BernhardB Skrevet Januar 27, 2012 Share Skrevet Januar 27, 2012 Dette er riktignok en "gammel" jobb, men har ikke orket å lage noe på den tidligere. Eier kontaktet meg via en bekjent av seg som hadde hatt sin bil inne hos meg tidligere, og han ønsket en full strekk på sin egen bil, jeg var ikke vond å be på dette og tid ble booket inn. Bilen er en Rossorød Ferrari 360 Modena F1 hvor motor er en 3.6 med 400hk. Front, sideskjørt og diffusor er oppgradert til Challenge Stradale, speilene er fra MA Carbon Design og felgene er noen solide 19 tommere fra Novitech skodd med Michelin Pilot Sport Cup. Dimensjonen bak er på voksne 345/30/19, så det er godt med veigrep til den kraftige motoren. Bilen ble overlevert og den dagen jeg skulle starte på bilen så hadde jeg besøk av både Truls og øHN. Takk til Truls som tok en hel haug av ubrukelige bilder Dette blir en ganske bildetung tråd, men regner med at det ikke er så mange som har noe imot dette Litt før bilder: Startet som vanlig med å legge Scholl Concepts Rim 7 på felgene for mest effektivt løsne opp møkk. Felgene skal som vanlig av bilen, men det er alltid greit å ta en runde på de for å få av den værste møkka. Mens felgrens fikk stå og jobbe så var det på tide med å fjerne litt asfalt, og der fikk Prickbort lov til å jobbe litt først: Etter at Prickbort hadde fått virke i 5-6min gikk jeg over hele bilen med Scholl Concepts Rapid 9000: Tilslutt skummet jeg hele bilen med Valet Pro Orange Prewash, ren i skumkanonens beholder og nesten på full styrke ut av kanonen: Dette fikk stå og renne av seg i 7-8min før det var tid for spyling: Hjulhus slipper selvsagt ikke unna: Håndvask ble deretter gjort med Mothers mitt og CG Glossworkz: "Italian Stalion!" Så ble dette spylt av igjen: CarPro Iron-X tilslutt: Surfex 1/1 på dekk: Dette ble ufattelig mye bilder av vask, dessverre har jeg ikke like mange bilder fra resten, men noe er det da. Her kommer ihvertfall litt bilder av det jeg hadde å jobbe med: Jeg testet litt forskjellige komboer: Scholl Concepts S17+/ Svart Scholl Scholl Concepts S17+/Orange Scholl Scholl Concepts S17+/Blå Scholl Scholl Concepts S3G/Orange Scholl Scholl Concepts S3G/Gul Scholl Alle kombinasjoner var med Rupes maskin og stor pad, jeg falt til ro på sistnevnte kombo. 50/50 bilder er vel alltid populært? Så var det hjulene sin tur til å tas av, og først og fremst ble jeg imponert over str på hjulene: Til venstre står det ene 20 toms hjulet mitt: Litt støv blir det jo: Samme vaskeprosedyre som tidligere, bare av bilen denne gang: Deretter ble de tørket og renset med Swissvax Cleaner Fluid og satt inn med Swissvax Autobahn: Satte inn dekkene med Swissvax Pneu: Litt mer 50/50: Capristoeksosen trengte også litt TLC(Det første bildet er dessverre blury): Finito: Dessverre så lot det seg ikke gjøre å shine opp rørene på ut og inn fra eksosen: Bremser og hjulkasser ble også gått over: Jeg glemte faktisk å ta bilde av caliperne, men de ble renset med Swissvax Cleaner Fluid og Swissvax Autobahn. Litt random bilder av lakk: Nå ser det litt bedre ut: Ojsann: Tyggern var også innom: Hva gjelder finpolering så ble dette en utfordring, men jeg mener å huske at jeg gikk over hele bilen med Scholl Concepts S17+ sammen med svart Scholl på Makita. Spredde på 600rpm, 1 runde, opp til 900 rpm 2 runder, 1200rpm 2 runder og ned på 600rpm 1 runde. Deretter så fant jeg til syvende og sist ut at svart Uber sammen med Menzerna 106FF på roterende "Spesial" gjorde en meget god jobb. Dette var etter at jeg hadde vært innom omtrent alt jeg har fra Lahega til Scholl og ved en tilfeldighet tenkte jeg at at det skader ikke å prøve, jeg har jo prøvd alt annet. Og jaggu fungerte det. Jeg slet med mircroswirls fra de andre polishene, men endelig ble det bra. Og slik så det ut: Mattene hadde sett noen tunge dager: Støvsuget: Passasjersiden ble også titt, matten her ser selvsagt penere ut. Før: Støvsugd: Her blir førermatte renset med Scholl Concepts Speed 9000 og Foma Combivac: Eksosstussene trenger litt omsorg også, disse var vriene å ta bilder av synes jeg: Etter: Motorrom fikk