Jump to content

NilsP

Members
  • Posts

    832
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

NilsP last won the day on September 8

NilsP had the most liked content!

Profile Information

  • Kjøretøy
    E30 m3`s

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Må ta fortsettelsen,siden det kunne høres litt trist ut med den slutten. Frykta det verste ei lita stund, men etter fant feilen og visste at turtalls sperrene mine på høg temp virka så var eg egentlig ikkje så bekymra. Så dagen etter, heime igjen kobla eg først til pc`en og sjekka om den hadde logga, pg endelig så hadde den det. Var lett og finne problemet, såg temperaturen begynte stige fra ca 80 som er ca normal til nærmere 90, før den fikk fort opp. Samtidig justerte sprutet ned tenning og senka turtallssperra. Hadde blitt litt terga for «sperrene» mine heile helga, men her trur eg den redda motoren. Alle slanger heile, all kjølevæske på plass, så den hadde ikkje kokt eingang. Starta opp som ingenting hadde skjedd. Den ødelagte reima.. nytt reimhjul hadde eg også liggende! Så ting såg egentlig greit ut.. Stab stag greiene måtte eg kikke på.. Stag innfestinga virka egentlig veldig svak, tynt og mykt stål.. sveiste på ekstra material og mutter.. ingen bilder selfølgelig 😳 Klagde litt til selger, Muzzi.. uten at han innrømte at de var dårlige, han mener det må være bevegligheten på stagene som var dårlig, så må forske litt der. Motoren fikk litt sjekk, etter fleire løse bolter etc. Racing lesson learned.. som mange der borte sa, sjekk bolter,og dobblelsjekk bolter. Målte også ventilklaringer, alle fremdeles innafor spec. Dukka plutselig opp trening for lisensbiler på nye banen i Sokndal, så tok turen dit. Skulle laste opp bilen samme morgen,men den var tungstarta igjen, Bestemte meg for og skifte plugger, inn med nye.. skrudde til... knekk! Stod plutselig med plugg uten gjengeparti i pluggnøkkelen.. såg kjapt for meg full demontering av toppen 🙄 Men kreativiteten begynte virke, fant et biltema sett med grispikker i skuffa, som stort sett knekker der de ikkje skal knekke.. men tok sjansen. Litt forlengere, adaptere og tape så fikk den nedi.. skrudde forsiktigig og føltest egentlig som den kun spant inni godset, men vipps.. Situasjon avverga og bilen lasta opp kun halvtime forsinka.. godt ting kan gå fort innimellom 😂 Tok forøvrig magnet og støvsuger og sugde nedi plughullet også. Så avgårde til sokndal, flott dag, nydelig anlegg, kun 7 biler påmeldt 🙄 Håper folk som kan tar turen og prøver den nye banen, den e jo rå.. trur de fleste meiner det! Kom meg i gang der, bom stopp etter 5-6 runder. Slept av banen igjen og hadde ein dårlig feeling, syns oljetrykkmåleren låg på 0 rett etter den stoppa, begynte mistenke oljetrykkstap. (har jo sperre mot det også) Folk i depotet mente de hørte fusking rett før den stoppa. Hadde med pc, og loggen hadde virka igjen. Oljetrykk, ok. men turtalls signal veldig av/på. Tydelig trigger feil. Gamle triggerne som stod på, faktisk samme som cosworth og delta integrale. Sprutet har innebygd scope funksjon for og måle triggere, og den eine hadde fått lavere arbeids spenning en den andre.. merkelig 🤔 Elektro teknisk avdeling på tlf hjelp guida litt... Justerte litt,og vipps så starta den lett som en plett. Tok sjansen og kjørte utpå, og den funka strøkent hele dagen. Fremdeles utfordring med bremse balansen, men viktigst og fått kjørt litt både bil og bane. I etterkant har bilen fortsatt og starte lettere, så den triggeren har lagt og juksa ei stund, -samt funne meir ut av bremse balansen. -den er jo justerbar, men kun inntil et visst punkt, viss justerer videre får den motsatt effekt. Har trykkmålere på bremsetrykk foran og bak, så ser utslaget, men dette var heller ikkje heilt klar tidligere 🤗 -så ny bremspumpe med annet stempel til frambremser er bestilt. Det var det.. et bilde fra brødre treff i garasjen før vinterparkering andre plasser. Og kanskje dukke det opp ein potensiell trackday før vinteren 🤗
  2. Ja, litt svinn må man bel regne med i denna bransjen 😂 Ps, gikk bra med motoren 🤗 Ja, det e nok rimelig vanlig med litt innkjøringsproblem og tilpasninger.. utenom den reima så gikk ting egentlig ganske bra.
  3. Fortsettelse av turen til racing nm.. Turen endte jo opp på rudskogen ja,med pitstop hos gundersen motorsport for og shoppe allslags fia godkjente kjøreutstyr. Kjørt jo forbi oslo selfølgelig, og syns de lokale virka relativt normale i forbifarten, i motsetning til inntrykket i politikken.. mulig det meste av galskapen foregår rundt sentrum og karl johan 🤔😂 Kom oss på plass på rudskogen der det blei rigga opp, og alle i historisk skulle stå samla. Opplegget i nm er rimelig tett program, mange klasser som kjører. Alle hadde 3 treningspass på fredagen. Teknisk kontroll gikk greit. Uansett, bilen var jo fullstendig uprøvd og det var masse småmekking fram til start... kom selfølgelig til oppstilling i siste liten,men kom meg utpå i første trening omsider. Merka fort at motoren sperra masse, fikk knapt 5000 rpm første 2 runder, før den økte litt til kanskje 6000 når kjørte inn i pit etter 4 runder, for og sjekke dekktrykk. Mens stod der og justerte litt ble heatet rødflagget, så det var det. Turtallsperra var forøvrig pga lav kjølevannstemp. Har mange muligheter til lage sperre i moderne datasprut, og har kanskje lagd meg for mange, vanntemp, oljetemp, oljetrykk etc.. Ye-ye,bilen overlevde iallefall et par runder. Neste treningspass var seinere på dagen, og kort tid før kom det skikkelig med regn. Regndekk hadde eg sett litt lett på, men hadde et sett med nye r dekk -egentlig tenkt til den andre bilen, men tenkte de kanskje kunne være med som trenings dekk/ regndekk. Så når regnet kom var det på med andre felger... eller nei! -De kom for langt ut i hjulbuen. Felgene hadde jo ikkje vært montert siden de blei tatt av bilen når kjøpte den, og pga de andre bbs har fått breiere inner ring har de blitt spacet ut pga klaring mot fjærbeina og coilovers bak. Så den trenings røk jo lett. Regnet fortsatte,så heiv oss på og fjerna spacere så håpet de kunne passe til siste trening. Som sagt,så gjort, fikk det til og passe. -gamle og uoppussa. (Nedprioritert) Men regnet fortsatte og kom meg utpå siste pass. Holdt på gå rett ut i første sving, såpeglatt føre og dekk gitt. Lunka rundt noen runder og kjente litt på bilen. Prøvde litt harde nedbremsinger og prøvde justere balansen med den innvendige justerings saken, kjentes som for masse bakbrems. Hadde ikke gjort ferdig varmeapparatet heller, så begynte dugge fælt også! Turtallsperra fremdeles for aggresiv etter forsøk på justering. Ecu`en sin interne loggefunksjon prøvde eg få til uten særlig suksess. Neste morgen var det meldt bedre vær så gjorde klart for slicks igjen. Fikk et par runder på warm up, før det nærma seg kvalifisering til 1. løp. Kjørte kval, bilen hang fremdeles isammen og fikk ny pers med ca 4 sek. Så første løp; stod klar og oppstillt, men sekundene og minuttene drog ut, og motoren begynte bli varm. Sleit forøvrig heile helga med at den var litt tungstarta, så og stoppe den og gamble med og få start igjen før det små batteriet var flatt igjen satt langt inne. -Så når endelig bilene begynte rulle utpå var den så varm at temp sperra i slo inn, som gjorde at max rpm på det tidspunktet var 1500.. klarte såvidt trille i gang og ut på banen på tomgang, håpte den fikk litt kjøling i bevegelse så sperra ga seg, men måtte ganske langt bortover mot angsten før den begynte kjøle særlig. De andre hadde jo selfgølgelig kjørt avgårde på oppvarmingsrunden, men tok de igjen før starten på langstrekka. La meg bakerst, føltest tryggest og kikke derfra 😂 Lå og kniva litt med et par-tre biler bak der et par runder før begynte føle meg komfortabel med tett kjøring. Klarte snurre på toppen inn mot breisladden så et par av de stakk avgårde. Prøvde justere litt på bremsene som fremdeles var for hissige bak. Syns den var veldig løs og nervøs på ræva etterhvert, og begynte spinne på innerhjulet.. tenkte diffen var dårlig. Kom meg nå til mål,faktisk som nr 2 i min klasse.. men var bare 3 i den klassen og siste brøt 😂 (cosworthen) Så måtte på pallen faktisk 😅 Yeye, var tross alt ganske fornøyd med at ingenting (tilsynelatende) hadde skjedd. Den sperra riktignok fremdeles altfor tidlig, og logginga mi var fremdeles lite hjelpsom. Når ting begynte føltes klar blei ferdigstilling av luftjekk opplegget også gjort (hadde venta lenge på et par fittings) + nedprioritering. Men fikk det sammen og jaggu løfta den seg 🤗 Litt lekkasje i et par av jekkene, men det kan nok overhales Så kom søndagen og siste løp. Diskuterte dette med at bilen var løs på ræva og ville endre litt på stab stagene for kjenne om det er noen forskjell. Da dukka det opp forklaringen, hadde kjørt uten stag foran, ene festet var slitt istykker og bolten borte. Fikk sydd isammen igjen og justerte samtidig staget stivere. Prøvde også justere mer på turtallssperrene mine. Så klart for løp igjen. Slike fellesstart er uvant ja.. blir fort litt passiv, så havna bak de eg egentlig var forbi, men kom meg ganske kjapt forbi de 3 eg lå og tulla med sist. Bilen kjentes bedre ut, og også mer turtall gjorde susen. Etter 1. runde kom nærme cosworthen igjen, og begynte få blod på tann, men solid bomgiring og bremsebom ned mot slakteren rota det til. Fikk kontakt igjen mot gamle depot og igjennom langsvingen. Følte fikk god utgang og ga på for og komme forbi.. følte eg var på vei forbi, men midt på strekka begynte den fuske litt.. trodde det var turtallsperra og girte opp, men det var ingen reaksjon. Trilla bortover mot svingen og kikka på temp måler, den stod på 110-120. Tenkte en kjøleslange hadde blåst. Motoren stoppa tvert når trødde inn clutch, nok ein rpm limit. Trille rundt svingen og til side... game over! Evakuerte ut av bilen og bak gjerdet. Et par meter bak bilen låg plutselig ei havarert vifte/vannpumpereim.. det forklarte jo saken! Blei henta og slept av banen. Kjedelig og ødelegge for de andre, heldigvis fikk de noen skikkelige runder til på slutten. Fikk bilen i depot igjen og åpna panseret... Og forklaringen var jo rimelig lett og finne. Rett og slett eine skrua i vannpumpa som hadde skrudd seg ut og inn i vannpumpehjulet. Gjorde ingen forsøk på og starte igjen, var på tide og pakke sammen og komme seg heimover! Dukka opp litt bilder i etterkant.
  4. Hehe, ja hadde jo noe greier liggende 😎 så passa bra og prøve her 🤗 Har vel et par i forbifarten.. EF613CEF-EFAE-4204-AB87-2952B7CC6EC2.MOV 4110626F-6EFD-4EFD-8A5D-BAEC99EE76E7.MOV
  5. Takk-takk.. filming,næææ ikkje fokusert på slikt enda 😎 litt for konsa på alle mulige detaljer og usikkerhetsmoment når kaster meg utpå bane 😆 Built for the track 🤗 Takk-takk.. begynne komme seg.. 🤗
  6. Stå på.. blir bra! Ta deg god tid og gjer dette skikkelig, komme ikkje til og angre..
  7. På flau tide med altfor sein update 🤦‍♀️ Blei hektisk vår og sommer med og prøve fullføre prosjektet.. ikkje uventa dukka det opp småting under montering og testing.. Motor og gir inn.. mellomaksel lager, var visst dårlig gjenger i karroseri, så litt forsterking måtte til. Alt elektrisk måtte opp og gå, med komplett nytt ledningsnett så var det jo endel potensielle bugs 😎 Annen case var tilpassing av understell/felger/innpress som var endra og litt sånn.. forsøk med custom spacer bak bremse senteret lite vellykka,så bestilte meg nytt senter til bremseskivene første uke mai, kom uti juli 😩 og når de kom så var det eine ute av senter.. godt gjort i cnc maskin 😳 Quick fix blei og bore opp litt bolt hullene så,fikk sentrert skiva sånn ca bra. Så var det på tide med oppstart! Gikk forsåvidt greit utenom en tenningsmodul som lurte oss med merkelig oppførsel som førte til dagevis med feilsøking på ledningsnettet. -sikkert litt av sjarmen! Så bar det i dynoen for innkjøring og lett justering. Gjorde det meste sjøl og pusta letta ut når konkluderte med det får væra godt nok til debut og testkjøring. Eineste som havarert var dynamoen/ laderegulatoren.. som nok fikk sjokk etter 25 år uten lading 😂 Når dette var på plass måtte litt dekor på plass før søknad/bilde taking til HTP på plass. -med slik søknad inne og registrert kunne bilen iallefall få kjøre 4 «prøveløp» - og det er godt nok for meg til og få testa litt. -deretter hurtig søking om lisens osv for og nå racing nm. Blir nok litt meir dekor seinere. Disse «m» stripene går jo litt motsatt av de vanlige man stort sett ser, men var slik «linder» teamet hadde, og også slik denne bilen hadde orginalt. Så måtte den super hjelpsomme sjefs mekaniker Alexander hjelpe til siste dager med sjekk av småting og fikk ordna hjulstilling. Viste seg og bli litt problem bak fordi ytterkant felger tar i hjulbue, derfor blei det lagt litt ekstra camber for og få den kjørbar i denne omgang. Deretter ca raceready og avgårde til rudskogen på racing nm 13-15 august. Funfact; Bilen hadde trilla nøyaktig 4 ganger av og på tilhenger, inn og ut av dynorommet, + ca 6-700 meter fra hjulstilling til parkering.. så den var ikkje akkurat velprøvd før debut i nm 😂 -ei heller sjåføren! To be continued...
  8. Enig med deg, tviler,på nye biler gir samme glede av og jobbe med. Når M2 kom for noen år sida, så var eg ganske sugen og kikka masse.. iallefall på bilder osv... men uansett sa magefølelsen meg at det var kjekkere med gamle biler. Syns fremdeles m2 er kule, aldri prøvd ein, men syns det er merkelig hvor ofte disse nye m2/3/4 skifter eigere.. egentlig mistenkelig, og med tanke på dyre og avanserte komponenter osv, så blir d no go og kjøpe noe sånt brukt. Nei.. bedre og bruke lillehjernen og mekke på gamle ting 😎
  9. Takk for det.. masse er jo rimelig bolt on egentlig, men selfølgelig endel pønsking og tilpassninger. Aldri dreve med disse racing greiene før, men gruppe A er jo faktisk rimelig basic standard biler med litt kjekkere deler på ☺️ samme var dtm også, men det utvikla seg til og bli mer og mer spesialisert og reine rør ramme biler igjen utover 90 tallet.. var der e30 måtte takke for seg. Viss man ser på e36 stw som vel var etterkommeren til e30, så er det enorm forskjell på teknikken der! (og også mindre lett for en hobbymekaniker) Takker.. ja, det med historisk racing er mye greier og sette seg inn i, må jo få slik HTP, og der endrer visst reglene seg omtrent etter dagsformen på FIA sine folk.. så det blir spennende! Har såvidt starta slik søknad, så time will show 😬 Fordelen her e jo at bilen var nesten komplett og hadde masse gamle orginale deler som jo er det konseptet med HTP skal være.. men eg har sikkert gått i noen feller 😆 Håpe jo og få kjørt litt, men begrenset med muligheter både med jobb og baner, så time will show! Første nm løp i år er planlagt til første helg i mai, det blir litt tidlig for meg, og sannsynligheten for flytting pga corona er vel også stor. BMW klubben har jo også planlagt masse løp, så får håpe eg får til et par et par! Takker.. tja.. det meste e prøv og feil... og google ☺️
  10. Liten påskeupdate her også. har egentlig skjedd fint lite siste uker, men litt ting falle stadig på plass. Fikk levert et sett ekstra med orginale senter til felgene. Et sett med slicks -dyreste dekkene eg har eigd.. by faaaaaaaaar 😂 solgte også de gamle bbs e50 eg hadde til ein hyggelig viss mr Pawel bmw. Han var så snill og tok med forsendelse til meg i samme sleng; 100 liter racefuel og litt annet snacks. Måtte prøvemontere.. ingen omleggingsmaskin her i huset, men fått med meg at disse er tenkt og skulle monteres ved og skru isammen delene, derfor også pakningsring. litt småjustering på ledninger og grov taping.. håpe alt er komt med 😎 også kobla isammen og testa utløserknappene til sentralslukkesystemet... er jo 2 elektriske knapper dette. Har vore litt finjustering og tenking på tilpasse kalipper, og klaring på innside felg mot fjær etc.. testa fjæringsvei f.eks. Her er custom spacer til kalippere og ny eloksert bakre feste til bærearm; sitter fint., men desverre så må eg konstruere spesial spacer bak skiva, ca11mm, og som må ha et langt senter igjennom skive senter og inn i senterbolt adapteren, så blir litt jobb i dreiebenk på sikt. Montert bakbremser også ettersom kalipperfestene har blitt sveist, og varme sveiser har tendens til dra litt her eller der,så blei det litt justering igjen på den eine ivertfall. Til slutt front og lykter montert for insirasjonens del 😂
  11. Flott prosjekt, kjekke biler altså!
  12. Hehe, takk for det Jan.. ja, må hoppa i det, ellers blir lite gjort.. kan jo fort bli litt overveldende med ting som skal settes inn i, men d går seg til.. Nå e jo ikkje du akkurat redd for og kaste deg ut i ting heller 😄 et godt forbilde 🤗
  13. Takk for det, men så ille e d nok ikkje 🤗 Utfordringen blir og komme seg på baner, blir liksom et stykke og reise uansett.. men den skal forhåpentlig brukes når muligheten byr seg 🤗 -men er redd det blir lite anledning og teste og sette opp understell etc (som eg har lite peil på) før evt på bane, så blir nok endel prøv og feil 😎
  14. Kjekt med alle kommentarer 🤗 Sokndal håper eg få prøvd ja, fantastisk med et sånt prosjekt i relativ ok nærhet! Er litt stillstand her, måtte rett og slett reise litt på jobb.. men samtidig blir tida brukt til litt fintenking og planlegging.. og bestilling av ting&tang.. det tar liksom aldri slutt på detaljer og ting som skal sys isammen 🙄 Gjer aldri ting så enkelt for meg selv heller, f.eks så har det enda opp med 3 forskjellige ordrer for og finne fittings til noe så enkelt som clutch rør og slange 🤐🤑 -grunnen er som følger; kjøpte ny motorsport spec slavesylinder, den hadde større bore for sikkert kjappere flow til og fra.. for og unytte dette må jo nesten resten av systemet matche med større deler.. (id på delene) -og røret ned må matche de to bremserørene som e såkalt pvf coated, så d har enda med mange timer med forsk... igjen 🤪 Var også i manko på rådelager, så disse er bestilt og på vei! Før reiste på jobb så fikk eg gjort litt.. meir finmåling på veiv, main lager.. endte opp med doble røde lager, som er org dimensjonen.. ingen poeng at lagrene er for trange. Disse endte opp med ca 0,05 til 0,055 klaring. Forskjellen mellom røde og blå lager ser ut til og være ca 0.01mm.. finslig, men viktig. Gjorde også et lite triks med thrustlageret som også gjorde på den andre s14 motoren.. den gikk med hard trykkplate, som nok litt knekken på thrustlageret. Derfor endte det med og stjele litt olje fra lageret og lede til thrust flaten. Har iallefall gått bra på den andre motoren! Disse motorsport oljepumpene gir ca 7 bar, så virker som nok olje Monterte også nye stempelringer. Brukte stempel ja.. Som en drøm med dette toolet! Fikk engasjert elektroavdelingen ein dag også, så har fått gjort litt der, og montert dashbordet.. Masse godt arbeid igjen på den fronten også 😎 yeah-yeah.. kveld visst!
  15. Haha, takk for det, men var litt voldsomme ord, spesielt frå ein supermann som deg #anbjørn
×
×
  • Create New...