Gå til innhold

Hvordan kjøpe/selge bil tryggest?

hermanoo90
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! =)

Jeg har nettopp lagt ut den ene bilen min for salg.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33154964

Prisen er 65000 kr ca. Veldig få som kjøper bil til denne prisen i cash.

Hvordan selger jeg den tryggest både for meg og for kjøper?

Å se på at kjøper overfører penga på nettbank er jo ikke trygt, siden han da 5 minutter etterpå kan avbryte hele transaksjonen. selvom jeg da ikke har levert del 2 og kan melde bilen stjelt, er den nok i biter eller ute av landet allerede... så what to do?

Har hørt noe om bankremisse, men veit ikke hvordan det fungerer.

Tusen takk for alle gode svar på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man går sammen til banken, så er det kanskje like trygt som cash? for da sier han foran deg til personen : jeg vil overføre 65000 fra min konto til hans, også signerer han hos banken, og vi får hver vår kvittering, eller cash.

bankremisse er det han som har med den? altså en sjekk til meg? da vil jeg gjerne sjekke den ut i banken og få penga mine før han får nøklene? men han gir meg vell ikke sjekken før han får nøklene, så der er vel problemet igjen?

beste er vell cash eller gå sammen til banken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en bankremisse, må man gå inn i banken og spørre etter dette. Remissen lager de bankansatte, og disse er personlige, så kjøper må opplyse om selgers navn og summen.

Det er mange som gjør dette for å slippe å gå rundt med store penger, hvertfall hvis de må fly osv. for å hente bilen. Gjorde det selv når jeg skulle hente en bil for min mormor for et års tid siden.

Det selger gjorde da, var å kjøre en kjapp tur innom banken for å sjekke at den var gyldig osv. og tok seg av dette mens vi var igjen hjemme hos ham og så litt på bilen med overvåking a konen hans. Hvis det kommer en kjøper med remisse, kan du jo alltids være med ham på en prøvekjøring til banken, så kan dere gå inn sammen. To fluer i én smekk :D

Er jo litt kjipt hvis kjøper kommer på kveldstid og banken er stengt. Er jo tross alt et papir med blekk, signaturer og stempel, mao ting en kan forfalske.

Så da er det vel likegreit med cash på den tiden av døgnet.

Når jeg kjøpte bilen vår i fjor vinter, betalte jeg forhandleren med nettbank på hans PC, mens han så på.

Jeg har det ihvertfall sånn i min nettbank, at når man har overført, er det overført uten noen vei tilbake.

Medmindre jeg setter forfallsdatoen på en kommende dag, i stedet for nåværende. I såfall kan du sjekke at han skriver riktig fofallsdato, og så kan du se på oversikten om summen har forlatt konto, og i tillegg hake av på kvittering under overføringen, og printe ut et eksemplar til hver med engang, og stifte disse til hver deres kontrakt.

Så kan du jo også søke litt på telefonnummer han kontakter deg med. Finne ut navn, adresse osv. Om det stemmer med det han sier.

Om han virker seriøs av seg, og ikke blir sint hvis du prøver å komme med andre løsninger på betaling osv.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn i min nettbank og, og rekner med det er i alles, at har man trykt betal (forutsatt at forfallsdato er dags dato), så er det no return.

Du kan jo prøve finn skn sikker betalingsmetode. Han setter inn penger to dager i forveien, du ser de er komt inn, han kjøper og henter bilen og pengene frigis til deg når han gir beskjed om at varen er mottatt. Nekter han det står beløpet fryst hos finn til det ordner seg, og det gjør det fordi du har kontrakt han har signert og kanskje et bilde av overtakelsen om du er skikkelig paranoid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe/selge med remisser dersom det er snakk om mer enn 20-25000. Jeg pleier også å sjekke legitimasjon/personnummer opp mot salgsmeldingen og leverer ikke fra meg salgsmeldingen på biltilsynet før banken har bekreftet at remissen er gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...