Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i kontakt med GS bildeler ang å kjøpe en dynavin, jeg har en 2003/02 e46 320d Touring med det meste av utstyr, cd veksleren min tar ikke mp3 format og det gjør at jeg vil oppgradere/utvide systemet litt.

Den er med tvfunksjon som nå er ubrukelig uten en adapter selvfølgelig og ellers er det 16:9 navien mk4 system.

Jeg mangler da AUX/USB og er derfor jeg har vurdert dynavin.

Det jeg har fått beskjed om fra GS bildeler er at denne er designet for biler uten noen form for navi eller bluetooth system som min da har, de sier jeg ikke kan bruke noe av det som er i bilen fra før og at jeg må bruke det som følger med i pakken, har sett en film på youtube av bsw hvor de legger dette opp men jeg vil helst bruke det jeg har i såfall. De på GS sa også at dette var min eneste mulighet til å få a2dp, usb og aux i min bil, noe jeg nå har funnet ut at ikke stemmer, slik jeg ser det kan jeg gå for en "dension gateway five" eller en "Dice mediabridge 1500".

Problemet med å gå for noe av dette er at etter hva jeg har funnet ut må jeg fjerne cd-veksleren, noe som i og for seg ikke betyr så mye om jeg får USB tilkobling, da får jeg jo også sanginformasjonen opp, men dette ser veldig uprofft ut inne på systemet hvor det fortsatt kommer opp en cd-veksler hvor jeg må hotkeye de forskjellige disc 1-6 knappene til forskjellige kommandoer som jeg selv kan velge.

Etter hva jeg har lest nå så vil jeg gjøre noe med ting om jeg kan komme fra det med en fornuftig prislapp, så kanskje jeg må bite i meg det at det ser ut som en cd-veksler når jeg spiller av mp3 fra USB.

Dette er slik jeg ser det.

Dension Gateway Five:

- Mindre verdig enn Mediabridge 1500 og prisforskjellen er ikke så stor

- Må fjerne CD-veksler

- kom gjerne med fordeler/bakdeler dere ser.

Mediabridge 1500:

- I tillegg til USB, a2dp og AUX får jeg også DAB etter hva jeg forstår, det er høyt prioritert siden det vil være fremtiden innenfor bilradio.

- lurer litt på hvordan DAB funksjonen fungerer, mitt håp er at den automatisk kommer til å bytte mellom FM og DAB der DAB signalene fortsatt er dårlige, og at den vil være å finne på den knappen som heter FM på orginalspilleren. (bekreft/avkreft/forklar om dere har peiling).

Man vil alltid ha i pose og sekk, så jeg lurer på om det er en måte jeg kan beholde CD-Veksleren på og å få den til å ta MP3'er samtidig som jeg kan få muligheten til DAB slik som jeg beskrev over. Om jeg i tillegg kan ha USB og AUX så ville det vært konge, men da vil ikke det lenger være nødvendig siden jeg får sanginformasjon og 6 mp3 cder er nok å bla i for meg.

Om jeg ikke kan få til dette så blir det jo da å tenke på en slik Mediabridge 1500 eller en Dension Gateway Five, men da trenger jeg en god forklaring på hvordan dette vil fungere.

Hvis den første muligheten feiler og jeg finner ut at den andre blir et for klumsete oppsett må jeg vurdere en Dynavin, men da kommer man jo tilbake til det med å fortsatt kunne beholde cdveksleren på dynavinen og hvordan muligheten for DAB er på denne. Vil ikke ha en slik gps antenne dings i hjørnet av vinduet mtp hvor intergrert og bra jeg syntes det er nå. Også er det jo prisen på den da.

Ser også at det er en kar som skriver at USB og AUX er ferdig bak på styreenheten og at det bare er å koble seg på, hvis dette er tilfellet og jeg bare kan sette inn en modul som gjør at jeg får DAB er jo det foretrukket da. Og mye mulig det er det, GS har jo sagt jeg ikke kan få dette med mindre jeg kjøper dynavin, noe som jo har vist seg å være feil, så jeg har bare gått ut ifra at det ikke er dette bakpå styreenheten.

