F10525DA Skrevet Februar 6, 2012 Skrevet Februar 6, 2012 Hei! Har fulgt med på forumet i lengre tid, men har ikke registrert meg før nå. Mye nyttig info å lese her! Kjøpte en ny F10 525D med automat på desember i 2010, og er generelt veldig fornøyd med bilen. De første månedene var alt bare fryd, men så begynte motorlampen å lyse. Tok da kontakt med merkeverkstedet hvor jeg kjøpte bilen, og fikk time for å sjekke hva feilmeldingen betydde. Feilkoden var defekt LMM, og en slik ble bestilt opp og skiftet kort tid etter. Jeg bor ca. 15 mil fra verkstedet, og ingen feilmeldinger dukket opp på turen hjem. Etter noen uker, begynte imidlertid motorlampen å lyse igjen, men den slukket av seg selv etter en tid. Neste gang motoren ble startet, så alt ut til å være normalt. I løpet av de neste ukene kom og gikk lampen av og på med ujevne mellomrom ved oppstart, og jeg tok på ny kontakt med verkstedet. Inn til ny statussjekk, og også denne gangen kom det opp beskjed om feil med LMM. Nå ble imidlertid både LMM og AGR (EGR) skiftet. Bilen har 204 HK /450 NM, men har hele tiden virket litt treg ved pådrag. Noen ganger har jeg hatt følelsen at den har gått for halv maskin, selv om det ikke har vært noen feilmeldinger/lysende lamper å se. (Den hadde ikke passert 11.000 km., så jeg tenkte for meg selv at motoren var vel ikke "løsnet" skikkelig enda.) Ingen motorlampe har lyst etter siste verkstedbesøk for ca. 3 mndr. siden, men da jeg startet den nå for noen dager siden, var den eminente motorlampen tent igjen! Verkstedet er naturligvis kontaktet enda en gang, men å kjøre 30 mil t/r flere ganger i året for å sjekke feilkoder, er ikke særlig produktivt. Vet at det er masse elektronikk og sensorer rundt omkring på denne bilen, men dog... Er det flere her på forumet som har hatt (eller hørt om) tilsvarende problemer med biler som er utstyrt med denne motoren (N57-D30A), eller har jeg rett og slett bare hatt uflaks hittil? Hilsen lettere irritert!
jsjsev Skrevet Februar 6, 2012 Skrevet Februar 6, 2012 Dårlig motorkraft kan være resultat av defekt lmm, og hvis feilkoden kommer på den, så er mest sannsynlig være lmm som er defekt. Men hoved spørsmålet er vel heller hvorfor den blir defekt??! Veit at har skjedd noen som bytta 5 lmm føre de fant ut at veldig fin sand i luftfilteret som ødela alle lmm, som insuge var visst fult av. Eller kan være at det får for høyspenning og brenner seg? Er det helst veldig kalde dager dette skjer på? Kan ikke påstå noe, kan være noe helt annet som forårsaker dette :S
TRF Skrevet Februar 6, 2012 Skrevet Februar 6, 2012 Feilkoden er nok ikke defekt lmm, men for lav luftmengde (hvilket kommer opp under lmm). Det kan bety def lmm (maf/hfm), eller så er det rett og slett for lav luftmengde (det forklarer også mangelen på effekt, da røybegrenseren vil redusere mengden diesel). Da er luftfilter, trykkslagner, eksos manifold, bevegelsen på vnt, koks i innsug og egr ventilen de første sjekkpunktene.
F10525DA Skrevet Februar 7, 2012 Forfatter Skrevet Februar 7, 2012 Takk for svar! Som jeg nevnte, så er det nå byttet LMM 2 ganger, og det er byttet EGR (AGR på "BMW-språket"?) en gang. Her i Trøndelag er det nok alt for mye regn til at det kan være sand eller andre partikler som ligger i systemet, og bilen har heller aldri vært kjørt i støvete omgivelser. (Fuktighet derimot, er det nok av!) Bilen er fortsatt ikke passert 12.000 km. (jeg kjøpte den fabrikkny), så slike ting skulle vel uansett ikke gå an etter så kort kjørelengde? Parkert i støvfri garasje er den også... Problemene startet på mai/juni 2011, så temperaturen var ok på det tidspunktet. Jeg la imidlertid merke til at de gangene lampen begynte å lyse, var det veldig høy luftfuktighet, og rundt (eller under) 10 gr. Nå siste gang lampen tente, var det lett snødrev og ca. 4 minus i luften. Generelt sett er det ikke spesielt kaldt her ved kysten hvor jeg bor, bortsett fra en periode på et par-tre måneder like etter at jeg kjøpte bilen (des. 2010 - febr. 2011) , men da var det ingen problemer... Ved siste verkstedbesøk (da de skiftet LMM for 2. gang og EGR), holdt de på i flere dager og sjekket motorkomponentene. Så vidt jeg forsto verkstedet, var det ikke unormalt med koksbelegg noen steder. Kreftene som denne motoren har helt fra tomgang gjør jo (sammen med 8-trinns automaten) at det ikke blir særlig mye turtallsjaging, men motoren har kanskje godt av å bli kjørt opp mot rødsonen på turtelleren litt oftere enn hva jeg gjør? Er nok mye som kan forårsake denne feilen ja - får se til å få den på verkstedet igjen så snart jeg får tid. Skal gi tilbakemelding her på forumet om hva som blir gjort på verkstedet.
