Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

holder på å bli GAL, har en E39 523 IA. Får bare kald luft ut av varmeapp.......når vannet blir varmt i radiatoren, begynner det å boble med ganske bra trykk.

Har sveist viskosekoblingen, byttet termostaten/ varmemotstanden/klimapanel.......radiatoren ble tømt for vann også......men når alt er på plass, får jeg ikke lufta ut av systemet.

Er det noen som har en bra tips om hvordan mann får på en sikker måte luften ut av kjølesystemet?

Jeg vil være takknemlig resten av livet om noen kan virkelig hjelpe meg med det her! (:-))

Det fins noen lufteskruer, når??? i hvilken rekkefølge??? lokket til radiatoren må være på eller av mens du holder på?????

TUSEN TAKK FOR HJELPEN!....stoler på dere..(;-))

Skrevet

1. kjør bilen til normal temp

2. slipp ut trykk med lufte skrue, så skru den helt ut

3. skru av radiator lokk

4. sett varmeapparatet på full guffe

5. fyll i vann/frostveske til den kommer vann ut av lufteskruehullet (rennene ikke boblene. ingen luft skal komme ut av dette hulle, så la den stå på litt, derettet fyller du litt till for å skjekke)

6. skru alt på igjen og fyr avgårde :)

Skrevet
holder på å bli GAL, har en E39 523 IA. Får bare kald luft ut av varmeapp.......når vannet blir varmt i radiatoren, begynner det å boble med ganske bra trykk.

Har sveist viskosekoblingen, byttet termostaten/ varmemotstanden/klimapanel.......radiatoren ble tømt for vann også......men når alt er på plass, får jeg ikke lufta ut av systemet.

Er det noen som har en bra tips om hvordan mann får på en sikker måte luften ut av kjølesystemet?

Jeg vil være takknemlig resten av livet om noen kan virkelig hjelpe meg med det her! (:-))

Det fins noen lufteskruer, når??? i hvilken rekkefølge??? lokket til radiatoren må være på eller av mens du holder på?????

TUSEN TAKK FOR HJELPEN!....stoler på dere..(;-))

Glemte å nevne at motoren "blir for varm" etter 25 min på tomgang....(:-((

Skrevet
1. kjør bilen til normal temp 2. slipp ut trykk med lufte skrue, så skru den helt ut 3. skru av radiator lokk 4. sett varmeapparatet på full guffe 5. fyll i vann/frostveske til den kommer vann ut av lufteskruehullet (rennene ikke boblene. ingen luft skal komme ut av dette hulle, så la den stå på litt, derettet fyller du litt till for å skjekke) 6. skru alt på igjen og fyr avgårde :)

lufte skrue....hvilken av de?????

Skrevet
bare få den varmere enn 90*C da termostaten har åpnet seg :)

Den som er på radiatoren ikke termostathuset

Takk for helpen......skal prøve det i morgen!.....du får vite hvordan det gikk med luftingen (;-))

Skrevet

Luft først om plastskuene på radiator og termostathus.

Ta så av luftkanalen ifra kupefilteret på førersida. Da kommer du til slangene til varmeapparatet, som du løsner litt på en for en til det bare kommer kjølevæske ut. Start men motoren ikke går, og en ny runde mens den varmkjøres

Skrevet

Jeg pleier å skru av den øverste slangen på radiatoren og fylle denne med frostvæske før jeg begynner på luftinga,da går det litt kjappere.

Skrevet

Det enkleste er hvis man har tilgang til løftebukk. Da løfter man opp bilen en god halvmeter foran. Åpne begge lufteskruene og ha på frostvæska i rolig tempo så man er sikker på at luftlommene rekker å bli med ut. Fyll til det kommer væske ut lufteskruene. Steng lufteskruene og fyr opp. La bilen gå seg til driftstemp og åpne lufteskruene for å se om der kommer ut ble mer luft. Etterfulgt eventuellt med frostvæske ved behov.

Funker prima hver gang! :)

Skrevet

som noen andre her nevner, fyll på med kjølevæske, start motor og åpne lufteskrue (ved siden av påfyllingspunkt for væsken er det en plastskrue du skrur opp. la motor nå driftstemp (termostat åpnes). skru AC/varmeapparat på full guffe med varme og la bilen stå i noen minutter, finn gjerne en god oppoverbakke og stopp i den, slik at motoren står i oppoverbakke med fronten øverst (dvs lufteskruen som høyeste punkt, la den stå der litt og den resterende luften vil flyte til topps pga luft er lettere enn vann, og hvis lufteskruen er øverst kommer luften ut der :) knip gjerne litt på vannslangene også for å skape litt fart / trykk på vannet og dermer skremme ut resterende luft. pass alltid på at det er nok vann i kjølevæsketanken mens du holder på, ellers vil den suge inn luft hvis det er tomt.

alternativ til oppoverbakke er å jekke fronten opp en god del slik at øverste punkt blir lufteskrue

Skrevet

Når jeg lufta vår 523 åpna jeg bare begge lufteskruene sattta på tenning med varme på fullt. Fylte på til det bare til det kom frostvæske uten bobler. Veldig enkelt og greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...