også smake litt: Før: Etter: Så gikk jeg over til interiøret igjen, skrudde ut stoler og oppdaget at det fortsatt lå igjen plast på gulvet: Setene hadde de vanlige slitasjemerkene som sportseter normalt har. Dette skulle jeg gjøre noe med, så jeg bestilte skinnfarge fra Swissvax som skulle komme med Express fra Sveits da dette hastet. Meeen, her hadde det skjedd en svikt i kommunikasjonen mellom Norge og Sveits, så Sveits sendte dette med Ekstrem Treg Levering, så det tok faktisk 5 uker før jeg fikk fargen. Jeg var selvsagt frustrert, Kim hos Swissvax var frustrert og kunde var irritert. Tilslutt kunne jeg ikke vente lengre, så jeg måtte bruke fargen fra denne: http://www.detailersclub.no/forum/topic/10405-bas-detailed-2005-porsche-997-cab Jeg blandet til noe som var 99% identiskt med Ferrarifargen og brukte dette. Kim hos Swissvax ordnet opp på eksemplarisk måte så all ære til deg for dette Kim. Setet før: Renses: Slipes: Deretter renset jeg setet med Lighterbensin for å fjerne fettet som ligger i skinnet. Dette gjøres for å gi fargen best mulig heft. Deretter satte jeg inn setene med Swissvax Leather Milk. Bilen hadde mye støv og poleringsstøv på seg etter å ha stått rolig i mange uker, så den ble kjørt ut for å spyles: Swissvax Scuderia ligger og koser seg: Bilen er ferdig innvendig og setet er montert inn igjen: Setet som ble farget opp, eier så ikke hvor det var farget: På passasjersiden: Ferdig bil: Voksrester på tanklokket dessverre: Det var det, takk for meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Januar 27, 2012 Share Skrevet Januar 27, 2012 Ekstremt bra jobb av en ekstremt pen bil! (hadde bare dash'en vært penere...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Farrukh M Skrevet Januar 27, 2012 Share Skrevet Januar 27, 2012 Veldi bra jobbet . Men var overasket over tilstand til Ferrari virker som eier brukte den som søppelbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BernhardB Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2012 Takk for det. Da regner jeg vel egentlig med at du skrur ut seter i bilen din når du støvsuger den innvendig, og at du setter av 3-4 timer til å rense gulvteppene i bilen hver gang Husk at bilen var 12 år gammel på det aktuelle tidspunktet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Januar 27, 2012 Share Skrevet Januar 27, 2012 Det er nesten helt utrolig at denne bilen er 12 år... Må ha vært en skikkelig kosejobb. Du leverer supre resultater som vanlig! Blir inspirert av jobbene dine Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Farrukh M Skrevet Januar 27, 2012 Share Skrevet Januar 27, 2012 Nå kan ikke en super sport bil skal være like slitt som daglig dags bil, jeg tar ut seter minst 1 gang i år og renser bilen. Lakken på ferrari virker som ingen har rørt den i 12 år. Åssen var kvalitet på 360? jeg har kjørt en god del 355 f1 spider og ble overasket over hvor elendig interiør kvalitet den hadde men glemmer alt når tak er nede og brølling fra Ferrari V8 maserer ørene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwrob Skrevet Januar 27, 2012 Share Skrevet Januar 27, 2012 Kvaliteten på en 360 gjenspeiles jo på prisen.... Hvis du mener Ferrari er elendig og har en til overs tar jeg gjerne imot Husk også at de fleste som har råd til sånne biler pleier ikke å demontere hele bilen for å rengjøre akkurat.. + at de mest antagelig bare bruker sånne "bilpleie" firmaer som ikke kan en dritt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BernhardB Skrevet Januar 27, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2012 Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Hvis du mener at bilen var slitt som en hverdagslig bil så får det stå for din regning.. Han hadde bilen inne hos ett lokalt firma i Oslo i 2010 som da ikke gjorde jobben sin veldig bra, enkelte eier dessverre ikke yrkesstolthet... Forøvrig er skinnet på sportsbiler alltid slitt på det stedet som jeg viser grunnet setekonstruksjonen.. Det gjelder BMW, MB, Audi, Porsche, Ferrari, Lamborghini, Lada osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå