ibocan92 Skrevet Februar 20, 2012 Share Skrevet Februar 20, 2012 tenkte jeg skulle sjekke om dynamoen lader som den skal så målte mens motorn går så fikk jeg en verdi på ca 20V og litt mer:S skrudde av motorn og da lå den fortsatt på 20v.. bilen har 115amp dynamo og 2stk batterier på tilsammen 180amper. jeg stramma dynamo reima forrige uke og før det så pleide strømmen på bilen å ligge på 13,7v med motorn på. sliter med å forstå hvorfor det er så høyt volt uten at elektroniske ting i bilen blir påvirket av det:S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 20, 2012 Share Skrevet Februar 20, 2012 Sjekk først batteriet på måleinstrumentet ditt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ibocan92 Skrevet Februar 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2012 Sjekk først batteriet på måleinstrumentet ditt det er en batteri tegn på multimålern jeg brukte.. kan det være at den er snart tom? og den burde måle riktig forde eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 20, 2012 Share Skrevet Februar 20, 2012 Er det batteritegn i displayet, så kan den vise feil og gjør som regel det. Bytt batteri på instrumentet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet Februar 20, 2012 Share Skrevet Februar 20, 2012 Får du batterivarsel er nok batteriet på tur. I tillegg er det rimelig tydlige bevis på at det ikke lenger viser riktig verdi. Ikke uten grunn at svigerfar målte nærmere 400 volt i stikkontakten hjemme for en tid tilbake;) Btw, billiginstrument? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Februar 20, 2012 Share Skrevet Februar 20, 2012 Hvis du lader 20v så lukter det så sinnsykt med dritt av bilen at du hadde merka det. Pærene varer heller ikke så veldig lenge da. Kompiss lada vel rund 17 på sin Sierra, da varte pærene i 20 min elns. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ibocan92 Skrevet Februar 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2012 Får du batterivarsel er nok batteriet på tur.I tillegg er det rimelig tydlige bevis på at det ikke lenger viser riktig verdi. Ikke uten grunn at svigerfar målte nærmere 400 volt i stikkontakten hjemme for en tid tilbake;) Btw, billiginstrument? tror ikke det er sånn til 10kr lixom men den funker utmerket ellers, får prøve å bytte batteriet å se da hva den viser ellers så har jeg en mini måler som tar bare husstrøm bilstrøm og kontakt modus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ibocan92 Skrevet Februar 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2012 Hvis du lader 20v så lukter det så sinnsykt med dritt av bilen at du hadde merka det. Pærene varer heller ikke så veldig lenge da. Kompiss lada vel rund 17 på sin Sierra, da varte pærene i 20 min elns. alle pærene er i orden på bilen min så regner med at det er bare den målern som lurer meg:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 20, 2012 Share Skrevet Februar 20, 2012 Om det er ett "billig" apparat så fungerer det like godt som alle andre dyre varianter, man må bare bruke det på spenningsnivåer/strømnivåer som det er designet for. Men sånn er det jo med alt man kjøper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KnutNilsen Skrevet Februar 22, 2012 Share Skrevet Februar 22, 2012 høres ut som voltometere ditt er feil, vist ikke du har kobla feil på batteriene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marcusss Skrevet Februar 22, 2012 Share Skrevet Februar 22, 2012 høres ut som voltometere ditt er feil, vist ikke du har kobla feil på batteriene? Vil det vise 20 volt hvis man kobler omhverandre pluss og minus? mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Februar 22, 2012 Share Skrevet Februar 22, 2012 høres ut som voltometere ditt er feil, vist ikke du har kobla feil på batteriene? Vil det vise 20 volt hvis man kobler omhverandre pluss og minus? mvh blir vell bare minustegn forran da. (dersom man forveksler følepinnene) - Bytt batteri på voltmeteret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ibocan92 Skrevet Februar 22, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2012 begge batteriene er kobla 100% riktig med 100amp sikring mellom + på batteriene. forsterkeren er kobla på 2. batteriet så vis den 100amp sikringen skulle ryke så merker jeg det fort ved at forsterkeren slutter å virke etterhvert som 2.batteri går flat. har ikke bytta bat på målern enda pga sykdom men skal bytte nå og se om det var den som viste feil(mest sannsynlig) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet Februar 22, 2012 Share Skrevet Februar 22, 2012 Om det er ett "billig" apparat så fungerer det like godt som alle andre dyre varianter, man må bare bruke det på spenningsnivåer/strømnivåer som det er designet for. Men sånn er det jo med alt man kjøper. Jeg forsøkte å si at ett billig apparat har lettere for å vise feil enn ett dyrt og godt kalibrert ett. Når batteriene på disse (eller de fleste) multimeterne blir svake, er det større mulighet for feilvisning. Multimeteret svigers hadde som viste feil kostet rundt en 50-lapp og var fra Europris. Mine multimeter fra Biltema og fra Fluke har aldri hatt disse feilvisningene, selv med godt oppbrukte batterier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ibocan92 Skrevet Februar 22, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2012 bytta batteriet på målern og da viste den 13.85volt ca på tomgang uten noen lys på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå