Gå til innhold

E39: Drivaksling har hoppet ut fra diffen (Se bilder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Oppdatering:

-Funnet feilen!

Se bilder lenger ned :shock:

-Viste seg at mellomakselen snurrer rundt menst bilen står i nøytral med håndbrekket på. Så det er nok trøbbel i diffen eller noe slikt. Tanken streifet meg flere ganger siden det rumla litt bak og rapinga kom når jeg satte den i park (forståelig, da akslingen gikk fort rundt som om bilen trillet).

Men solonoiden ved girspaken driver og klikker hurtig av og til, kan det være for den reagerer på at akslingen går rundt?

Så heldigvis, blir det sikkert ikke så dyrt likavel. Men jeg lurer fælt på hva i alle dager som gjør at den skal ta kveld etter 212 tusen, og ikke noe spesiell rævkjøring fra min side. :shock:

Orginal post:

Starta bilen 5 min før jeg dro fra jobb i dag, etter å ha kjørt 1-2 min plutselig steg turtalle som om den hadde hoppet i nøytral. Jeg slapp gassen og prøvde igjen, samme greia. :evil:

Mistet da farten og oppdaget at den ikke ville gå fremmover. Svinget ut i siden og prøvde og ta løst, ingenting skjer, verken frem eller bak. :x

Ble stående en stund på tomgang og lurte på hva faen jeg skulle gjøre nå, og etter og ha satt den i D og N flere ganger oppdaget jeg etter hvert at det kommer en svak rumlelyd når den står i D, men høres ut som det kommer fra bakdelen av bilen :? Etter en liten stund til hørte jeg en klikkelyd fra midtkonsollen rundt girstanga, lignende lyd som kommer når du trykker på bremsa, den kom flere ganger, hurtig av og til, selv om den sto i P. Prøvde og sette den i manuell også, men samme greia uansett.

Jeg skiftet mellom P,R,N og D frem og tilbake, plutselig kom det en "rapelyd" når jeg setter den fra R til P, høres ut som en setter en manuell i revers rett etter at man har ruset opp motoren, så girkassa fortsatt går feil vei.. Dette skjer av og til mellom N og P også.

Eneste som har vært "galt" med girkassa før, er at når den har stått over natta eller 7-8 timer så tar det litt tid før den "kobler inn" når jeg setter den i D, slurer pittelitt og gjør et lite rykk og etter det er alt normalt. Oljen ble bytta i fjor sommer ca. Ble ingen forskjell fra før og etter.

Har ikke fått hentet hjem bilen enda, men skal slepe den hjem i løpet av kvelden.

Noen som har noen oppløftende ideer? Denne dagen gikk fra hvit til svart på et blunk... :cry: Syns det var litt merkelig med de klikkelydene fra girstanga.. Ingen feilmeldinger i speedometeret heller :?

F

Skrevet
autsj da... kanskje prøve ringe disse å spørre hvis ikke du får noen bra svar her...

http://rats.no/

Dem har jeg prøvd og ringe mange ganger før, tar aldri telefonen... Av og til fått svar på mail da :roll: Men spørs om jeg får sende dem en mail etter jeg har fått undersøkt litt mer.

F

Skrevet

Høres ut som om det ligger etter kassa, eventuelt splines på aksel ut fra kasse. Kryss mellomaksel. Diff. Drivknuter på stikkaksler.

Jekk opp bilen på ene siden og snurr på hjulet mens bilen står i park og se hva som skjer da.

Eller på en annen måte... Sjekk om bilen blir stående i park uten handbrekk i nedoverbakke etter dette skjedde.

Grunnlaget jeg har for og tro dette er fordi den rapingen du hørte da du satt den fra R til park muligens var sperretappen til park som rapet før den gikk i inngrep. Som igjen betyr at girkasse/utgående aksel gikk rundt om du skjønner.

Jeg tar sikkert feil, men verdt en sjekk.

Skrevet

Grunnlaget jeg har for og tro dette er fordi den rapingen du hørte da du satt den fra R til park muligens var sperretappen til park som rapet før den gikk i inngrep. Som igjen betyr at girkasse/utgående aksel gikk rundt om du skjønner.

Jeg tar sikkert feil, men verdt en sjekk.

Var akkurat dette jeg også funderte på menst jeg satt i bilen og tenkte. Siden det buldret litt bak liksom, samt den lyden. Hørtes ut som mellomakselen spant fort som om bilen var i bevegelse og da vil det jo lage stygge lyder når man setter den i park.

Jeg fikk slept bilen hjem til foreldra mine i sta, etter jeg parkerte, sto bilen og gikk på tomgang og jeg lyste under bak med akselen, og ganske riktig, MELLOMAKSELEN GIKK RUNDT MENST KASSA STO I N :D

Ikke noe og være gla for, men bedre en at kassa hadde tatt kveld vertfall! :) Skal jekke den opp i morgen og kikke litt nærmere på det. I værste fall må jeg vel bytte hele diffen.

Men da er spørsmålet, hva i alle dager kan ha gjort at dette skjedde? :shock: Jeg kjørte med jevn gass i 40-50 da det skjedde, spilte LITT høy musikk, så hørte ikke noe dunk eller noe, men hørte at turtallet steg mye (var opp i ca 3000 rpm). Så da skrudde jeg ned og merket at framdriften var borte.

Så da må jeg vel mest sansynelig kikke etter ny diff. :)

Er det foresten mye i og bytte diffen? Stikkakslinger og mellomaksel + et par bolter som holder den på plass? :)

F

Skrevet

Kan muligens være indre drivaksel ledd som er kaputt. Det ser du jo fort også.

Hadde en M5 for en del år siden, og der gikk indre krysset på stikkaksel helt uten videre midt i byen. Bare ett lite knepp og vips. Nesten null fremdrift. Den hadde diffbrems, så den ruslet pent bortover på tomgang heldigvis, da dette var en lørdags kveld.

Ta og snurr rundt på det som er slik at du med sikkerhet ser hvor bruddet på drivlinja er. Er krysset deff, så vil den klumpsen ut fra diffen (medbringer) snurre rundt sammen med gummibelgen dersom den ikke er revet i stykker.

Har ikke skiftet diff på e39, men vil tro det er en grei jobb uten så alt for mye tullball.

Skrevet
Kan muligens være indre drivaksel ledd som er kaputt. Det ser du jo fort også.

Hadde en M5 for en del år siden, og der gikk indre krysset på stikkaksel helt uten videre midt i byen. Bare ett lite knepp og vips. Nesten null fremdrift. Den hadde diffbrems, så den ruslet pent bortover på tomgang heldigvis, da dette var en lørdags kveld.

Ta og snurr rundt på det som er slik at du med sikkerhet ser hvor bruddet på drivlinja er. Er krysset deff, så vil den klumpsen ut fra diffen (medbringer) snurre rundt sammen med gummibelgen dersom den ikke er revet i stykker.

Har ikke skiftet diff på e39, men vil tro det er en grei jobb uten så alt for mye tullball.

Ja, virker merkelig at en slik klump skal gå "så lett", virker mer logisk at det kan være et drivledd ja. Skal se nærmere i morgen, ser vel fort om det er utvendig brudd vis jeg holder igjen mellom aksel og snurrer på hjul osv. :) Får krysse fingrene og håpe på det beste. :)

Skrevet

Solenoidens oppførsel kan jeg ikke si noe om, men kan være at elektronikk/girkassemodulen rabler litt da den ikke registrere fremdrift (ABS sensorer) men utgående drivverk går rundt.

Bare du kommer deg under, så finner du nok lett ut hvor feilen befinner seg ved litt snurring på hjul ja.

Lykke til. ;)

Skrevet

Hei, virker som ballder her har endel peiling. Sitter selv med en E39 98 mod touring. Der jeg i senere tid har hørt at når det sette i D eller alle framaddgående gir, så hører jeg en fin liten rassling sånn rundt girkasse/mellomaksling området. Dette gjelder da ekke i Revers, park eller nøytral.

Kanskje du har noen formening om dette?

Var ikke meningen å stjele noens tråd, slik at det er sakt :)

Var ikke meningen å stjele tråden hern. Så det er sagt

Skrevet

Da må du nesten bare få bilen på bukk og lytte deg frem til mer eksakt hvor lyden (raslingen) kommer fra.

Kan være så enkelt som ett varme skjold eller løst klammer på f.eks. eksos som får litt spillerom ved bestemt turtall og vridning.

Vet at solenoid kan lage rasle/ dure lyd i det den settes i gir, men har desverre ingen annen erfaring og dele enn at kassa på dodgen min også durer i 2-3 sekunder når den settes i gir ved kald kasse. Hvorfor aner jeg ikke, men har blitt fortalt av folk som visstnok skal være gode på automat kasser at dette ikke er noe og bry seg om.

Skrevet

Da har jeg vært under bilen og undersøkt, og funnet feilen.

Se bilder (Sorry at dem er opp ned, jeg retta dem før jeg lasta dem opp, men de har vist tilta igjen :x Se for dere at bilen ligger på taket :roll: ):

2-6.jpg

3-3.jpg

1-6.jpg

Da lurer jeg på:

-Hva har skjedd her? :shock:

-Hva gjør jeg med det? :?

-Er det fare for at noe har tatt skade? :x

Alt annet rundt så forholdsvis greit ut, så ikke ut som noe var løst ellers i oppheng, alt så ganske normalt ut, av det jeg så når jeg jekka opp og krøp under. :|

Hjelp? :whut:

Skrevet

Skru løs, ta ut medbringeren. Må da være splines som har tatt skade. og er du virkelig uheldig så har du ødelagt deler av de inni diffen.

Er et klips inni selve klumpen som skal holde akslingen på plass. Mulig den har tatt kvelden

Skrevet
Du har vel ikke heiset opp bilen ved å sette jekken på diffen?

Problemet med det er?

Jeg vil da tro at fester og ikke minst foringer til diffen ikke helt tåler vekta? Er jo et par kilo som skal opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...