Jeg vil at dette skal se orginalt ut når jeg er ferdig slik at bilen ikke blir "jalla", skal ikke ødelegge den stilen som er.

Får unnskylde for rotete oppsett, har prøvd å rette på det, men er vanskelig når det er så mye man skulle har forklart.

Takker på forhånd for svar.

Skrevet

Etter det jeg har forstått, så skal det være fult mulig å montere en dynavin i en bil som allerede har navigasjon. Du trenger bare en forlengerkabel fra din eksisterende radiomodul i bagasjerommet og frem til der Dynavin'en skal stå. Dynavin lager sånne forlengerkabler som er beregnet til slik installasjon. Tror kansje det kan lønne seg for deg å kjøpe en Dynavin forutsatt at du får solgt di gamle komponentene dine som er i bilen. I beste fall går du i null.

Når det gjelder Dension vs Dice, så ville jeg helt klart gått for Dice. Har prøvd begge.

Jeg mener Dension gateway five ikke passer til din bil, men gateway 300 gjør det. Jeg tar muligens feil?

Dension kan tilby cd-changer retention kit. En funksjon som er tugvint og lite brukervennlig.

Skrevet

Vil dette forutsette at jeg må ut med alt av kabler (demontere bilen invendig) for å få solgt det gamle systemet som et komplett sett? Er vel få mennesker som trenger kun den orginale styreenheten? Og siden jeg har denne Harman Kardon pakka, vil alt fungere sammen til slutt eller vil jeg måtte ofre noe? Ser jo de ubegrensede mulighetene ved å ha en dynavin selvfølgelig, men blir vel mye jobb å montere opp dette siden jeg har navi fra før, og er usikker på fremgangsmåte i og med jeg da helst vil få solgt det gamle så jeg ikke har så stor utgift på dette. Og da må jo alt ut slik at den som kjøper det får et orginalt e46 navigasjons sett, er vel få som er interessert i å kjøpe deler av det med mindre det er andre halvveis pakker å få kjøpt.

Takker for svar.

Skrevet

Du må ikke demontere noen kabler for å ettermontere en Dynavin så vidt jeg vet. Du trenger bare å legge opp en ny. Og i den forbindelse må du nok demontere noe interiør. Di originale komponentene får du nok solgt hver for seg også uten kabelsett. Du har 16:9 skjerm, radiomodul, navicomputer (mk3 eller mk4?), og videomodul som du evt kan selge unna. Disse tør jeg påstå du kan få minst 1000kr pr enhet for, da di også kan brukes i andre typer biler (utenom skjermen) f.eks e38, e39 og e53. Har du en mk4 navicomputer (dvd) kan du lett få 2000 - 3000kr bare for den :wink:

Selve høytaleranlegget i bilen blir uberørt.

Når alt dette er sagt, så har jeg personlig ville gått for en Dice eller no sånt :D

Skrevet

Kunne du utdypa hvorfor du ville gått for mediabridge i stedet?

Er jo utrolige muligheter med det om du har android, men kanskje noen sider av saken jeg ikke ser.

Og hvordan fungerer egentlig mediabridgen i min bil siden du har vært borti denne, vet jo ikke om du hadde samme type navi, er 100% sikker på at det er mk4 for jeg har oppdatert den firmwaren fra SW 4-1/12 til 4-1/00 som var v31 eller v32.

Ser jo mange sider som nevner at biler med DSP er et problem,vet du om det er det?

Hadde også vært fint om du visste om noen sider med informasjon om hvordan det orginale fungerer, ser store fordeler med at jeg får satt meg ordentlig inn i ting før jeg tar et valg er jo også veldig greit å ha kunnskap om det som er i bilen.

Skrevet

Vel, jeg er mere tilhenger av det originale. Og med en Dice, så er det et mye mindre inngrep i bilen og lett reversibelt om ønskelig. Det originale systemet er vel mere driftsikkert også. Dynavin har vel sine problem/feil og mangler + at den ser billigere ut.

Men en Dynavin har mange flere tilkoblingsmuligheter og funksjoner, og som sagt så tror jeg du kommer billigere ut med den forutsatt at du selger di gamle komponentene dine. Mk4'en din får du helt sikkert 2000 kr for, kansje mere også.

