Gå til innhold

Jan Magnus E30 M-Tech2 Turbo.


jan magnus
 Share

Anbefalte innlegg

Hvem er fabrikant på toppakningen?

Det husker jeg ikke, men det var et "kit" og helt sikkert ikke original bmw pakning.

Da ville jeg testet med en original BMW-pakning.

De gummirillene som skal tette rundt vann og olje er markant mye dårligere på ettermarkedspakninger. Du kjenner at de ikke stikker like mye opp som de gjør på den originale. Mye mer problematisk å få det tett da.

Oppstikket på ringene må du også sjekke samt at blokk og topp er plane. Ingen vits å klemme på en ny dyr pakning om dette ikke er på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster det å plane en topp i oslo området ? Klarer jeg selv å sjekke at blokka er plan eller må den sendes bort den og ?

Hvis du kan låne et rettholt så kan du benytte det sammen med et følerblad.

Planing av topp går vel på en tusenlapp eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg skaffe meg noe helt rett og sjekke. Da bare føler jeg meg rundt kantene med det tynneste følerbladet jeg finner eller ? Skaø en topp planes ofte eller ? Nå spør jeg sikkert du t , men den er jo planet en gang etter kjølekanalene ble sveiset .. Den kan vel vri seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg skaffe meg noe helt rett og sjekke. Da bare føler jeg meg rundt kantene med det tynneste følerbladet jeg finner eller ? Skaø en topp planes ofte eller ? Nå spør jeg sikkert du t , men den er jo planet en gang etter kjølekanalene ble sveiset .. Den kan vel vri seg ?

Du legger rettholtet langs med og på tvers osv. Så sjekker du hvor tykt blad du får mellom rettholtet og blokka (evt. toppen om du sjekker den).

Om toppen skal planes eller ikke kommer jo an på om den har slått seg. Hver gang toppen er av ville jeg sjekket at den og blokka er rett. Disse lange alutoppene slår seg lett om de blir litt for varme. Blokken er som regel rett "nok".

Eksempler på måling:

0900c1528004f207.gif

0900c1528004f208.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her ja ! så ikke noe mer enn 0.1mm altså om jeg har forstått riktig ? kan likesågodt sende toppen til planing. men bloma er jeg litt mindre hissig på å ta ut av bilen nå kjenner jeg. men med et par kasser med pils så har jeg vel fort litt hjelp stående å banke på døra vel ?

da må jeg pelle ut ringene i bloka og når jeg skal måle den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her ja ! så ikke noe mer enn 0.1mm altså om jeg har forstått riktig ? kan likesågodt sende toppen til planing. men bloma er jeg litt mindre hissig på å ta ut av bilen nå kjenner jeg. men med et par kasser med pils så har jeg vel fort litt hjelp stående å banke på døra vel ?

da må jeg pelle ut ringene i bloka og når jeg skal måle den.

Dette er eksempler og ikke BMW-spesifikasjoner. Sjekket i Haynesmanualen nå og BMW sin spec for M20 toppen er faktisk maks 0.10mm ;)

Hvis noe er skjevt så tipper jeg mesteparten ligger i toppen.

For å få en helt korrekt måling av blokka bør du ta ut ringene ja, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se her ja ! så ikke noe mer enn 0.1mm altså om jeg har forstått riktig ? kan likesågodt sende toppen til planing. men bloma er jeg litt mindre hissig på å ta ut av bilen nå kjenner jeg. men med et par kasser med pils så har jeg vel fort litt hjelp stående å banke på døra vel ?

da må jeg pelle ut ringene i bloka og når jeg skal måle den.

Dette er eksempler og ikke BMW-spesifikasjoner. Sjekket i Haynesmanualen nå og BMW sin spec for M20 toppen er faktisk maks 0.10mm ;)

Hvis noe er skjevt så tipper jeg mesteparten ligger i toppen.

For å få en helt korrekt måling av blokka bør du ta ut ringene ja, dessverre.

da ere vel bare å begynne ;) man får igjen for å gjøre ting skikkelig og jeg har vel heller ikke noe valg enn å bare demontere og måle meg frem. men når det kommer til pakning så ser jeg at man får en som er+ 0.03 mm tykkere som et valg. hvem av disse skal jeg kjøpe ? passer vel bra med +0.3 Tykkere om jeg skal plane ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det veldig mye skriving på meg men det er ikke så mye annet som opptar tiden min om dagen. Jeg har pratet med forrige eier ang motoren og den ble målt før jeg kjøpte den hos jahrman motorservice. Og blokk og topp ble målt og var ok ifølge jahrmann. Jeg kan alikevell få toppen sjekket men det er lite sansynlig at den er skjev. En annen ting jeg kom til å tenke på er at første gang jeg skulle starte motoren så måtte jeg kinne veldig mye før jeg fink start og det lå MYE bensin i cyl og rant nedover i olja. Kan det hende at bensinen har spist opp silikonen på pakningen ettersom det har ligget bensin der ? Eller når ikke bensinen utenfor metallrinngene på pakningen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det veldig mye skriving på meg men det er ikke så mye annet som opptar tiden min om dagen. Jeg har pratet med forrige eier ang motoren og den ble målt før jeg kjøpte den hos jahrman motorservice. Og blokk og topp ble målt og var ok ifølge jahrmann. Jeg kan alikevell få toppen sjekket men det er lite sansynlig at den er skjev. En annen ting jeg kom til å tenke på er at første gang jeg skulle starte motoren så måtte jeg kinne veldig mye før jeg fink start og det lå MYE bensin i cyl og rant nedover i olja. Kan det hende at bensinen har spist opp silikonen på pakningen ettersom det har ligget bensin der ? Eller når ikke bensinen utenfor metallrinngene på pakningen ?

Bensinen når aldri dit om alt er korrekt; dvs. rett topp og blokk samt riktig oppstikk på ringer og bolter med rett moment.

Jeg ville ikke brukt mer energi på å fundere så mye før du har fått kontrollsjekket alt :)

Hva forrige eier sier er gjort og er ok har jeg selv smertelig fått erfare ikke alltid stemmer. Selvgjort er velgjort - da vet du selv at alt er på stell.

Få alt sjekket opp og om ingen feil blir funnet, så kan vi fundere litt videre på hva eventuell årsak er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...