bjorneoen Skrevet Februar 18, 2012 Skrevet Februar 18, 2012 Hei! Som tittelen sier, trenger jeg hjelp til å få en ledning gjennom torpedoveggen og inn i kupéen. Har en BMW E87 116i, har vært ute å sett flere ganger men klarer ikke finne noen gjennomgang :/ Har montert defa motorvarmer og mangler bare å montere kupévifta så derfor jeg trenger å få ledningen gjennom. Har lest på diverse forum og søkt på nettet men klarer ikke finne noen guide eller noe godt svar på hvor det er mulig å få denne ledningen gjennom. Forstod det på noen som at det gikk ann å få ledning gjennom ved rattstammen ett sted, men jeg vil jo ha den igjennom på passasjersiden da det er der kupévifta skal monteres. Prøvde å ta av den plata under hanskerommet i dag for å se om det kanskje var noe hull der. Fant masse ledninger, samt et ganske stort hvitt plastikk hull, men veit ikke om det er til noe annet eller om det faktisk er mulig å legge ledningen der? Veit heller ikke hvor dette hullet kommer ut i motorrommet hvis det i hele tatt gjør det. Er det noen som veit om noen steder hvor jeg kan legge denne ledningen gjennom torpedoveggen og inn til kupéen på passasjersiden? Trenger hjelp, fryser!
Kennethe34 Skrevet Februar 18, 2012 Skrevet Februar 18, 2012 Det ligger en gjennomgang under styreenhetsboksen, denne klarer du ikke å se innefra bilen uten å demontere en masse. Det går å stikke defa kabelen igjennom, og så finne den igjen på innsiden av bilen. Styreenhetsboksen din står under det dekselet som mikrofilterhuset er skrudd fast i høyre foran Går som regel bra å plukke ut styreenheter o.l uten å ha tilgang til diagnose såfremst du kobler av batteriet først.
bjorneoen Skrevet Februar 19, 2012 Forfatter Skrevet Februar 19, 2012 Okei, takk! Skal ut å se om jeg finner gjennomgangen i morra Men er det mulig å få stikki kabelen inn der uten å ta ut styreenhetboksen? Jeg må altså skru ut dekselet som filteret sitter i og så er det en styreenhet og en gjennomgang under der?
Kennethe34 Skrevet Februar 19, 2012 Skrevet Februar 19, 2012 Du skrur av kupefilterhuset først, så skrur du av dekselet som kupefilterhuset sitter skrudd fast i. Da vil du se ett hvitt lokk høyre foran, clips av dette lokket, og du vil se motorstyreenheten + noe releer og sikringer. Koble av batteriet, løsne stikk på styreenhet, relee'r(de er clipset fast i styreenhetsboksen). Trekk ut motorstyreenhet, og trekk opp "ramma" midt i styreenhetsboksen som motorstyreenhet satt fast i. Du vil nå se 4 torx skruer som fester styreenhetsboksen i torpedoveggen. Løsne disse skruene og lirk ut styreenhetsboksen (ikke mulig å komme til denne gjennomgangen uten å ta ut styreenhetsboksen). Denne kan være litt knot og trangt å få ut, men hjelper litt på å løsne dempertårnstaget. Når boksen er ute vil du se en plastpropp, lirk ut denne, bor/fil/slip den opp slik at defa kabelen går igjennom, stikk et skrujern igjennom hullet der plastproppa stod og lirk litt (for å lage ett lite hull i dørkmatte for defa kabelen). Monter på plastproppen, tre defa kabelen inn i bilen, når du så har funnet ut hvor mye av kabelen som må inn i bilen, legg silikon rundt der defa kabelen går igjennom plastproppen. Og så er det bare å montere sammen igjen Er mulig det finnes andre propper i torpedoveggen også, men denne løsningen her ^ er den eneste jeg har funnet om kabelen skal inn på h. side.
bjorneoen Skrevet Februar 19, 2012 Forfatter Skrevet Februar 19, 2012 Okei takk for god forklaring! Skulle helst sett at det fantes en lettere løsning men hvis du har leita så er de sikkert ikke enkle å finne. Når du sier at det "som regel" går bra å koble fra styreenhet boksen når batteriet er koblet ifra, hva mener du da? Hva skjer hvis det ikke går bra? Hva må jeg gjøre da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå