Gå til innhold

Knirkelyd fra høyre bakhjul BMW E87, hva kan det være??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en BMW E87 116i 2006 modell 67000km som jeg kjøpte for ett par dager siden.

Rett før bilen ble solgt, ble det utført naf test på den og EU kontroll.

Naf testen fungerer som et garantibevis for xtra garanti bronse som jeg har fått i ett år fra forhandleren.

Har hatt bilen siden fredag og har kjørt en del men har alltid kjørt med vinduene igjen eller hatt musikk på så har egentlig aldri tenkt over den lyden..

Men i dag når det ENDELIG var litt mildt så tok jeg ned rutene bare for å høre hvordan bilen hørtes ut og da la jeg merke til en utrolig skjemmende og irriterende lyd..

Skikkelig høy knirke lyd fra høyre bakhjul :(

Kommer i omtrent hver hump eller bevegelse fra høyre bak og spesielt hvis noen setter seg inn eller går ut av bilen fra høyre baksete.

Legger med et klipp som viser lyden:

http://www.youtube.com/watch?v=agPLPubOafI&feature=youtu.be

Hva kan dette være? Burde vel dekkes av garantien, da det mest sannsynlig har vært der siden jeg kjøpte den?

Skrevet

Okei skal sjekke det :)

Men dette er vel noe som forhandleren og garantien bør ordne opp sant? Når jeg liksom har 12mnd garanti og det skjedde etter noen få timer med kjøring liksom etter netopp tatt NAF test.

Skrevet

Hei,jeg har en bmw e90 2006mod,,hadde samme lyden,høyre bak,det jeg gjorde var å jekke bilen opp tok av hjulet sprayet med silikonspray hjuloppheng,lenkearmer,gummiforinger,støtdemper..Ble kvitt den sinnsyke irriterende knirkelyden :D

Skrevet

Har aldri brukt silikonspray, men godt tips. Har brukt det jeg har for hånden - CRC og WD40. Knirk i foringer er ikke uvanlig på BMW (eller andre biler med gummiforinger). Det er bare å ta oppstilling ved en fartshump. Jeg har grunn til å tro at en skal være forsiktig med høytrykkspyler på for- og bakstilling. Har dårlig erfaring med det.

Skrevet

Okei takk for tips! :)

men hva tror dere knirkingen kommer fra da? rart at det bare fikser seg ved å spraye på diverse :P må jo være noe som forårsaker knirkinga å?

Skrevet

Åja bytta du den eller?

Men dette er vel noe som burde blitt oppdaget på en naf kontroll?

Ble jo utført rett før jeg kjøpte den, altså for 5 dager sida eller noe, og står jo alt de gikk igjennom der og bakhjulsoppheng ble gjennomgått og kontrollert :)

Skrevet

okei :)

Bør jo tydeligvis egentlig byttes hvis den knirker som jeg har skjønt selv om det går an å fjerne lyden.

Men siden jeg nettopp har kjøpt bilen og dette burde vært sjekket så vil jeg heller prøve å få byttet det på garanti når jeg først har sjansen, så slipper jeg å betale dyre dommer seinere :)

Takk!

Skrevet

Fikk hjelp av en god kompis i dag som er mekaniker til daglig for å se på det :)

Vi heiset bilen opp og jeg dyttet bilen opp og ned for å skape lyden, han sprayet på med diverse ting uten noe resultat :/

Han hentet også slik høreapparat ting så man kan høre hvor lyden kommer fra men var veldig vanskelig å si..

Lyden kommer når bilen gynger opp og ned.

Det vi veit er at lyden kommer fra en eller annen plass på bærearmen bak høyre og vi kjenner "knirket" i hele bærearmen..

Kommer enten fra den ytre bærearmsforingen som er nummer 3 på bildet:

30164.gif

eller fra fjærgummien som er nummer 8 på dette bildet:

30918.gif

Hva er mest sannsynlig? :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Var på NAF i dag og de fant ut hvorfor det knirka..

Var visst forringa i feste i det nedre feste til støtdemperen som knirka, sikkert tørr eller noe.

Han spray på noe greier og jeg gynga på bilen og knirkinga gikk gradvis over over og var til slutt helt borte :D

men.... etter et par kilometer kom den jaggu meg tilbake igjen :/

Nå veit jeg hvor det knirker hvertfall, hva bør jeg spraye på? wd40 eller smørefett eller andre ting? :)

Skrevet

Hvis det knirker nederst der demperen er festet, er det mest sannsynelig at det er gummi foringen på selve demperen eller knirker det i det nedre demperfestet?

EDIT:

Vært ute å jekket opp bilen og dynket i både silikon og smørefedt, men uten hell :(

Det knirker på vei opp når jeg jekker men ikke når jeg slipper bilen ned igjen??

Fått snakket med en kompis nå som er mekaniker, så han skal hjelpe meg å demontere demperen på onsdag, så finner sikkert ut hvorfor det knirker da! :)

Skrevet

Da var knirkingen borte, forhåpentligvis for godt! :)

Kompisen min demonterte yrte bærearm foring og da stoppet knirkingen momentant, så vi renset og smurte denne og monterte sammen igjen og da var lyden borte, utrolig deilig å slippe den lyden mer! Så forhåpentligvis holder det seg knirkefritt :)

• 2 months later...
Skrevet
Da var knirkingen borte, forhåpentligvis for godt! :)

Kompisen min demonterte yrte bærearm foring og da stoppet knirkingen momentant, så vi renset og smurte denne og monterte sammen igjen og da var lyden borte, utrolig deilig å slippe den lyden mer! Så forhåpentligvis holder det seg knirkefritt :)

Hei. Jeg holder akkurat med det samme her nå. Hvilket nr på delebildet var det du måtte smøre opp på? Er dette vanlig på denne E87'ern? Ut å holde på i finværet i alle fall nu, noe som er bra da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...