Gå til innhold

Montering av AC etter montering av multimediaspiller

Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen av dere som har montert enten Dynavin eller Hualigan hatt problemer med å få montert AC i "hylla" under? I så tilfelle gi lyd fra dere :)

Jeg har vanlig AC, ikke klima. Og den passer ikke inn ramma. Jeg kjøpte ei anna ramme fra ett tysk firma i høst, men denne passa bare enda dårligere.

Bilde kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har noen av dere som har montert enten Dynavin eller Hualigan hatt problemer med å få montert AC i "hylla" under? I så tilfelle gi lyd fra dere :)

Jeg har vanlig AC, ikke klima. Og den passer ikke inn ramma. Jeg kjøpte ei anna ramme fra ett tysk firma i høst, men denne passa bare enda dårligere.

Bilde kommer.

eneste jeg vet er at biler uten orginal navi må ha replasseringsramme for ac-unit.

får kjøpt den hos bmw for 6-800 tror jeg :)

zh32vi5dk10x9tow1xco.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW på Hamar (Sulland bil) hadde aldri hørt om noe sånt. De svarte enkelt og greitt at BMW ga en blanke F*** i bilene etter de var solgt. Og dermed ikke var å få tak i slike ting. Sier kanskje litt mer om kunnskapene på deleverkstedet på Sulland bil Hamar.

Jeg har allerede fått tak i en slik ramme fra tyskland, gjennom ett tidligere tips. Den ramma jeg fikk var for trang for manuell AC enheten. selv etter å ha "spikka" plass til den ble den alt for stor. AC enheten er rett og slett for høy for ramma, og skinnene på sidene passet ikke mot skinnesporene på AC enheten. Vil tro den ramma passer bedre til den automatiske AC enheten, uten at jeg vet dette for sikkert.

Alternativet er nå faktisk å ta en tur på vrakplassen i morra og se om de ikke har en inne med automatisk AC. Har leste her inne at enkelte har fått det til å funke, og andre ikke fullt like heldige. Er jeg ekstra heldig passer den rett inn i den originale ramma som sitter der fra før.

Ramma jeg kjøpte:

st66rhzti8eohqpxgwsz.jpg

AC enheten som skal flyttes:

s63yml072rf4g73ky8py.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes det hørtes rart ut at vanlig AC-panel har anderledes utforming en klima panelet, siden radioen er like stor uansett ;p

hvis orginalramma i bilen din bare hadde oppbevaringsrom eller lignende vil ikke klimakontrollen heller passe inn der uansett. jeg har netopp byttet til 2din navigasjonsenhet, og klimakontrollen passer ikke i det hele tatt der.

så jeg ringte til GS bildeler og der solgte de ramma for de med orginal navigasjon for rundt 900 kr :)

har ikke giddet å bestille ramma enda, men de blir gjort snarest :)

Hvis AC-en din ser slik ut på baksiden, så er det ny ramme du må ha :)

153ylce3sy7wdmuj1cim.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en bytter fra 1-DIN CD-spiller slik at en må montere ned klima/AC-kontrollene, MÅ rammen byttes.

Vær klar over at det eksisterer 8 forskjellige rammer.

Hvor mange brytere (setevarmere/asc/++)har du over askebegeret, og hvilken årsmodell er bilen din?

Klarer du også finne artikkelnummeret på den rammen du har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en E46 316 2000 mod.

Ramma jeg hadde kjøpt fra før passet som gull med den automatiske klimakontrollen. Baksiden på enheten er slankere enn den manuelle med vribrytere. Som jeg har lest på tidligere tråder på denne siden fikk jeg også litt problemer med retningen på luftstrømmen. jeg kan styre gulv og frontrute, og med auto så blåser den både gulv og frontrute. Ettersom jeg skjønte så måtte man bytte styreenhet til de elektriske luftspjeldene? Selve spjeldene vil jeg tro er en "dum" elektromotor som bare gjør det den får beskjed om. Men hvor i tilfelle sitter denne enheten?

Begge enhetene:

9u2gj5ewdu0zp0042qc5.jpg

Begge bakfra, du ser at den helt svarte er noe slankere på baksiden. Frontpanelet er jo selvfølgelig like stort:

8zisrtcsrgc1q7h67qlg.jpg

Baksiden av begge enhetene. Du ser her at også enheten til høyre er slankere:

obwksfpvzrg8pe8u0if7.jpg

Bilde av ramma:

fcm6trlez60liyk7v38b.jpg

Mitt neste problem var at jeg bestilte ramme uten å tenke på om det var sigarettenner der eller ikke. Nå er det jo slik at det er en i den gamle. Men det ser ut til at jeg må knekke no plastikk for å få denne ut av ramma. Noen som har prøvd å ta ut selve sigarettenneren fra ramma før?

Som jeg har lest på tidligere tråder på denne siden fikk jeg også litt problemer med retningen på luftstrømmen. jeg kan styre gulv og frontrute, og med auto så blåser den både gulv og frontrute. Ettersom jeg skjønte så måtte man bytte styreenhet til de elektriske luftspjeldene? Selve spjeldene vil jeg tro er en "dum" elektromotor som bare gjør det den får beskjed om. Men hvor i tilfelle sitter denne enheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo at klimatroniken var noe anderledes på din en den var på min ja :) ble vell forandrett i 2000 da. jeg har 99 mod..

har ikke prøvd å løsne tenneren fra ramma nei, men de må nokk jeg også gjøre når jeg skal bytte....

du får si ifra her hvis du finner ut hvordan man skal løsne den :D

er på jobb nå så får ikke begynt å det før om en uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du oppgradere til automatisk klima må du ha følgende vare som Koed selger:

Klimaautomatik eftermontering www9716 NOK 3.432,00 / NOK 4.290,001 Kjøp stk.

Til følgende modeller:

Alle modeller, Med Air-condition (Option=S530A)

Information:

- Med dette sæt opgraderer du dit manuelle aircondition anlæg til klima automatik. Kendetegnet ved trykknapper frem for drejeknaller

- Begegn ca. 6-Timer i installationstid

- Efter endt montering skal bilens computer kodes for at det kommer til at virke.

- Kodning foregår hos BMW, mod et vederlag.

udxccs9bafne9njdkoc6.jpg

Jeg er rimelig sikker på at biler med original nav har automatisk klima. Har hvertfall aldri sett biler som har montert kontrollpanel ned med manuell klima. Og ja stemmer bra at den manuelle ikke har helt lik passform som automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er AC-enheten satt inn og som jeg tenkte så må jeg nok få satt inn resterende utstyr som Kjennern viser til over. Har klart å få tak i monteringsanvisning på hvordan jeg får ut hele dashbordet, så dette blir fin dasslitteratur frem til våren. Når jeg har kommet så langt kan man da bare fortsette "forvandlingen". Venter til litt nærmere våren med tanke på været. Frister ikke å drive ute i kulda med dette. Hvis noen har gjort dette før så kom gjerne med innspill på utfordringer/problemer som kan dukke opp etterhvert.

Jeg fikk ut tenneren av ramma. Den sitter godt, men med en skrutrekker, kniv og en skjeggete hake, så fikk jeg den ut.

Skru først av skruen under tenneren, du må løsne plastikken og kontaktflatene under tenneren da denne antakeligvis ikke går igjennom hullet til ramma.

Jeg satte skrutrekkeren og kniven (bruk gjerne 2 flate trekkere, jeg brukte kniven da den tilfeldigvis lå lettere tilgjengelig akkurat der og da :)) på innsiden mellom "tenner-sylinderen" og plastikken som holder denne låst. Det er små haker som holder igjen tenneren. Disse må bendes ut. Plastikken her er ganske bred og er nok ikke laget for å flekse så veldig mye, men med litt kraft så skal det gå å bende disse ut nok til at du får frigjort tenneren. Når du bender disse ut med begge hendene har du jo brått ikke no mulighet for å presse tenneren ut. (Tenneren skal trykkes ut på fremsiden av ramma.) Her er det greitt med en hjelpende hånd. Fungerte veldig bra! Men du må som sagt ta i litt når du skal bende ut de "plastikklåsene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...