Gå til innhold

Sette automat i N i fart


mtellnes
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har oppdaget at det hjelper å skifte fra D til N under bremsing med automatgir på glatt føre, feks. inn mot lyskryss.

Da slipper man å "kjempe/bremse mot" det "pådraget" en automatkasse hele tiden gir.

Jeg erfarer at bremselengden blir kortere ved å gjøre dette når det er ekstremt glatt.

Er det skadelig for automatkassen å skifte mellom N og D under kjøring?

(Jeg tenker da også på å sette den i N og tilbake til D igjen under fart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde slik på w124'en jeg hadde i sommer MYE.. Og der var det diff og mellomaksel som tok kvelden først

Automatkassa kort tid etter.. :P

Veldig morsomt så lenge det varte, men er ikke å anbefale sålenge du er glad i bilen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle automatkasser er jo laget så man får dyttet den i N uten å måtte røre bremsepedal eller noe knapp på spaken osv. Etter hva jeg tror, så er det ikke skadelig å dytte den til N i fart, men tilbake er ikke like bra. Skjedde ved et uhell at jeg fikk den i N i 80km/t med min gamle S124 230TE, tråkket såvidt på bremsen og dytta den i D, var ikke noe problem i det hele tatt, men det tar vel skade av å gjøre det mange ganger. Jeg merket også at det var mange meter forskjell på bremselengde. Spesielt ved parkering hvis man har små hastigheter, så drar bilen liksom et stykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er glatt ute og bilen står i D vil bakhjulene skyve bilen framover, mens framhjulene er låst. Da har man dårlig styring hvis man skal ratte litt, og bilen stopper heller ikke like fort som man ønsker uten å tråkke det man klarer på bremsen. Men det er kun ved lav fart det er nødvendig, når du skal stoppe helt eller kjøre sakte, dvs. med lavere fart enn tomgangs-hastighet.

Det er ingen fare å sette den i N i fart, som skrevet over er det ingen sperre i kassen/girstang for dette. Tilbake til D går på enkelte nyere biler går kun når turtallet er riktig.

P og R derimot ville jeg vært litt mer forsiktig med i fart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter jo kløtsjer inne i kassa. Det er vel ikke noe verre at disse kobles ut og inn manuelt enn at automatikken gjør det - eller at kløtsjen med manuell kasse herjes med. Kløtsjene i automatkassa er enten "av eller på". Det er ikke mye sluring på lamellene der (vanligvis). Og så har vi i tillegg momentomformeren (som mange kaller converteren). Det er i prinsippet to skovlhjul mot hverandre og "slirer" opp mot 2500 o/min med belastning. Følger du turtelleren under giring, vil du se det er større "hopp" på telleren med stor belasning under giring, enn når det går litt roligere for seg.

Jeg kan dermed ikke se at det er mere skadelig med manuell betjening av automatkassen enn at kassa gjør jobben selv. På min gamle Granada og Chrysler sto det i instruksjonsboken at det under visse forhold skulle settes i "N". Det som ikke er bra er at bilen ruller uten at motoren er i gang. Pga. manglende oljetrykk, mister kassa smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter jo kløtsjer inne i kassa. Det er vel ikke noe verre at disse kobles ut og inn manuelt enn at automatikken gjør det - eller at kløtsjen med manuell kasse herjes med. Kløtsjene i automatkassa er enten "av eller på". Det er ikke mye sluring på lamellene der (vanligvis). Og så har vi i tillegg momentomformeren (som mange kaller converteren). Det er i prinsippet to skovlhjul mot hverandre og "slirer" opp mot 2500 o/min med belastning. Følger du turtelleren under giring, vil du se det er større "hopp" på telleren med stor belasning under giring, enn når det går litt roligere for seg.

Jeg kan dermed ikke se at det er mere skadelig med manuell betjening av automatkassen enn at kassa gjør jobben selv. På min gamle Granada og Chrysler sto det i instruksjonsboken at det under visse forhold skulle settes i "N". Det som ikke er bra er at bilen ruller uten at motoren er i gang. Pga. manglende oljetrykk, mister kassa smøring.

Når du nevner mangel på smøring når motoren ikke er i gang; mener du da når motoren er slått helt av, eller når den går på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er glatt ute og bilen står i D vil bakhjulene skyve bilen framover, mens framhjulene er låst. Da har man dårlig styring hvis man skal ratte litt, og bilen stopper heller ikke like fort som man ønsker uten å tråkke det man klarer på bremsen. Men det er kun ved lav fart det er nødvendig, når du skal stoppe helt eller kjøre sakte, dvs. med lavere fart enn tomgangs-hastighet.

Det er ingen fare å sette den i N i fart, som skrevet over er det ingen sperre i kassen/girstang for dette. Tilbake til D går på enkelte nyere biler går kun når turtallet er riktig.

P og R derimot ville jeg vært litt mer forsiktig med i fart....

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går motoren på tomgang, er det trykk på oljen i kassa. Tauer du bilen, er trykket borte. Det er momentomformeren som er pumpen i systemet, og den får du ikke aktivert med kraft fra mellomakselen. Mercedes hadde engang en automatkasse der du kunne dra i gang motoren.

De forskjellige utvekslingene i automatkasser er flere "planetgir" etter hverandre eller i serie. Planetgir er i inngrep hele tiden og slites ikke på samme måten som i manuelle kasser. Det som slites i automatkassene er lamellene og feil på ventiler. Etterhvert som lamellene slites, får du missfarging av giroljen og du får en spesiell lukt. Derfor er det gunstig med et giroljeskift en gang i mellom. Momentomformeren har heller ikke godt av olje som er dårlig. Kjøleegenskapene blir også dårligere.

Dobbeltkløtsjkasser (+dsg) arbeider også under trykk, men funksjonsmåten er noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur BMWs automat kasser er laget for å smelle i "N" uten problemer, men å ta den tilbake til "D" kan gi stor risiko for slitasje evt. kassehavari? Da kan det være lurt å stoppe helt opp, og da så legge den i "D" hvis det er mulig. Kjører du på E18, er det vel ikke dette en mulighet så da kan du gjøre et unntak. Min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...