jsjsev Skrevet Februar 7, 2012 Skrevet Februar 7, 2012 Koksing er veldig normalt med dagens diesel motorer, pga de er sterke ved lavt turtall og folk kjører jo så lavt motoren orker.. dette generer jo da lite varme i forbrenninga som gir mere uforbrent drivstoff og sot som også kommer i retur via EGR'en som igjen kan fylle insug/ventiler med koks. De som kjører mer aktivt og mer på turtall har oftest lite problem med dette en de som kun kjører korte distanser på lavt turtall. Som TRF-Racing sier, kan også være andre ting som er feil en selve LMM, vanskeligt å diagnosere via et forum
F10525DA Skrevet April 16, 2012 Forfatter Skrevet April 16, 2012 Hei igjen! Sevja stiger, og det er på tide på ta ut Bimmer'n fra garasjen! Kjører for det meste varebil sånn i det daglige, men før jeg kan nyte kjøremaskinen, må feilem med lysende motorlampe ordnes. Satte bilen inn på verkstedet for en tid tilbake, og der ble den stående en god stund. Heller ikke verkstedet fant feilen sånn uten videre, men en mekaniker som sømfarte alle slanger og koblinger med hendene, oppdaget at slangen ut fra intercooleren delvis hadde løsnet i festet. Når turboen begynte å opparbeide trykk ble det mottrykk i slangen, og siden slangen så/kjentes ut til å være på plass, var det vanskelig å oppdage luftlekkasjen. Luften som skulle inn på motoren forsvant delvis i falsen ut fra intercooleren, og det forklarer jo hvorfor LMM ga beskjed om at noe var galt. (Skjønner at det ikke er særlig fristende å stikke hånda nedi motorrommet for å klemme på slanger når motoren går..) Ikke rart det var litt lite futt ved pådrag, men nå har ponniene vokst seg store og blitt til ekte hester! Selv om det er stor forskjell i ytelse før og nå, synes jeg fortsatt det kunne gjort seg med noen flere hester. Har TRF-Racing noen gode tips å komme med i den sammenheng?
TRF Skrevet April 16, 2012 Skrevet April 16, 2012 Hei, for å trimme disse må man ut med styreenheten, åpne denne, og lodde rett på krestkortet. Et godt synlig inngrep (ei heller helt uten risiko) som koster en del mer, samt at garanti vil frafalle dersom du skulle få bruk for den. Jeg sier det bare som det er istedetfro å lokke med noe Det er ingen, i hele industrien, som har kommet seg forbi denne sperra på noen annen måte enn å åpne opp. Dersom trykkslange var av, så er det ikke imponerende at de ikke har funnet dette før. Det vil da også ha lagt seg flere feilmeldinger under maf, som går på plausibiliteten til ladetrykket, det er faktisk et eget map som styrer innsp mengde ved "boost hose has fallen off".
F10525DA Skrevet April 16, 2012 Forfatter Skrevet April 16, 2012 Hei igjen! Takk for et ærlig svar ang. effektøkning. I og med at bilen ikke er 1,5 år enda, så er det nok ingen tvil om at jeg bør nøye meg med den effekten som bilen har originalt. Man vet aldri hvilke feil som kan komme fremover, og jeg har tross alt tenkt å ha bilen noen år. Skulle vel gått for en "ekte" 530 (245 HK) da jeg handlet, men med tanke på norske fartsgrenser og merkostnaden for 245 hesteren, valgte jeg utstyr fremfor effekt. I det daglige har jeg nok mere glede av en godt utstyrt bil fremfor følelsen de ekstra hestene gir de få gangene det skulle være bruk for dem. Jeg har vel også blitt litt bortskjemt ved at jeg opp gjennom tidene har hatt biler med stor motor. Dette er imidlertid min første dieselbil, og bunndraget på BMW'n er både herlig og langt over det jeg har opplevd med noen av mine bensinbiler... Har forøvrig hatt samtale med merkeverkstedet vedr. montering av Hartge ECU, men selv om Hartge gir 2 års garanti på dette (fra 1. gangs registrering), er jeg ikke særlig lysten på å komme i en situasjon hvor en klar reklamasjonssak blir avvist av BMW fordi jeg har økt effekten. (Og det vil den garantert bli når efekten er økt, selv om denne feilen ikke skulle ha noen sammenheng med effektøkningen.) Jeg selv er heller ikke imponert over at jeg måtte tilbake til verkstedet 3 ganger før de fant ut av feilen med delvis løs slange fra ic, men siden jeg vil ha et godt forhold til verkstedet, har jeg ikke uttalt dette høylytt....
Tore_S Skrevet April 16, 2012 Skrevet April 16, 2012 Bra det ordnet seg tilslutt da.... Selv fikk jeg montert en chip eller power boks som det populert blir kaldt, av forhandleren der jeg kjøpte bilen... Den kommer fra dte-systems! Den funker meget bra og det er ganske bra økning, det beste hadde selvfølgelig vært omprogramering av ecu, men enn så lenge det ikke er mulig uten å fysisk åpne ecu får man bare ta det nest beste.... Det kan vel tas ut ca 340hk/670nm av denne motoren med mod av ecu, men er ikke sikker på om girboks/drivverk har godt av dette da det er beregnet for noe mindre krefter en det du får fra en ekte 530.... Girboksen i min heter GA8HP45Z så den er vel beregnet på bare 450nm....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå