mitsugto Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Skal på Eu kontroll, eneste som de kan pirke på er håndbrekket....MÅ STRAMMES! Det er bremseskiver bak. er det noen som kan det? enklest og sikrest måte å gjøre det her på? Takk! 1997 523IA Tiptronic.
Mikael-B Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Løsner først stramming inni bilen, ved å ta av dekselet rundt håndbrekket. Der har du to muttere du løsner helt opp. Deretter tar du av hjula bak, og lokaliserer nr. 7 på bildet her gjennom et av bolthulla i navet/bremseskiva. Den justerer du til du kjenner håndbrekket tar såvidt når du snurrer på skiva. Deretter justerer du opp slakk igjen inne i bilen.
BTK-530 Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Løsner først stramming inni bilen, ved å ta av dekselet rundt håndbrekket. Der har du to muttere du løsner helt opp.Deretter tar du av hjula bak, og lokaliserer nr. 7 på bildet her gjennom et av bolthulla i navet/bremseskiva. Den justerer du til du kjenner håndbrekket tar såvidt når du snurrer på skiva. Deretter justerer du opp slakk igjen inne i bilen. Nr 6 vel??
Mikael-B Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Skrivefeil der ja, mente nr. 6 Den vipper du bare rundt med et skrujern.
F10 Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Om du ikke får godkjent etter en justering, må du nok også bytte bremseskoene. Er de noen år, så er de ofte slitt feil og/eller blitt harde. Og så er det ofte lurt å ta av skiven, gjøre rent og smøre opp mekanismen. Det er som regel mye rust der inne. Og så får du en kontroll av belegget samtidig. Har du ikke hatt av skivene noen gang, får du gjerne en overraskelse.
Steffos90 Skrevet Februar 9, 2012 Skrevet Februar 9, 2012 Ja er ganske lurt å ta av skivene å se at alt beveger seg lett og ledig! Det eg pleier å gjøre er å ta av skiven,skjekker at hånbremsmekanismen beveger seg. så pusser med mellom fint papir på bremseskoene for å få glasserte områder! spyler alt med varmt vann eller bremserens, blåser eg vekk vannet med trykk luft. Så sliper eg innsiden av skiver, sånn at det ikke er noe kant inni skiven. så setter eg på skiven, justerer skoene helt ut sånn at skivene står fast så justerer eg ut mellom 2-4 hakk sånn at det blir likt på begge sider! så justere inni bilen sånn at håndbrekket gå 5-7 hakk. Det er no sånn eg gjør på min bil
mitsugto Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Skrevet Februar 10, 2012 Om du ikke får godkjent etter en justering, må du nok også bytte bremseskoene. Er de noen år, så er de ofte slitt feil og/eller blitt harde. Og så er det ofte lurt å ta av skiven, gjøre rent og smøre opp mekanismen. Det er som regel mye rust der inne. Og så får du en kontroll av belegget samtidig. Har du ikke hatt av skivene noen gang, får du gjerne en overraskelse. Takker så mye!
mitsugto Skrevet Februar 10, 2012 Forfatter Skrevet Februar 10, 2012 Ja er ganske lurt å ta av skivene å se at alt beveger seg lett og ledig! Det eg pleier å gjøre er å ta av skiven,skjekker at hånbremsmekanismen beveger seg. så pusser med mellom fint papir på bremseskoene for å få glasserte områder! spyler alt med varmt vann eller bremserens, blåser eg vekk vannet med trykk luft. Så sliper eg innsiden av skiver, sånn at det ikke er noe kant inni skiven. så setter eg på skiven, justerer skoene helt ut sånn at skivene står fast så justerer eg ut mellom 2-4 hakk sånn at det blir likt på begge sider! så justere inni bilen sånn at håndbrekket gå 5-7 hakk. Det er no sånn eg gjør på min bil Takker så mye!
dag sverre lange Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 er det fast retning man justerer for og stramme? Ble fortalt at dette kan monteres på flere måter slik at det er enten med eller mot klokken?
Otis Skrevet Februar 12, 2012 Skrevet Februar 12, 2012 Ja, det er en fast retning man må skru. Men det er speilvendt på andre siden, mener jeg. Mener at på ene siden så er justeringen mot front, mens andre siden så er det mot bak. Om du skjønte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå