TRF Skrevet Februar 2, 2012 Skrevet Februar 2, 2012 Vil gjerne høre hvordan feil styring av vnt gav deg de slipe merkene i kompressor huset :S Når det gjelder den dysa, lurt å feilsøke, ikke bare bytte den delen det ligger en feil lagret på
jalo Skrevet Februar 2, 2012 Forfatter Skrevet Februar 2, 2012 Det blanke feltet som vises på bildene av turboen var der før feilkoblingen av vnt. Årsaken til dette blanke feltet er vel mest sannsynlig et resultat av at ved stopp av motor mister turboen oljetrykket rundt lageret (men fortsetter å spinne) og vifta subber irundt inni huset pga aksialslakken i opplagringen. -tror jeg.. dvs litt slitasje hver gang, gnisser til slutt en blank overflate.
martinwenberg Skrevet Februar 2, 2012 Skrevet Februar 2, 2012 TRF-racing: sa ikke du at denne motoren ikke har vakum?? Jalo sier ivertfall at han har koblet feil på vakumslangene.
TRF Skrevet Februar 2, 2012 Skrevet Februar 2, 2012 naturligvis har den vakum, men ikke fra innsuget. Den har ei vakumpumpe som forsyner brkraft forsterker, samt en rekke andre funksjoner styrt av elektriske ventiler. komp hjulet skal ikke være borti huset, jeg tror ikkke, jeg vet. det var et retorisk spørsmål. Når de begynner å ta borti huset så er det et sikkert tegn kan man si. Mulig det ser blankere ut på bildet enn det er, men poenget forblir.
jalo Skrevet Februar 3, 2012 Forfatter Skrevet Februar 3, 2012 Well.. bilmekanikeren som såg på bilen mente turboen såg bra ut, så stoler på han. Det er uansett ikke turboen som lager problemet som oppstår, men "sensor-dysa" som av og til får bilen til å gå i nødmodus, ellers drar den som normalt. Det er en liten ulelyd som høres ved lavt turtall av/på-drag, men det kommer mest sannsynlig av en liten eksoslekkasje fra eksosmanifoilen. Dette kan jeg nok leve med til det blir varmere i været og får bedre tid. Ellers skal jeg skifte ut pakningene til røret som går fra luftfilteret/motoren og til turboen. Synes de gamle er litt slappe slik at det kan komme inn ufiltrert luft. Det er ikke bra når jeg kjører gjennom en 6km lang tunnell tur/retur hver dag..
TRF Skrevet Februar 3, 2012 Skrevet Februar 3, 2012 Stol på hvem du vil du, men å stikke hodet i jorda er sjeldent løsningen. Har heller ikke sagt at dette skaper porblemet du har med effekt. (turboer lader normalt det de skal til de går helt i stykker). Det nytter ikke bare å bestemme seg for at dysa er defekt fordi det lå en feil på denne delen av systemet (jeg tipper det var en avviksfeil, et såkalt implausible signal). Nåleløft dysa er til for å måle faktisk innsp start mot set point innsp start. Dersom denne avviker for mye får du problemer. Ofte er det dieselpumpa som er problemet, og ikke dysa i seg selv. GJØR JOBBEN ORDENTLIG første gangen, så får man avklart hva som er feil før man bare begynner å bytte deler.
jalo Skrevet Februar 13, 2012 Forfatter Skrevet Februar 13, 2012 Har vel ikke tenkt å stikke hode i jorda.. Planen er å komme meg på verksted der de kan feilsøke mtp feilkodene. Men siden jeg valgte å sjekke litt på bilen selv har jeg luket bort en annen feil iallefall: I senere tid har det vært en markant bankelyd når bilen gikk på tomgang, som forvant ved å øke turtallet. Etter litt kløing i hodet fant jeg ut at det er reimhjulet på veivakselen som lager lyden, såkalt "vibrasjonsdempende" reimhjul. Dette fant jeg ut ved å demontere reima til AC for deretter å kjøre på tomgang. Da ble lyden nesten helt borte. Monterte på AC reima, og lyden var tilbake. Blir bestilt ny reimskive snart, og lurer på om jeg skal bestille ny turbo samtidig siden du(TRF) virker så skråsikker -men venter til bilen har vært på verksted slik at de kanskje finner ut av feilkodene og evt. hva som trengs for å ordne dette..
TRF Skrevet Februar 13, 2012 Skrevet Februar 13, 2012 hei igjen, bra jobba med vibrasjonsdemperen Ang trubo, jeg har ikke fysisk sett den, og bilder kan lyve. Men på bildet ser det ut som at komp hjulet har vært i huset, og dette er synonymt med dårlige lagre = defekt turbo. Men for all del, jeg ville også fokusert på å få iorden de andre feilene først. Du vil nok ikke merke noe om du bytter turbo, annet enn å slippe et ordentlig havari. lykke til
jalo Skrevet Februar 14, 2012 Forfatter Skrevet Februar 14, 2012 Takk for det. Jeg synes vel egentlig at turboen ikke ser bra ut, men det er jo også den eneste turboen jeg har sett. Kyndige bekjente har sett på den uten å si annet enn at den kjennes bra ut mtp. aksial og radial-slakke. -Ikke vet jeg, så har bedt verkstedet å ta en titt på turboen også når jeg leverer bilen til dem. For to dager siden, kikket jeg inn på turboen igjen (som vist på bildet av turboen tidligere i denne posten) Jeg klarte å kjenne med fingeren mot huset der det blankslitte feltet er (der hvor skovelen subber nedi) og kjente da en kant.. "-ikkje bra" tenkte jeg da, så det er vel kanskje bare tidsspørsmål om og gjøre før det utvikler seg til noe "skummelt" så på sikt vil det vel lønne seg å skifte snart...?? Har også tilsvarende eksos/turbolyd på bilen min: (Mest lik denne) (ikke fult så mye hvining som denne) kommentarer??
martinwenberg Skrevet Februar 14, 2012 Skrevet Februar 14, 2012 Høres ut som at turboen begynner og bli dårlig, med tanke på kanten og at bladene er hvite. Så jeg er enig med TRF-racing, at du bør bytte turbo. For kan jo plutselig bli en skikkelig havari. Lykke til videre
jalo Skrevet Februar 14, 2012 Forfatter Skrevet Februar 14, 2012 Takk! Blir sikkert ny turbo. Men en ting som jeg lurer på angående vibrasjonsdemper-reimhjulet: Er bolten som holder den høyre eller venstregjenget?? -kjekt å vite før jeg begynner! Også hvis noen har tips hvordan løse denne bolten på en grei måte? Tenkte åjeg skulle bruke muttertrekker..?
jalo Skrevet Februar 16, 2012 Forfatter Skrevet Februar 16, 2012 Var på verksted med bilen; Der sa de at det er nåle-injektordysa som må byttes. Så da er det bekreftet. Noe annet feil fant de ikke på bilen. De sjekket samtidig tilstand på turboen, de mente den var ok og vil holde lenge enda, så de anbefalte å ikke skifte den. Ellers fikk jeg vite at det er vanlige høyregjenger på reimhjulet. -Så nå blir det å bestille dyse og reimhjul, så er vel bilen ok igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå