sufii Skrevet Februar 2, 2012 Skrevet Februar 2, 2012 Har hele tiden hatt svak tikking i motoren, prøvd motorrens og feilsøkt en del uten å bli noe klokere. Men nå for noen dager siden så kom det en slags skrangle lyd fra motoren, tenkte ikke noe over det siden det kom på kald motor, men var der selv når jeg hadde kjørt i 20-30 minutter. Og nå så jeg litt mer på det, og det er skrangling fra fronten og denne skranglingen øker/skifter lyd ved turtall. Kan det være vanosen? Har enkel vanos, BMW E39 523ia. Også tok jeg ut peile pinnen for å sjekke oljenivå og der var oljen blank og fin. Men når jeg åpnet olje påfyllingslokket for å fylle på litt olje oppdaget jeg gul aktig olje på undersiden av lokket og litt der hvor lokket sitter. (se bilde)
kaeiko Skrevet Februar 2, 2012 Skrevet Februar 2, 2012 Det gulaktige er kondens, så det er ikke noe å bekymre seg for. Det er helt vanlig
sufii Skrevet Februar 2, 2012 Forfatter Skrevet Februar 2, 2012 Åh, håper virkelig det bare er kondens.
sufii Skrevet Februar 2, 2012 Forfatter Skrevet Februar 2, 2012 Er vel mest sannsynlig vanosen som må overhales. Hvis det er noen som har verktøy til det og vil ta for seg jobben mot betaling selvfølgelig får si ifra. Helst i nærheten av Oslo.
sufii Skrevet Februar 3, 2012 Forfatter Skrevet Februar 3, 2012 Farlig å kjøre rundt med defekt vanos ? Eller?
dag sverre lange Skrevet Februar 4, 2012 Skrevet Februar 4, 2012 viewtopic.php?f=1&t=216718 Kan hende han her kan svare på en del spm...
sufii Skrevet Februar 5, 2012 Forfatter Skrevet Februar 5, 2012 Tenker å bytte vanos, er vel ingen som har singel vanos verktøy som jeg kunne ha lånt i en dag? Helst i nærheten av Oslo ja.
Yngvejos Skrevet Februar 5, 2012 Skrevet Februar 5, 2012 Å bytte vanos er en unødvendig dyr løsning. Kjøp heller o-ringer og lager til vanosen fra http://www.beisansystems.com/ Dette fjernet all skrangling på min m50tub20 samtidig som den ble tydelig sterkere på lavt turtall. Jeg overhalte min uten å låse av kammer og veiv. Bare pass på at kammer og veiv står i O|T posisjon hele tiden, etter montering drar du motoren rundt 2 runder. Da skal merkene fremdeles stemme.
kje Skrevet Februar 5, 2012 Skrevet Februar 5, 2012 Gjør som nevnt over og vær uhyggelig nøye. Jeg har gjort det på to m50 motorer med godt resultat Mistet dog en skive over den ene pluggen på gang nummer to (satt meg tilbake 1,5 timer!) Bytt likegodt toppdekselpakning og pakningene til boltene som holder toppdekselpakninga (15stk?) om det ikke er gjort før. Ny pakning til vanosenheten er også fint å ha i tillegg til o-ringene
dag sverre lange Skrevet Februar 5, 2012 Skrevet Februar 5, 2012 Har 528IA... Regner med at jeg har dobbel vanos...? Er det fortsatt samme prosedyre?
sufii Skrevet Februar 5, 2012 Forfatter Skrevet Februar 5, 2012 Å bytte vanos er en unødvendig dyr løsning. Kjøp heller o-ringer og lager til vanosen fra http://www.beisansystems.com/ Dette fjernet all skrangling på min m50tub20 samtidig som den ble tydelig sterkere på lavt turtall. Jeg overhalte min uten å låse av kammer og veiv. Bare pass på at kammer og veiv står i O|T posisjon hele tiden, etter montering drar du motoren rundt 2 runder. Da skal merkene fremdeles stemme. Ja, overhale den da med andre ord. Regner med at du har dobbel vanos på bilen din? For enkel vanosen må man låse veis og kam. Men hvis jeg får tak i riktig verktøy så gjør jeg det selv.
sufii Skrevet Februar 5, 2012 Forfatter Skrevet Februar 5, 2012 Gjør som nevnt over og vær uhyggelig nøye. Jeg har gjort det på to m50 motorer med godt resultat Mistet dog en skive over den ene pluggen på gang nummer to (satt meg tilbake 1,5 timer!) Bytt likegodt toppdekselpakning og pakningene til boltene som holder toppdekselpakninga (15stk?) om det ikke er gjort før. Ny pakning til vanosenheten er også fint å ha i tillegg til o-ringene Hehe, er dette snakk om singel eller dobbel vanos? Mye mindre jobb på dobbel vanosen har jeg hørt. Hvis det ikke vært snakk om spesial låse verktøy hadde jeg bare gått løs på det, men er vel ikke så lett dette her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå