NilsP Skrevet Januar 26, 2012 Share Skrevet Januar 26, 2012 Noen som har erfaring/ peiling på retting av fjærbein? Gjelder mine e30 m3 coilovers, det ene er tydelig litt skjeivt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kure Skrevet Januar 26, 2012 Share Skrevet Januar 26, 2012 Er det så smart å rette forstillings detaljer da? Får jo ikke tilbake samme "stivheten" i delen etter en retting.... Jeg hadde satset på ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StorMotorStortSmil Skrevet Januar 26, 2012 Share Skrevet Januar 26, 2012 bør nokk bytte. siden d er en m3 så blir d nokk kjørt litt fortere enn vanlig, å derfor vil jeg ha byttet det pga at stålet mister litt av sin kraft/holdbarhet når det blir strekkt/bøyd. også når du bøyer d tilbake så blir d enda svakere. Men dette er bare min mening Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Januar 27, 2012 Share Skrevet Januar 27, 2012 Tja. Siden demperen kun går opp og ned, og det forhåpentligvis kun er selve demperen (dvs den enden som har montert tårnlageret i toppen) har jeg vanskelig for å forestille meg at det utgjør noen forskjell sikkerhetsmessig. For å rette akslingen kan du prøve følgende: Er det kun en "knekk" i akslingen, bruk varme og varm opp akslingen akkurat hvor knekken er, og bøy forsiktig tilbake. Gjelder det en bøy i hele akslingen, ville jeg spent opp akslingen slik at den blir bøyd tilbake i posisjon og ca 5-10 grader over. Og latt den stå med spenn i seg mens du varmer forsiktig (bruk en varmepenn til å teste temperatur) bør ikke over 200grader. Evt kan du prøve å la den stå i oppspenn over et par dager slik at du vil få en tretthet i stålet. Bruk rettholt for å sjekke hvor bein den er blitt. Problemet med varmebehandling er at det ruster mye lettere i ettertid.. Jeg har desverre ikke noen råd for å behandle det, annet enn syrevasking hvis demperne er syrefast (316L). Men da forsvinner alt av gummipakninger etc. også. Gjelder det bunndelen i coiloveren ville jeg straks vært litt mer skeptisk.. og heller kjøpt ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NilsP Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2012 Takker for tips! Skjeivheten er nok et sted langt nede, og har vært sånn i flere år og vært kjørt mye med, men ville prøve å reparere ifm oppussing av resten av bilen. Grunnen til eg vet det er nede er fordi eg har kjørt med spacere på felgene over flere år, men har alltid måtte space mer ut på ene siden fordi hjulet tar i fjærbeinet, altså må nesten skjeivheten ligge nede et sted. Mulig det rett og slett er siden fjærbeinet evt ble ombygd til coilover. Uansett så lure eg litt på hvordan få målt at det blir riktig vinkel iforhold til det andre, men det er vel bare å prøve å lage en jigg og måle litt! Men viss det hadde vært noen som evt hadde utstyr og peiling så hadde det nok vært bedre å fått gjort det sånn! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
engen90 Skrevet Januar 28, 2012 Share Skrevet Januar 28, 2012 Kunne jo prøvd å tatt en 4 hjulskontroll, da kan dem finne ut om det er spindell eller fjørbein/demper ved å se på den kombinerte vinkelen. Retting av understellsdeler er egentlig forbudt, varming er heller ikke og anbefale til et vist punkt (når det begynner og rødgløde har man egentlig varma for mye og stålet kan få andre egenskaper.) Selve demper akslingen hadde jeg droppa og prøve og rette om den er skeiv. Stålet i demperene er veldig stivt og tåler ikke mye før det knekker. Har sett en bil der demperen hadde knekt i toppen ved tårnlagaret. Antagelig fordi dempern har blitt skrudd til for hardt, strekt seg og fått trøtthetsbrudd under kjøring. Når det er sagt veit jeg noen bøyer til fjørbein for å få mer negativ camber i racingsammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå