Gå til innhold

BAS Detailed: 1999 Rossorød Ferrari 360 Modena F1


 Share

Anbefalte innlegg

Dette er riktignok en "gammel" jobb, men har ikke orket å lage noe på den tidligere.

Eier kontaktet meg via en bekjent av seg som hadde hatt sin bil inne hos meg tidligere, og han ønsket en full strekk på sin egen bil, jeg var ikke vond å be på dette og tid ble booket inn.

Bilen er en Rossorød Ferrari 360 Modena F1 hvor motor er en 3.6 med 400hk. Front, sideskjørt og diffusor er oppgradert til Challenge Stradale, speilene er fra MA Carbon Design og felgene er noen solide 19 tommere fra Novitech skodd med Michelin Pilot Sport Cup. Dimensjonen bak er på voksne 345/30/19, så det er godt med veigrep til den kraftige motoren.

Bilen ble overlevert og den dagen jeg skulle starte på bilen så hadde jeg besøk av både Truls og øHN. Takk til Truls som tok en hel haug av ubrukelige bilder :)

Dette blir en ganske bildetung tråd, men regner med at det ikke er så mange som har noe imot dette :)

Litt før bilder:

DSC_0005.jpg

DSC_0006.jpg

DSC_0010.jpg

DSC_0012.jpg

DSC_0013.jpg

DSC_0014.jpg

Startet som vanlig med å legge Scholl Concepts Rim 7 på felgene for mest effektivt løsne opp møkk. Felgene skal som vanlig av bilen, men det er alltid greit å ta en runde på de for å få av den værste møkka.

DSC_0017.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0022.jpg

DSC_0037.jpg

DSC_0041.jpg

Mens felgrens fikk stå og jobbe så var det på tide med å fjerne litt asfalt, og der fikk Prickbort lov til å jobbe litt først:

DSC_0036.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0048.jpg

Etter at Prickbort hadde fått virke i 5-6min gikk jeg over hele bilen med Scholl Concepts Rapid 9000:

DSC_0062.jpg

DSC_0063.jpg

DSC_0065.jpg

DSC_0067.jpg

DSC_0068.jpg

DSC_0069.jpg

Tilslutt skummet jeg hele bilen med Valet Pro Orange Prewash, ren i skumkanonens beholder og nesten på full styrke ut av kanonen:

DSC_0077.jpg

DSC_0078.jpg

DSC_0079.jpg

DSC_0082.jpg

DSC_0084.jpg

DSC_0086.jpg

DSC_0088.jpg

DSC_0090.jpg

DSC_0097.jpg

DSC_0100.jpg

Dette fikk stå og renne av seg i 7-8min før det var tid for spyling:

DSC_0104.jpg

DSC_0105.jpg

DSC_0106.jpg

DSC_0107.jpg

DSC_0110.jpg

DSC_0111.jpg

DSC_0113.jpg

DSC_0114.jpg

DSC_0115.jpg

DSC_0116.jpg

DSC_0117.jpg

DSC_0120.jpg

Hjulhus slipper selvsagt ikke unna:

DSC_0131.jpg

DSC_0132.jpg

DSC_0139.jpg

DSC_0155.jpg

DSC_0152.jpg

Håndvask ble deretter gjort med Mothers mitt og CG Glossworkz:

DSC_0161.jpg

DSC_0164.jpg

DSC_0165.jpg

DSC_0170.jpg

DSC_0181.jpg

DSC_0183.jpg

DSC_0186.jpg

DSC_0189.jpg

"Italian Stalion!"

DSC_0184.jpg

Så ble dette spylt av igjen:

DSC_0204.jpg

DSC_0205.jpg

DSC_0206.jpg

CarPro Iron-X tilslutt:

DSC_0210.jpg

DSC_0211.jpg

DSC_0215.jpg

DSC_0229.jpg

Surfex 1/1 på dekk:

DSC_0225.jpg

DSC_0226.jpg

DSC_0229.jpg

Dette ble ufattelig mye bilder av vask, dessverre har jeg ikke like mange bilder fra resten, men noe er det da.

Her kommer ihvertfall litt bilder av det jeg hadde å jobbe med:

DSC_0239.jpg

DSC_0240.jpg

DSC_0241.jpg

DSC_0249.jpg

DSC_0250.jpg

DSC_0251.jpg

Jeg testet litt forskjellige komboer:

Scholl Concepts S17+/ Svart Scholl

Scholl Concepts S17+/Orange Scholl

Scholl Concepts S17+/Blå Scholl

Scholl Concepts S3G/Orange Scholl

Scholl Concepts S3G/Gul Scholl

Alle kombinasjoner var med Rupes maskin og stor pad, jeg falt til ro på sistnevnte kombo.

50/50 bilder er vel alltid populært?

DSC_0242.jpg

DSC_0243.jpg

DSC_0244.jpg

DSC_0245.jpg

DSC_0247.jpg

DSC_0254.jpg

DSC_0255.jpg

DSC_0256.jpg

Så var det hjulene sin tur til å tas av, og først og fremst ble jeg imponert over str på hjulene:

DSC_0257.jpg

Til venstre står det ene 20 toms hjulet mitt:

DSC_0258.jpg

Litt støv blir det jo:

DSC_0259.jpg

DSC_0261.jpg

Samme vaskeprosedyre som tidligere, bare av bilen denne gang:

DSC_0263.jpg

DSC_0264.jpg

DSC_0265.jpg

DSC_0266.jpg

Deretter ble de tørket og renset med Swissvax Cleaner Fluid og satt inn med Swissvax Autobahn:

DSC_0291.jpg

DSC_0292.jpg

Satte inn dekkene med Swissvax Pneu:

DSC_0314.jpg

Litt mer 50/50:

DSC_0268.jpg

DSC_0269.jpg

Capristoeksosen trengte også litt TLC(Det første bildet er dessverre blury):

DSC_0272.jpg

DSC_0273.jpg

DSC_0276.jpg

DSC_0278.jpg

DSC_0279.jpg

DSC_0280.jpg

DSC_0281.jpg

DSC_0282.jpg

Finito:

DSC_0283.jpg

DSC_0284.jpg

Dessverre så lot det seg ikke gjøre å shine opp rørene på ut og inn fra eksosen:

DSC_0285.jpg

Bremser og hjulkasser ble også gått over:

DSC_0286.jpg

DSC_0290.jpg

Jeg glemte faktisk å ta bilde av caliperne, men de ble renset med Swissvax Cleaner Fluid og Swissvax Autobahn.

Litt random bilder av lakk:

DSC_0315.jpg

DSC_0316.jpg

DSC_0317.jpg

DSC_0318.jpg

Nå ser det litt bedre ut:

DSC_0319.jpg

Ojsann:

DSC_0321.jpg

Tyggern var også innom:

DSC_0329.jpg

DSC_0331.jpg

Hva gjelder finpolering så ble dette en utfordring, men jeg mener å huske at jeg gikk over hele bilen med Scholl Concepts S17+ sammen med svart Scholl på Makita. Spredde på 600rpm, 1 runde, opp til 900 rpm 2 runder, 1200rpm 2 runder og ned på 600rpm 1 runde.

Deretter så fant jeg til syvende og sist ut at svart Uber sammen med Menzerna 106FF på roterende "Spesial" gjorde en meget god jobb. Dette var etter at jeg hadde vært innom omtrent alt jeg har fra Lahega til Scholl og ved en tilfeldighet tenkte jeg at at det skader ikke å prøve, jeg har jo prøvd alt annet. Og jaggu fungerte det.

Jeg slet med mircroswirls fra de andre polishene, men endelig ble det bra.

Og slik så det ut:

DSC_0323.jpg

DSC_0324.jpg

DSC_0325.jpg

Mattene hadde sett noen tunge dager:

DSC_0326.jpg

DSC_0327.jpg

DSC_0328.jpg

Støvsuget:

DSC_0332.jpg

DSC_0333.jpg

Passasjersiden ble også titt, matten her ser selvsagt penere ut.

Før:

DSC_0334.jpg

Støvsugd:

DSC_0335.jpg

Her blir førermatte renset med Scholl Concepts Speed 9000 og Foma Combivac:

DSC_0336.jpg

Eksosstussene trenger litt omsorg også, disse var vriene å ta bilder av synes jeg:

DSC_0337.jpg

DSC_0338.jpg

Etter:

DSC_0339.jpg

DSC_0340.jpg

DSC_0342.jpg

DSC_0343.jpg

DSC_0344.jpg

Motorrom fikk også smake litt:

Før:

DSC_0345.jpg

Etter:

DSC_0346.jpg

DSC_0347.jpg

Så gikk jeg over til interiøret igjen, skrudde ut stoler og oppdaget at det fortsatt lå igjen plast på gulvet:

DSC_0425.jpg

DSC_0426.jpg

DSC_0427.jpg

DSC_0428.jpg

DSC_0429.jpg

DSC_0430.jpg

DSC_0432.jpg

Setene hadde de vanlige slitasjemerkene som sportseter normalt har. Dette skulle jeg gjøre noe med, så jeg bestilte skinnfarge fra Swissvax som skulle komme med Express fra Sveits da dette hastet. Meeen, her hadde det skjedd en svikt i kommunikasjonen mellom Norge og Sveits, så Sveits sendte dette med Ekstrem Treg Levering, så det tok faktisk 5 uker før jeg fikk fargen. Jeg var selvsagt frustrert, Kim hos Swissvax var frustrert og kunde var irritert. Tilslutt kunne jeg ikke vente lengre, så jeg måtte bruke fargen fra denne: http://www.detailersclub.no/forum/topic/10405-bas-detailed-2005-porsche-997-cab

Jeg blandet til noe som var 99% identiskt med Ferrarifargen og brukte dette. Kim hos Swissvax ordnet opp på eksemplarisk måte så all ære til deg for dette Kim.

Setet før:

DSC_0433.jpg

DSC_0434.jpg

Renses:

DSC_0436.jpg

DSC_0437.jpg

DSC_0438.jpg

Slipes:

DSC_0441.jpg

DSC_0442.jpg

Deretter renset jeg setet med Lighterbensin for å fjerne fettet som ligger i skinnet. Dette gjøres for å gi fargen best mulig heft. Deretter satte jeg inn setene med Swissvax Leather Milk.

Bilen hadde mye støv og poleringsstøv på seg etter å ha stått rolig i mange uker, så den ble kjørt ut for å spyles:

DSC_0443.jpg

DSC_0444.jpg

Swissvax Scuderia ligger og koser seg:

DSC_0445.jpg

DSC_0446.jpg

Bilen er ferdig innvendig og setet er montert inn igjen:

DSC_0449.jpg

DSC_0450.jpg

Setet som ble farget opp, eier så ikke hvor det var farget:

DSC_0451.jpg

På passasjersiden:

DSC_0452.jpg

DSC_0454.jpg

Ferdig bil:

DSC_0455.jpg

Voksrester på tanklokket dessverre:

DSC_0456.jpg

DSC_0457.jpg

DSC_0458.jpg

DSC_0459.jpg

DSC_0460.jpg

DSC_0461.jpg

Det var det, takk for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke en super sport bil skal være like slitt som daglig dags bil, jeg tar ut seter minst 1 gang i år og renser bilen.

Lakken på ferrari virker som ingen har rørt den i 12 år.

Åssen var kvalitet på 360? jeg har kjørt en god del 355 f1 spider og ble overasket over hvor elendig interiør kvalitet den hadde men glemmer alt når tak er nede og brølling fra Ferrari V8 maserer ørene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på en 360 gjenspeiles jo på prisen.... Hvis du mener Ferrari er elendig og har en til overs tar jeg gjerne imot :P

Husk også at de fleste som har råd til sånne biler pleier ikke å demontere hele bilen for å rengjøre akkurat.. + at de mest antagelig bare bruker sånne "bilpleie" firmaer som ikke kan en dritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Hvis du mener at bilen var slitt som en hverdagslig bil så får det stå for din regning..

Han hadde bilen inne hos ett lokalt firma i Oslo i 2010 som da ikke gjorde jobben sin veldig bra, enkelte eier dessverre ikke yrkesstolthet...

Forøvrig er skinnet på sportsbiler alltid slitt på det stedet som jeg viser grunnet setekonstruksjonen.. Det gjelder BMW, MB, Audi, Porsche, Ferrari, Lamborghini, Lada osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...