Gå til innhold

Brukte rundkjøringen til sladding, fratatt førerkortet.

thommas88
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er vanlig praksis etterhvert. Den gode gamle §3 er grunnlag nok for å bli fratatt førerretten. Skal sies at den blir bare beslaglagt, også må man gjennom rettsystemet før man på skikkelig blir fratatt førerretten.

Leste i avisa i dag at det var to stykker som ble anmeldt for å ha sota ruter. Synes politiet sine prioriteringer her i bygda er helt på trynet. Drit i å ta butikktyver og stoppe slostkamper, heller bruk tiden på å trakasere unge bilførere... Lensmannen i nabokommunen var så grei at han gikk ut i avisene og sa at foreldre ikke måtte betale forsikring til barna sine biler om de hadde lettmetallsfelger. For da var de rånere....

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Om man sladder midt på natta i en rundkjøring (uten autovern rundt eller hus i nærheten) der man ser tydelig til alle kanter at det ikke er verken gående eller bilister i nærheten, kan jeg ikke se noe grunn til at paragraf 3 brytes. Nå vet jeg jo ikke noe om saken nevnt i avisen, mest sannsynlig er ikke alle disse betingelsene møtt, men syns vi skal være litt mer kritiske til paragraf tre, og ikke bare ta det for god fisk at så lenge onkel blå nevner det fryktelige tallet så er det game over.

Kanskje det kan sies at man utsetter seg selv for fare, men det gjør man jo i det man setter seg inn i bilen.

Du ferdes ikke varsomt, uansett hvor lite biler eller tiden på døgnet det måtte være. Det kan oppstå fare og skade kan voldes.

For å sette det på spissen da, det er heller ikke lov å fyre opp et par kasser TNT midt i en rundkjøring, selv om det er natt og ikke folk der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fghfghfw.jpg

Litt forskjell på explosiver og sladde igjennom den der. du kan stoppe "driften" hvis du ser noen komme lenger borte å ikke ta den helt ut. Du kommer heller ikke 80kmt så du får stoppa å hvis du treffer noe dør du ikke å du hadde bare skadet din egen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ferdes ikke varsomt, uansett hvor lite biler eller tiden på døgnet det måtte være. Det kan oppstå fare og skade kan voldes.

For å sette det på spissen da, det er heller ikke lov å fyre opp et par kasser TNT midt i en rundkjøring, selv om det er natt og ikke folk der :P

Men når det er trackdays på diverse baner, da gjelder vel veitrafikkloven? Og da er det jo lov å slædde. Da er de andre deltakende innforstått med at slikt skjer, og derfor flyttes grensene for hva som betegnes som "varsomt".

Når ingen er i nærheten av en rundkjøring på natten, ikke hus, biler eller mennesker, ingen skilt og ingen autovern å skade, ikke noe trær og ikke noe busker som natur og ungdom ser helst skal stå i fred, hva skade kan voldes da?

Slik jeg leser lovteksten, skal man kjøre varsomt slik at ingen kan voldes skade. Omgivelsene tilsier dermed hva som kan betegnes som varsomt. I rushtrafikken kan man ikke holde 40 igjennom rundkjøringen og fremdeles kjøre varsomt og hensynsfullt. På 17. mai kan man ikke holde 30 engang, om det står barn og voksne i og rundt rundkjøringen. På natta med ingen biler rundt kan man sikkert holde 60 (om det er fartsgrensen) og fremdeles kjøre varsomt.

PS: Jeg er ingen jurist. Sannsynligheten for at jeg tar feil er i aller høyeste grad tilstedeværende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at han brukte rundkjøringen som lekeplass, det står ikke noe om hvor lenge vedkommende holdt på, ei heller hvor mye trafikk det var.

Personlig vil jeg påstå at litt sladding fører til en bedre sjåfør og at en får bedre kontroll og forståelse for hvordan bilen fungerer på forskjellig underlag.

Så lenge sladdingen ikke er til fare for liv og helse, mener jeg at det er for strengt å dømme etter paragraf 3 og frata førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at han brukte rundkjøringen som lekeplass, det står ikke noe om hvor lenge vedkommende holdt på, ei heller hvor mye trafikk det var.

Personlig vil jeg påstå at litt sladding fører til en bedre sjåfør og at en får bedre kontroll og forståelse for hvordan bilen fungerer på forskjellig underlag.

Så lenge sladdingen ikke er til fare for liv og helse, mener jeg at det er for strengt å dømme etter paragraf 3 og frata førerkortet.

Det var det jeg sa til den fine mondeoen som kom inn på parkeringsplassen til Coop Obs her i lillestrøm lørdag natt kl0100 og ville ta lappen min fordi jeg snurra litt rundt på nysnøen der inne :)

Slapp med advarsel og at de ikke ville se meg på veien igjen. Jeg prøvde å spørre hva som var feil med at jeg sklei litt alene inne på en stor parkeringsplass uten fare for andre.

Da fikk jeg til svar at det var risiko for skade på meg selv, og materielle skader på bilen.

Jepp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dere gidder å sitte her og argumentere for det å sladde i en rundkjøring. Fyren skulle vel være kul og vise seg frem og dreit seg ut. So what om han må være fotgjenger fremover? Hans problem det.

Ja fy faen, tenkt å bruke et diskusjonsforum for å sitte og argumentere fram og tilbake. Vi trenger flere ressurspersoner som deg som her inne som kan gi oss beskjed om når det er nytteløst å diskutere.

Og selvsagt, eneste grunnen til å sladde er jo å vise seg fram og tøffe seg. Derfor jeg ALDRI sladder når jeg er alene, det er jo ikke gøy i det HELE tatt egentlig, faktisk noe av det verste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at man blir bedre sjåfør av å sladde i ei rundkjøring er bare tull,

Jeg er enig i at det er tull å øve seg i en rundkjøring, finnes bedre arenaer for slikt, organisert glattkjøring er vel det som egner seg best.

Men ta en sjåfør som ALDRI har kjørt bakhjulstrekk og aldri har sladdet i en rundkjøring, og så tar du en bygdetulling som ved siden av å henge utenfor essoen med fjortisser tilbringer mesteparten av tida si sidelengs i en rundkjøring. Putt begge disse i en volvo 740 med piggfritt og sperre og be de ta seg rundt en glattkjøringsbane. Setter en femmer på at bygdetullingen kommer seg greiest rundt.

Misforstå meg rett, bygdetullingen er ikke en bedre sjåfør totalt sett nødvendigvis, men i gitte situasjoner på glatta der man mister grepet i en sving, har jeg mer trua på at bygdetullingen klarer hente seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dere gidder å sitte her og argumentere for det å sladde i en rundkjøring. Fyren skulle vel være kul og vise seg frem og dreit seg ut. So what om han må være fotgjenger fremover? Hans problem det.

Ja fy faen, tenkt å bruke et diskusjonsforum for å sitte og argumentere fram og tilbake. Vi trenger flere ressurspersoner som deg som her inne som kan gi oss beskjed om når det er nytteløst å diskutere.

Og selvsagt, eneste grunnen til å sladde er jo å vise seg fram og tøffe seg. Derfor jeg ALDRI sladder når jeg er alene, det er jo ikke gøy i det HELE tatt egentlig, faktisk noe av det verste jeg vet.

Hva er det du hisser deg for? :roll:

Jeg bare poengterer at det å spole rundt i en rundkjøring er å be om å få snuten etter seg. Hvis det var sladdetrening han ville ha så kunne han tatt seg bryet med å finne seg en tom parkeringsplass eller et avsidesliggende industriområde med mye åpen plass og ingen trafikk. Da hadde han vel sluppet unna med en advarsel om onkel blå hadde fersket han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flonoen, HELT enig med deg. du vet hvordan du skal si det.

Synes det er drøyt å ta lappen fra han når det er bare han som kunne vert i faresone om det var en i det fra førsten av. kunne sikkert bøyd et autovern eller trøkka inn bilen litt. Så ta fra lappen pga det blir dust. like stor fare for å skade andre på en parkeringsplass. Som 20 år så har man vel ikke all verdens erfaring men den blir skapet av sånt (ikke bare sånt) over tid.

Tom K, dette er ikke rally... FB har ikke mye å skrive om så lekeplass kan jo vurderes, eller hva han gjore rundt,men uansett så blir det bare "søt drifting" rundt den. han kjører ikke igjennom byn i brei men forholder seg til en "øde" hvis den var det, noe jeg tror siden jeg bor her.

Skulle laget en poll nå. Mener det er drøyt hvis man ikke kan gjøre noe sånt for man kan finne ut mer om hvordan bilen handler til en hvis grad, hvor den glipper, hvor mye gass kan jeg gi nå. Ikke alle biler har antispinn og de som har det så sklir du bra hvis du først begynner å skli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dere ikke VIL forstå meg. Fordi dere ikke synes det utgjør en stor nok fare for å straffes, så er det likevel en fare. Dere vet aldri om det plutselig kommer ei lita jente i mørke klær spaserende ut midt i veien som du ikke ser fordi lysa dine er retta i helt feil retning. Igjen så bruker jeg ting satt litt på spissen, men virker som at dere trenger det slik for å forstå.

Jeg er fullt enig i at det er en alt for hard straff med tap av førerrett, men bare fordi dere synes det er "teit" å straffe folk som sladder etter §3 så betyr det ikke automatisk at politiet ikke har lov til å straffe folk for det. De har hjemmel for det, og de utnytter dette. Ofte alt for mye, det er jeg enig i, men de har hjemmel for det. At tidspunkt og posisjon kan virke formildene i en rettssak er en helt annen ting.

Dere må se dette på en objektiv måte, noe som kanskje er lettere for personer som har litt innsikt i hvordan rettsystemet fungerer. Det jeg ser her er subjektive meninger, som forsåvidt er lov, men dere kan ikke avfeie politiet sine handlinger med subjektive meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på og forstå og si seg enig. Ja han burde bli straffet for han gjore det i en veibane å ikke på en lukket plass som parkeringsplass men som SweetBMW sa så funker ikke parkeringsplass heller for samme reglene gjeller i prinsippet der. Jeg kommer til å lese mer her men min mening er sagt nå : / Bøter eller prikker i massehvis før man går så langt som å ta lappen til noen i dette tilfellet.

Mange andre saker der folk ikke mister lappen som er MYE drøyere enn dette. Min far bor midt i en sikkelig bakke i et tettbebygget strøk. En trailersjåfør skulle opp bakken der men sklei baklengs ned før han kom til toppen å med henger å alt. han prøvde igjen og etter gang nr3 kom poleti. han kjøre med sommerdekk midt på vinteren i fjord å dette var en goood og isete vinter spesielt i sarp og fredrikstad området for min mener nå jeg. når poleti kom så begynte mannen å sette på kjetting for å prøve igjen men de sa ifra at han ikke fikk lov. Polsk sjåfør. fikk ikke en bot engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...