved økt belastning og som "suser fra seg" nar jeg brått slipper gassen. Hvis jeg slipper gassen gradvis, høres ikke lyden. Bilen drar dårligere enn den gjorde før, og problemet kom etter at jeg var av med ic og innsugsmanifoil for rengjøring osv, så derfor jeg lurer på om det er lekkasje på trykksiden. Var veldig nøye på alt jeg gjorde da så synes det er rart dette..
martinwenberg Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Hmm. sjekk på trykkrørene osv.. Sjekk også turboen for slakk, altså om det er slakk i selve lageret eller om den er treig. Hvis du har et lite hull i trykkrøret vil det bli en hylelyd når den begynner å lade trykk, å motoren blir som sakt latere av den grunn.
TRF Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 du må slutte å gi råd om ting du ikke har greie på. Ikke vondt ment, men du trenger ikke å gå lengre enn til dette forumet for å lære deg de tingene du bommer på her. Om det er en slange, eller en dårlig turbo sjekkes enkelt. Ta av innsugssiden på turboen, og kjenn etter slark. Dersom du ønsker å måle ladetrykk, og montere måler, trenger du ikke strøm på vanlige målere. Du trenger en trykkslange som du kobler på et sted mellom turbo og innsug. (ikke ved wastegate, da denne ikke har noe wastegate). Videre har du en dieselmotor, den har ikke vakum. ladetrykket på en org 136hk er satt til maks 2140mbar absolutt trykk, altså ca 1,1bar ladetrykk.
jalo Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Kjente på turboen også siden jeg samtidig var av med eksosanlegget for å sveise inn ny fleksibel pga lekkasje. Det er slakke opp og ned og i værste fall ørlite inn/ut.. -usikker på om det er slakke inn/ut, prøvde flere ganger og kan hende jeg innbiller meg slakken.. Såg at bladene på innsugsiden har et ørlite blankt felt ytterst midt på bladet, imot huset. Men før jeg demonterte innsug/ic/eksosanl. dro bilen godt, så tenkte å trykkteste ic + trykkslangene imorgen (må lage plugger osv på jobb imorgen) Kan vel teste med 1,1bar da sikkert siden det er "riktig trykk"??
martinwenberg Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Hmm. liksom derfor jeg skreiv " hvis jeg ikke tar helt feil ", å ja jeg veit det finnes flere forskjellige turboer. Greia var at han vil koble opp turbotrykks-måler, så hvorfor ikke gjøre alt klart? Jeg mener også at man kan sjekke det enkleste først, sånn at man ikke begynner å plages med en gang. Kan jo være små bagateller som gjør at den blir treig. Men beklager at jeg kan ta feil iblant og at jeg ikke viste at denne motoren ikke har vakum, men noen veit mer enn andre. Prøver bare å hjelpe til
TRF Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Dersom turboen har slark, se på innsugssiden, se om bladene har vært borti huset. Du kan nok teste med langt over 1,1 bar. Men det burde jo forøvrig holde også. martin;fint at du prøver å hjelpe. Men bruk litt tid på å lære deg temaer før du råder andre.
martinwenberg Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 martin;fint at du prøver å hjelpe. Men bruk litt tid på å lære deg temaer før du råder andre. jaa Men jeg sier jo ikke bare feile ting til folk, er ofte det at jeg veit hvordan det er, men klarer ikke å forklare det hvis du sjønner, og dermed tolker folk det feil.
jalo Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Det er blankere inni huset i turboen der bladene går irundt, mot veggen... Kan ta bilde av turboen imorgen å poste det.
jalo Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Så du tror ikke det er lekkasje i trykkslangene eller ic osv som kan forårsake dette? Er dette vanlige symptomer på def. turbo bør jeg vel bare bite i det sure eple å bytte da.. Er det noe spesielt man må passe på ved bytte av turbo eller er det bare plug&play? tenker da på olje til smøring evt andre ting. Hvor kjøper man en turbo til fornuftig pris? koed?
jalo Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Skrevet Januar 27, 2012 Sjekket vakumslangene, testet trykkslangene og intercooleren -alt ok. Startet opp og ruste litt med bilen. alt ok. Men så ga jeg mere/full gass, slapp gassen brått, og motoren raklet/gikk dritstygt og ristet.. slo av motoren når dette skjedde. Det som skjedde har jeg filmet: jeg ruser et par ganger, så ca 8-9 sek uti videoen, skjer det jeg beskrev ovenfor... Hva i helvette er det som skjer?? Bilder av turboen på inntakssiden har jeg også tatt. Please kom med kommentarer! (hvis noen har noe vettugt å komme med vel å merke) '
jalo Skrevet Februar 2, 2012 Forfatter Skrevet Februar 2, 2012 Da har en lokal "guru" sett på bilen. Glemte vel å nevne tidligere i tråden at jeg også byttet ut alle vakumslangene... -Han fant ut at når jeg byttet ut vakumslangene, har jeg montert feil på VNT styringen,,, For en tosk..! Men slipper å bytte turbo da Så da fungerer bilen igjenn, dvs den er "som" før, for før jeg begynte med å rengjøre innsug/følere osv, hadde jeg tull med at bilen mistet motorkraft. Dette kommer ifølge diagnoseutstyr av "needle motion/jet sensor" feil. (feilkode 05: "needle jet sensor") Mekanikeren ssom såg på bilen mente at dette stemte bra med symptomene, så må vel sikkert bytte dyse, men skal sjekke at ledningen til dysa ikke er skadd først. Siden den koster 3,500,- er det verdt litt skruing for å utelukke dette. Får også kode 27 "ref. manual" -hvis jeg skal finne ut mer om den må jeg få lest av med et bedre diagnoseutstyr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå