Gå til innhold

Bensinforbruk E39 520ia Touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om noen vet hva som kan være årsaken til at jeg har så høyt bensinforbruk. Bilen er en Bmw 520ia Touring 1998 mod.

I vinter har den liggi på 1,5 - 1,6 liter på mila.

Er det noen vanlige sensorer som pleier og gå på disse bilene?

Vet at veivaksel sensor og kam-sensor er byttet på bilen. Er også nye plugger og luftfilter på bilen.

Vet disse bilene bruker mye, men så mye som det her, det er stivt?;p

Skrevet

Disse bilene bruker fort 1.6l på mila ved blandet kjøring, sånn går det når man har autolat og en alt for undermotorisert og daff 2 liters sekser i en såpass tung bil.

Skrevet

Er stort sett blanda kjøring, men har aldri fått den på under literen på langkjøring heller. Men som du sier jorg1s1, det er en alt for liten motor til den tunge bilen, får vel leve med det forbruket. Men kan jo kanskje være lamdasonde som er gåen, får kikke litt nærmere på det:) Takk for svar:)

Skrevet

Har ikke erfaring med automat, men har ingen problemer med å kjøre min 520 man. sedan ned mot 0.7 på langkjøring. Blandet kjøring ligger på rundt 0.9

Du burde ta en diagnose.

Bytte av vanos o-ring(er) vil og gi deg noe bedre bunndrag, og lavere forbruk.

Skrevet
Er stort sett blanda kjøring, men har aldri fått den på under literen på langkjøring heller. Men som du sier jorg1s1, det er en alt for liten motor til den tunge bilen, får vel leve med det forbruket. Men kan jo kanskje være lamdasonde som er gåen, får kikke litt nærmere på det:) Takk for svar:)

Under literen på langkjøring skal du fint klare, med mindre du kjører veldig uøkonomisk. Jeg kjørte Asker-Finnskogen (oppe ved Kongsvinger) med 5 mann i bilen og fullastet bagasjerom på akkurat en liter på mila (ifølge kjørecomputer). Det var altså en '97 E39 520 Touring med automat.

Skrevet

Nå har jeg vel og merke 2.5l rekkesekseren i min, men kjenner meg ikke igjen i det forbruket du har. Langkjøring snakker vi rundt 0.7, og stiger til rundt 1.1l på milen på blandetkjøring.

Skrevet

Normalforbruk for en 520iA (sedan) med egenvekt på 1515 kg er:

By: 14.8

Landevei: 7.5

Blandet: 10.2

(kilde: carfolio.com)

Dette er nok målt på tynne 205/65/15-hjul.

Stv. er 50-100kg ekstra, kanskje har du bredere hjul enn 205 med større rullemotstand, kanskje kjører du med litt ekstra last i bilen, kanskje har du litt feil hjulstilling og litt slitt motor. At du har et rent byforbruk (type Oslo-kjøkjøring) på 1,6 l/mil istedet for 1,48 vil jeg si er innenfor normalen. Blanda forbruk på 1,6 l/mil er definitivt ikke normalt.

Skrevet

Takk for alle svar, må vel nesten ta en diagnose på den igjen og se hva det kan være som er galt. Hvis alle andre greier og holde den ned mot literen på blandet kjøring, så må det være noe galt her. Jeg ligger på cirka 1,0-1,2 på langkjøring, og da er jeg snill på gassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...