Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tipper det er løftere. Byttet løftere + brygger på jobben og da ble det helt 100 etterpå :)

Men det er jo selvfølgelig siste utvei, så det er greit å kontrollsjekke det letteste først.

Rart det ikke har kommet motorlampe enda egentlig.

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hva koster en slik jobb? Hørtes dyrt ut. Det kom en feilmelding i dashen i dag da vi holdt på med coilene. Kobler jeg av en coil på en sylinder, får jeg samme type vibrasjon i bilen. Men hvis det er løfterne, er det ikke litt rart at man få konkret feil på coil (2 og 4) på diagnose?

Skrevet

Tror ikke man får konkret feil på coil. Det kommer vanligvis opp tenningsmiss / tenningsfeil osv.

Er nok det du har fått.

De coilene har du jo byttet? så da er ikke coilene problemet.

Skrevet

Siden du bor i stavanger kan du jo stikke innom bavaria å snakke med en mekaniker der.

Hvis de har drevet med bmw en stund skal de kjenne til dette problemet.

Skrevet
Tipper det er løftere. Byttet løftere + brygger på jobben og da ble det helt 100 etterpå :)

Men det er jo selvfølgelig siste utvei, så det er greit å kontrollsjekke det letteste først.

Rart det ikke har kommet motorlampe enda egentlig.

Jeg har holdt på med en slik bil engang.. :P

Byttet:

Coiler

Plugger

Løftere

DME (lånte DME og EWS fra annen bil bare for og teste)

+flerfoldige timer med feilsøk..

Bilen var helt 150% i orden når temperaturene var -2 og høyere, under dette fikk den vibrasjon i 2-15sekunder etter oppstart..

Målte kompresjon på kald ikkestartet motor, og sylinder 5 og 3 lå 2 bar under de andre (forøvrig disse sylindrene den fikk tenningsmiss på) på varm motor var kompresjonen lik på alle.

Dette høres problemet^ høres jo ut som løftere, men ble ikke i orden med løfterbytte. Ble også forsøkt oljerens uten hell.

Det skal også sies at bilen fikk mye svakere vibrasjoner, og når vibrasjonene først kom varte de ikke halvparten så lenge som før løfter, coil, pluggbytte.

Så trådstarter: vil anbefale deg å ta en kompresjonstest når det er kaldt ute før du har startet bilen. Ta også en kompresjonstest på varm motor og sammenlign om eventuelle avvik fremdeles er fremme på varm motor.

Skrevet

Men hvis det er ventil løftere skulle vel problemet vært ved tomgang hele tiden og ikke bare kaldstart?

Det er et hull i logikken for meg her altså.

Og coilene på disse motorene er kjent for å være dårlige. Har jo samme problemet selv så jeg setter opp litt selvforsvar her for å holde kost nede.

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?4nrmdr

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Nei. Det er et kjent problem at det bare er ved kaldstart.

Ofte bare noen få sekunder rett etter start, som kan føre til motorlampe.

Dette vet jeg BMW hadde problemer med da M54 kom.

Vet ikke om det kan være at de mister egenskapene til å holde på oljen eller hva som forårsaker det.

Skrevet

Men her varer det lenge. Starter jeg og lar motoren svive blir det verre og verre.

Alf Lie sier det er fordi coilene produserer for lite strøm ved tomgang på kaldstart.

Blir spennende å ta diagnose neste uke. Er det coilene 1 og 3 som vises nå vet vi at det er de to coilene (for de sto på 2 og 4 i forrige uke, elimineringsmetoden). Billigst å sjekke det først iallfall.

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?cleyun

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Det er ikke blitt noe mer snakk om vanos-ringene i denne tråden.

Hvis bilen har rundt 100k eller mer på telleren så er ikke disse ringene i god form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...