Så vidt jeg vet ble aldri e46 levert med dsp-forsterker.

Dynavin er det jo skrevet masse om her inne. Finnes vel 2 egne tråder om den.

Dice: www.diceelectronics.com

Ellers er jo google din venn :wink:

Skrevet

Er det mulig å få cd-veksleren i bilen min til å spille av mp3 cder så jeg får opp sanginfo på skjermen eller må jeg bytte veksleren for dette? Ser på nettsiden til toysinyourcar at de selger en som passer til den jeg linker under.

http://www.intravention.co.uk/

Fant denne i posten til "awt", vil denne gjøre så infoen kommer over hele skjermen i stedet for bare en linje?

Har også sett på http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... fg=95&hl=2

men da må denne kodes inn etter hva jeg forstår?

Har sett litt på det du har gjort med din bil og har funnet ut at jeg klarer meg uten dynavin. Er så vanvittig mye bedre følse å få til noe som går sammen med det orginale. Og kan klare meg uten mediabridge om det går å få til at bilen leser av mp3 cder og jeg har aux, men er litt usikker på den Intravee II saken, om den gjør så informasjonen kommer opp på hele skjermen i stedet for en linje hadde jo det vært kjempe bra da, men er usikker på om det er værdt 1500-2000kr, om det ikke er slik at bilen kan navigere gjennom mapper på mp3 disker om dette skulle være mulig å få til så er det jo større gain da. Kanksje jeg bør gå for denne løsningen?

Skrevet

Når det gjelder intravee II så kan du ikke bruke den sammen med din originale cd-veksler. Den fungerer kun med en Alpine mp3 cd-veksler, eller en Alpine KCA-420i iPod adapter.

Så da er det snakk om en 1500kr FØR du plugger i en av di delene i tillegg.

Intravee II er vel den mest avanserte løsningen for iPod tilkobling, men også den dyreste.

Du må ut med ganske mange kroner for mange komponenter for å få di samme funksjonene som f.eks. en Dice kan tilby.

Skrevet

Jeg vil si Intravee er den peneste løsningen om man har navi, da man får benyttet hele skjermen. Jeg hadde dette i min e46 med navigasjon og var veldig fornøyd. Dessverre begynner Intravee å dra på årene så sammenlignet med andre tilsvarende løsninger er den langt fra like god. Om man kun skal bruke den med iPod/iPhone derimot er den jo super.

Jeg ville ikke byttet ut original navigasjon med en Dynavin. Selv om Dynavin tilsynelatende ser original ut virker den som 740AV sier billig ut i forhold.

Original aux-tilkobling krever ingen koding, og om jeg tolker det du skrev riktig (at bilen din er en 2003-modell) er det lagt opp til dette fra fabrikk. Dette vil være den absolutt billigste løsningen.

Skrevet

Planen var at jeg skulle ha en intravee fordi da kan jeg få informasjon på hele skjermen om det er mulig å få den cdveksleren jeg har til å lese av mp3 cder, eller det ikke er dyrt å bytte den i en som gjør det. Har ingen apple produkter og tror ikke jeg kommer til å skaffe meg det heller (Selvom jeg nå ser at apple er mange ganger lettere å få til flotte løsninger med) så derfor jeg vil ha AUX så jeg kan koble til telefonen min via den.

Så egentlig er vel det nåværende spm bare om jeg kan få til mp3 cder på cd veksleren jeg har eller om jeg må bytte den og om noen isåfall vet om noe, fant en til 700usd som var orginal, men det er helt uaktuelt også fant jeg den alpine spilleren, men noe annet vet jeg ikke om.

Skrevet

Du må ha den alpine cd-veksleren + intravee II for å få tekst over hele displayet. :wink:

Aux ligger forøvrig klart i en egen 3pin plugg bak 16:9 monitoren din mener jeg. Men du trenger en egen tilkoblingskabel til dette og du får selsagt ikke noe info om sang/artist opp på displayet med den. Du får kjøpt kabelen originalt fra bmw eller så går det ann å lage en selv også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...