Gå til innhold

Vanos tikking? Enda et nytt problem. :( E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hele tiden hatt svak tikking i motoren, prøvd motorrens og feilsøkt en del uten å bli noe klokere. Men nå for noen dager siden så kom det en slags skrangle lyd fra motoren, tenkte ikke noe over det siden det kom på kald motor, men var der selv når jeg hadde kjørt i 20-30 minutter.

Og nå så jeg litt mer på det, og det er skrangling fra fronten og denne skranglingen øker/skifter lyd ved turtall. Kan det være vanosen? Har enkel vanos, BMW E39 523ia. Også tok jeg ut peile pinnen for å sjekke oljenivå og der var oljen blank og fin. Men når jeg åpnet olje påfyllingslokket for å fylle på litt olje oppdaget jeg gul aktig olje på undersiden av lokket og litt der hvor lokket sitter. (se bilde)

82g6cwdcc7p8nyut8wqh.jpg

Skrevet

Er vel mest sannsynlig vanosen som må overhales. Hvis det er noen som har verktøy til det og vil ta for seg jobben mot betaling selvfølgelig får si ifra. Helst i nærheten av Oslo. :-)

Skrevet

Å bytte vanos er en unødvendig dyr løsning. Kjøp heller o-ringer og lager til vanosen fra http://www.beisansystems.com/

Dette fjernet all skrangling på min m50tub20 samtidig som den ble tydelig sterkere på lavt turtall.

Jeg overhalte min uten å låse av kammer og veiv. Bare pass på at kammer og veiv står i O|T posisjon hele tiden, etter montering drar du motoren rundt 2 runder. Da skal merkene fremdeles stemme.

Skrevet

Gjør som nevnt over og vær uhyggelig nøye. Jeg har gjort det på to m50 motorer med godt resultat :D Mistet dog en skive over den ene pluggen på gang nummer to (satt meg tilbake 1,5 timer!) :lol: Bytt likegodt toppdekselpakning og pakningene til boltene som holder toppdekselpakninga (15stk?) om det ikke er gjort før. Ny pakning til vanosenheten er også fint å ha i tillegg til o-ringene :)

Skrevet
Å bytte vanos er en unødvendig dyr løsning. Kjøp heller o-ringer og lager til vanosen fra http://www.beisansystems.com/

Dette fjernet all skrangling på min m50tub20 samtidig som den ble tydelig sterkere på lavt turtall.

Jeg overhalte min uten å låse av kammer og veiv. Bare pass på at kammer og veiv står i O|T posisjon hele tiden, etter montering drar du motoren rundt 2 runder. Da skal merkene fremdeles stemme.

Ja, overhale den da med andre ord. Regner med at du har dobbel vanos på bilen din? :-) For enkel vanosen må man låse veis og kam. :) Men hvis jeg får tak i riktig verktøy så gjør jeg det selv.

Skrevet
Gjør som nevnt over og vær uhyggelig nøye. Jeg har gjort det på to m50 motorer med godt resultat :D Mistet dog en skive over den ene pluggen på gang nummer to (satt meg tilbake 1,5 timer!) :lol: Bytt likegodt toppdekselpakning og pakningene til boltene som holder toppdekselpakninga (15stk?) om det ikke er gjort før. Ny pakning til vanosenheten er også fint å ha i tillegg til o-ringene :)

Hehe, er dette snakk om singel eller dobbel vanos? Mye mindre jobb på dobbel vanosen har jeg hørt. Hvis det ikke vært snakk om spesial låse verktøy hadde jeg bare gått løs på det, men er vel ikke så lett dette her. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...