Gå til innhold

Hjullager svikt = Sensorfeil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et hjullager foran som må byttes nå. Har samtidig en abs/atc varsellampe som slår inn med en gang jeg kjører fremover. Har lest litt på forumet, og kan det stemme at det kan ha en sammenheng med hverandre?

Har også et klimaanlegg som sluttet og blåse. Er det viften som har tatt kvelden, eller kan det være noe annet?

Håper på svar

Mvh

Morten

Skrevet

vifta eller viftemotstand som kan ha kvelda.

tror det skla mye til før et lager påvirker abs.... men det kan du jo ta en diagnosepå for å finne ut.

Skrevet

Hjullager kan påvirke abs/atc om signalet til sensoren(vanligvis en induktiv giver) er inni hjullageret.. (f.eks H-D motorsykler har dette)

Men jeg trodde at de fleste biler hadde en slik løs abs-krans på drivakslingen...

Skrevet
Har et hjullager foran som må byttes nå. Har samtidig en abs/atc varsellampe som slår inn med en gang jeg kjører fremover. Har lest litt på forumet, og kan det stemme at det kan ha en sammenheng med hverandre?

Har også et klimaanlegg som sluttet og blåse. Er det viften som har tatt kvelden, eller kan det være noe annet?

Håper på svar

Mvh

Morten

Hjullager kan skape kluss med Abs/Asc ja, hadde samme problem med min 02 e39 520d men der var det høyre hjullager bak som var gåent. Men skal også sies at lageret var helt knust, så slakken var veldig stor.

Ang. viften så ta å sjekk sikringer kan være en er brent. Hvis ikke så kan det nok mest sannsynlig være viftemotstanden din som er ødelagt, er flere som sliter med dette er en svakhet på disse bilene.

Skrevet

Sikringene er sjekket. De så fine ut. Så enten viftemotstand eller viften. Hvordan finner jeg ut hva som er gåent av de to? Noen symptomer eller forskjeller?

Skrevet

Jeg personlig ville ikke brukt så mye tid på å feilsøke koster jo bare rundt 1000lappen hos Gsbildeler for en ny. Er et kjent problem at viftemotstanden feiler på disse bilene.

Så start med å bytte ut viftemotstanden. Hvis ikke så kan det ikke være så mange andre feil enn selve motoren måtte selv bytte denne på min ifjor men hadde jo da gått nærmere 380.000km så ikke så rart at den var gåend da.

Skrevet

Ja, ok. Leste på Koed.no nå at det hvis blåsemotstanden ofte var gåen, så var fungerte ofte ac på full styrke. Min fungerer ikke uansett. Kan det likevel være denne?

Skrevet

Motstanden er jo ikke i bruk på full pupp så skulle heller tru det var vifta. Om vifta har kvelda helt er det muligheter for at sikringen har gått, kan jo skjekke det. Hender også dårlige vifter kan "dyttes" igang, men det er vel ikke så lett og komme til vifta på e39?

Angående lager/abs feil så er det vel bare å få bytta lageret og se om abs'n blir noe bedre, man kan forresten ikke ta en diagnose og se hva som er galt med en bestemt sensor, kun hvilken sensor. Om det er brudd i ledningen, rusta abs ring, feil klaring osv. finner ikke styreenheten ut av.

Skrevet

Har sjekket sikringer. De var ok. Er fortsatt mulig at det kan være motstanden da viften ikke fungerer i det hele tatt? Hvis jeg kjører i høy hastighet, så kommer det litt varme ut av apparatet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...